• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (storblödar´n)

Jag måste nästan ha blöja under nattetid eftersom jag blöder så mycket. Och nej gravitationen håller inte mensen inne eftersom jag inte sover upp och ned.

• Anonym (Niagara)

Själv blöder jag som rena rama Niagarafallet.

Kan inte använda tampong ens på dagtid, men dagtid de första dagarna har jag minst två, ibland tre bindor som jag sätter i omlott. Jag byter dessutom dessa minst var 20 :e minut för att inte blöda igenom.

Nattetid är det rejält superstor nattbinda som gäller och det blöder igenom iaf, på kanterna eftersom jag rör mig så mycket när jag sover och de enda bindor som är stora nog har inte vingar som håller dem extra på plats.

• persikofjaril
    sextiotalist skrev 2014-05-08 11:11:19 följande:
    Det där mycket indviduellt. Jag hade mycket mellanblödningar när jag åt minipiller (vilket inte är helt ovanligt). När jag p-piller så hade jag knappt någon mens alls. Men båda dessa p-medel hade som bieffekt, ingen sexlust alls (är tydligen en av de vanligaste biverkningar när det gäller hormoniella p-medel)
    Kopparspiral fungerade bäst för mig och nej, jag fick inte speciellt mycket mens, 4-5 dagars blödningar och av dessa var två kraftiga.
    Men oavsett om jag hade lite eller mycket blödningar så blödde jag alltid på natten
    Det är just det där med sexlusten som gör att jag inte vill använda hormonella p-medel. När jag åt p-piller så kände jag nästan aldrig att jag ville ha sex, plus att det gjorde ont när jag hade samlag (ev en kombination av biverkning av p-pillren och en ständig rädsla för att det skulle göra ont, som blev till en ond spiral). Jag vill ogärna hamna där igen, så jag har skjutit upp det här med p-medel tills vidare. Jag vet dock att min sambo gärna vill köra utan kondom, så snart måste jag ta tag i det. Vet bara inte vad jag ska välja. Är lite rädd, ärligt talat, finns det något som garanterat inte dödar sexlusten?

• Schna

Jag slakt-blöder och väljer mellan största och mest absorberande bindan in man kind eller att sova på presenning.

It takes a fool to remain sane
  • Anonym (T)

Använder aldrig bindor för det är obekvämt och läbbigt.

Första dagen största tampongen som går att finna. Byter 1-2 timmar emellan och då har det blödigt igenom. Brukar använda trosskydd oxå första dagarna eftersom det blöder igenom på kort tid. Samma sak dag två och tre. Sedan blöder jag mindre, drastiskt mindre. Behöver knappt använda skydd. Men så flosh får jag störtblödningar. Detta pågår dag 4-7 och använder notmaltampong och trosskydd. Kan alltså gå en hel dag och sen kommer syndafloden. Drygt som fan!

När jag åt p-piller behövdes inget skydd på natten.

• Anonym (bibbi)

Om menskoppen läcker så sitter den ju fel.
    Jag läste om hur den ska sitta o tittade på filmer på youtube. Men det är ju omöjligt för ngn annan att säga hur just DIN menskopp ska sitta.

Känn efter med fingrarna hur din livmodertapp sitter så knöla in den så den täcker den
    Det tog ngr måndare att få in snitsen men nu går det hur fort som helst.

Jag viker den dubbel o kör in den samtidigt som jag roterar den.

• persikofjaril
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 11:05:34 följande:

Jag är inte alls för P-piller, så där gör du nog ett bra van enligt mig. Om du däremot skulle börja med något liknande P-medel så skulle jag rekommendera minipiller. Mycket mindre biverkningar och i regel mindre mens än med P-piller. Mest mens fick jag av kopparspiral. Men det var snarare konstanta småblödningar än rikligare.
    Ja. Jag känner absolut att det är bra för mig att inte stoppa i mig en massa hormoner. Om jag fick bestämma skulle jag och sambon fortsätta använda kondom resten av vårt liv. Det är inte så att han klagar, men jag vet att han vill kunna köra utan. Så jag måste bestämma mig snart för något p-medel, känner jag. Det har ändå gått 2 år sen vår dotter föddes...
  • sextiotalist
    persikofjaril skrev 2014-05-08 11:26:18 följande:
    Det är just det där med sexlusten som gör att jag inte vill använda hormonella p-medel. När jag åt p-piller så kände jag nästan aldrig att jag ville ha sex, plus att det gjorde ont när jag hade samlag (ev en kombination av biverkning av p-pillren och en ständig rädsla för att det skulle göra ont, som blev till en ond spiral). Jag vill ogärna hamna där igen, så jag har skjutit upp det här med p-medel tills vidare. Jag vet dock att min sambo gärna vill köra utan kondom, så snart måste jag ta tag i det. Vet bara inte vad jag ska välja. Är lite rädd, ärligt talat, finns det något som garanterat inte dödar sexlusten?

För mig fungerade kopparspiral suveränt. Jag var skeptisk, eftersom jag visste att det fanns biverkningar som mycket mens och svåra menssmärtor, jag slapp båda de biverkningnarna.

Men jag vet att det inte fungerar för alla. Men det kan vara värt att prova. Det går ju ta ut den ifall det inte fungerar
  • Anonym (Isabelle)

Jag använder skydd dygnet runt. Känns onödigt om det ska behöva bli någon fläck i trosor/på lakan. Bindor tycker jag dock är rena dyngan.. bara läcker! Tampong är räddningen för mig  

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?