• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • persikofjaril
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:31:35 följande:
    Behövs det större bindor på natten eftersom mensen får större "spridning" i och med att man ligger ner, vänder och vrider på sig? Ursäkta mina dumma frågor. Men jag funderar på detta varje gång jag ser en bindreklam :P

Ja, detta, och för att man ju sover och inte byter binda under 7-8 timmar (eller hur länge man nu sover). Det behövs en binda som klarar av att suga upp merparten av det blod som kommer under den tiden.

• Anonym (TS)

Följdfråga: Hur ofta byter ni mensskydd? Jag brukar ha en normal tampong i "maxtiden", brukar väl vara 8 timmar. OM den är fräsch alltså. Kiss på snöret och sånt där, så byts den givetvis tidigare.

• Isbit

Jo nog rinner det ut även på natten. Jag har menskopp o första dygnen blöder jag asmkt. Måste kliva upp under natten för att tömma menskoppen

• Anonym (x)
    lövet2 skrev 2014-05-08 10:32:44 följande:
    Översvämning varje natt. Jag brukar också se till att inte sova för många timmar i sträck utan att kliva upp och byta.
    Har du provat menskopp? Menar inte att du inte behöver tömma den men du kanske kan använda den i kombination med binda på natten så att du får sova med längre intervall?

Använde f.ö. dubbla bindor innan nattbindan kom (så gammal är jag ) men sen jag köpte menskoppen för åtta år sen är det den jag använder!
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2014-05-08 10:42:21 följande:
    Jag behöver bara riktigt mensskydd första natten, sen brukar jag ha tunna trosskydd kanske två nätter och sen behövs inget. Men håller med om att inte chansa på de finaste favorittrosorna.

Då är vi nästa lika där. Det får bli fula bomullstrosor för min del. Mest för att jag lätt glömmer bort att jag har mens och inte går direkt till toan när jag stiger upp.
    persikofjaril skrev 2014-05-08 10:42:48 följande:
    Ja, detta, och för att man ju sover och inte byter binda under 7-8 timmar (eller hur länge man nu sover). Det behövs en binda som klarar av att suga upp merparten av det blod som kommer under den tiden.

ah, det är klart. Det blir ju längre tid också.
  • La Lola
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:44:18 följande:
    Följdfråga: Hur ofta byter ni mensskydd? Jag brukar ha en normal tampong i "maxtiden", brukar väl vara 8 timmar. OM den är fräsch alltså. Kiss på snöret och sånt där, så byts den givetvis tidigare.
    Var tredje/fjärde timme kanske på dagtid de första dagarna.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Sandra)

Första och andra natten använder jag tampong, normal eller den mindre. Övriga nätter sover jag i fultrosor (utifall att), men det brukar aldrig komma något.

Och som svar på följdfrågan; samma som dig. ofta kan jag ha den i maxtiden (normal eller den mindre storleken) alla dagar utom första dagen Då använder jag en eller två tamponger extra.

• Anonym (Sara)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:44:18 följande:
    Dag ett  Tampong var fjärde-femte timme en binda nattetid
    Dag två Tampong varannan timme Binda nattetid
    Dag tre-fyra En binda per dag räcker (jag vet att det är lite ofräscht men det känns dumt att byta något som vanligen är nästintill rent)
    Dag fem Trosskydd
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2014-05-08 10:51:39 följande:
    Dag ett  Tampong var fjärde-femte timme en binda nattetid
    Dag två Tampong varannan timme Binda nattetid
    Dag tre-fyra En binda per dag räcker (jag vet att det är lite ofräscht men det känns dumt att byta något som vanligen är nästintill rent)
    Dag fem Trosskydd
    Tillägg Den minsta tampongen, de andra skaver så
  • isolande

Som svar på TS: därför att det blöder så förbannat att till och med en nattbinda inte håller tätt alla gånger ens Flört. Trodde menskoppen skulle förändra mitt liv, men tyvärr får jag inte till det med den. Det skaver och är riktigt obehagligt...

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?