• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (Tampong)

När jag åt P-Piller behövde jag aldrig något på natten, men utan piller så kan det vara rikligt de första nätterna, så pass att jag faktiskt använder tampong. Hatar de där jävla nattbindorna, värdelösa

• Anonym (Tina)

För mig krävs det MYCKET effektivare skydd på natten, jag blöder lika mkt då som när jag står upp av någon anledning och under natten sover man ju flera timmar i streck.. jag blöder lätt igenom de största och mest effektiva bindorna på natten. På dagen har jag både tampong och binda och byter ofta, men vill inte ha tampong på natten.

• persikofjaril
    sextiotalist skrev 2014-05-08 11:39:17 följande:
    För mig fungerade kopparspiral suveränt. Jag var skeptisk, eftersom jag visste att det fanns biverkningar som mycket mens och svåra menssmärtor, jag slapp båda de biverkningnarna.

Men jag vet att det inte fungerar för alla. Men det kan vara värt att prova. Det går ju ta ut den ifall det inte fungerar
    Jo. Jag har funderat på kopparspiral. Det jag oroar mig mest för är väl själva insättandet, att det ska göra ont. Fast det kanske inte är så farligt som man hört?
  • Nellee

Det var allt en väluppfostrad mens du har jag skulle aldrig kunna gå och knoppa utan skydd... Då ser det nog ut som att Jack the Ripper varit på besök under småtimmarna.

Don't you black or white me
  • Madmoiselle

Jag blöder lika mycket under natten som under dagen och eftersom jag sover (och därmed inte byter binda) måste jag ha något mer än bara en vanlig binda.

• sextiotalist
    persikofjaril skrev 2014-05-08 11:46:30 följande:
    Jo. Jag har funderat på kopparspiral. Det jag oroar mig mest för är väl själva insättandet, att det ska göra ont. Fast det kanske inte är så farligt som man hört?

Det gjorde ont, det ska jag inte hymla om, men det gick över snabbt också. Jag hade då en suverän gynekolog som satte in den snabbt, så smärtan blev kortvarig.
    Men mina menssmärtor som tonåring var betydligt värre
  • elmadumle

Gravitationen funkar inte riktigt så, tänk vad enkelt det vore att föda barn om det fungerade så att står man upp så kommer barnet ut;) ja har haft hormospiral flera år och har ändå mens och blöder på natten också, utan binda skulle det bli kletigt och blodigt varje natt:)

• Anonym (TS)

Jisses. Nu börjar jag nästan bli lite chockad över hur mycket folk verkar blöda. Får ni inte dåligt blodvärde? Borde det finnas mensskyddsbidrag? Måste ju bli en ganska stor summa om man behöver byta varannan timme /lägga omlott osv. fast å andra sidan finns det ju mycket i livet som kostar. Hur som helst. Jag känner mig ganska lyckligt lottad iaf. Visserligen så har nog min knäppa mens ett finger med i spelet i att jag har svårt att bli gravid. Men nu när jag redan har ett par underbara tvillingflickor, så tackar jag och tar emot.

• Anonym (TS)
    elmadumle skrev 2014-05-08 12:03:35 följande:
    Gravitationen funkar inte riktigt så, tänk vad enkelt det vore att föda barn om det fungerade så att står man upp så kommer barnet ut;) ja har haft hormospiral flera år och har ändå mens och blöder på natten också, utan binda skulle det bli kletigt och blodigt varje natt:)

Nej, men om man har lite mens som jag så verkar det ju fungera. när jag ligger ner så kommer den inte ut, men när jag ställer mig upp.
  • Lever så
    LaFontaine skrev 2014-05-08 11:15:09 följande:
    En till! Jag har provat en hel massa, men det vill sig inte. Det skaver och gör ont och jag fick mer problem med känsligt underliv av den än av tamponger. Vi är väl felskapta eller så

Tror jag inte men det kan vara svårt att få in den tillräckligt djup, den ska sitta runt livmodertappen. Om du inte redan prövat kan du klippa av spetsen om det är en sån som har en lång sån.
    never a failure always a lesson
Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?