• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • jvs

Valdigt konstig fraga, ar val helt uppenbart att alla bloder olika. Jag bloder KRAFTIGT i tre dygn sen ar det i stort sett over. Har hellre tampong an att bloda ner sangen pa natten konstigt nog och da menar jag den storsta tampong som gar att kopa for pengar. Binda har aldrig funkat for mig det ar for otympligt.

• mammalovis

ts: Det låter som du har ytterst sparsamma blödningar. Nu äter jag visserligen minipiller och har bara haft mindre blödningar, men nog sjutton använder jag något skydd på natten.

När jag hade vanlig mens använde jag bindor 3-4 dagar tills det var över. Då vet jag ändå att jag har normal mens då jag arbetat hos en tjej som hade kraftiga blödningar som verkligen rann när hon satt upp.

• jvs
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 12:05:28 följande:
    Jisses. Nu börjar jag nästan bli lite chockad över hur mycket folk verkar blöda. Får ni inte dåligt blodvärde? Borde det finnas mensskyddsbidrag? Måste ju bli en ganska stor summa om man behöver byta varannan timme /lägga omlott osv. fast å andra sidan finns det ju mycket i livet som kostar. Hur som helst. Jag känner mig ganska lyckligt lottad iaf. Visserligen så har nog min knäppa mens ett finger med i spelet i att jag har svårt att bli gravid. Men nu när jag redan har ett par underbara tvillingflickor, så tackar jag och tar emot.
    Man kan ju donera en halvliter blod utan att fa "daligt blodvarde", sa nej varfor skulle man fa problem av att bloda 200 eller 300 ml en gang i manaden (om ens sa mkt).
  • Anonym (1)

Jag uppfattar inte att jag har någon ovanligt riklig mens men efter ett antal timmars sömn blir det blodfläckar utan mensskydd för mig de första dagarna av mensen. Jag har dock "vanlig" binda även då (slutat med tamponger).

• Anonym (.)

Skojar du? Om jag inte hade mensskydd på natten så skulle jag få blodiga kläder, madrasser och lakan. Första nätterna får jag ofta gå upp mitt i natten och byta för att det inte ska blöda igenom trots mensskydden. Alla har inte så sparsam mens som du har.

• LaFontaine
    Lever så skrev 2014-05-08 12:08:04 följande:

Tror jag inte men det kan vara svårt att få in den tillräckligt djup, den ska sitta runt livmodertappen. Om du inte redan prövat kan du klippa av spetsen om det är en sån som har en lång sån.
    Jag hann klippa den i rätt många längder innan jag gav upp. Det passar helt enkelt inte alla och jag är en av dem. 
  • Isbit

Menskoppen finns ju oxå i olika modeller

• picknickfilt
    Lever så skrev 2014-05-08 12:08:04 följande:

Tror jag inte men det kan vara svårt att få in den tillräckligt djup, den ska sitta runt livmodertappen. Om du inte redan prövat kan du klippa av spetsen om det är en sån som har en lång sån.
    Nej menskopp ska INTE sitta runt livmodertappen. Kan hända att du har den så, men det är inte tanken. Hamnar koppen finns det en risk att den "sugs fast" av vakuumet som blir och blir väldigt svår att få ur.

menskoppen.se/wp-content/uploads/2010/05/placering_2010.jpg
  • Anonym (Niagara)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 12:05:28 följande:
    Jisses. Nu börjar jag nästan bli lite chockad över hur mycket folk verkar blöda. Får ni inte dåligt blodvärde? Borde det finnas mensskyddsbidrag? Måste ju bli en ganska stor summa om man behöver byta varannan timme /lägga omlott osv. fast å andra sidan finns det ju mycket i livet som kostar. Hur som helst. Jag känner mig ganska lyckligt lottad iaf. Visserligen så har nog min knäppa mens ett finger med i spelet i att jag har svårt att bli gravid. Men nu när jag redan har ett par underbara tvillingflickor, så tackar jag och tar emot.
    Jag behöver äta järntabletter ibland, men det är mer i kombination med att jag på ett eller anant sätt förlorat blod på annat vis också.
  • katastrofplantagen

Men om du nu förstår att du har sparsammare mens än andra, som du skriver, så borde du ha svar på din fråga om varför folk använder skydd på natten också.

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?