• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • lövet2

Översvämning varje natt. Jag brukar också se till att inte sova för många timmar i sträck utan att kliva upp och byta.

• La Lola
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:31:35 följande:
    Behövs det större bindor på natten eftersom mensen får större "spridning" i och med att man ligger ner, vänder och vrider på sig?
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (TS)
    nobilis skrev 2014-05-08 10:26:23 följande:
    Menskopp Absolut bäst jämt

har också menskopp (ibland). Men inte på natten :)
  • persikofjaril

Om jag inte använde nattbinda de 3-4 första nätterna (vanlig dagbinda räcker följande nätter) skulle det bli väldigt blodigt och kladdigt i sängen, och det skulle inte kännas så fräscht.

• Anonym (TS)

Haha, ni verkar rörande eniga för en gångs skull :) inget hitte-på alltså. tusen tack för alla svar. Undrar dock om det finns många fler som mig.

• Oscarsmamma84

Blöder som en gris även på natten så jag sover med tampong o binda. Även på dagen måste jag ha tampong o binda annars blir det stockholms blodbad på mina kläder

• Stårschan
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:31:35 följande:
    Nej, för mig rinner det inte ut. Det brukar komma när jag satt mig på toa (antar att det är en bra ställning). Men som sagt så förstår jag ju att jag säkert har sparsammare mens än andra. Har ätit P-piller, minipiller och haft kopparspiral, vilket givetvis påverkat mensen på olika sätt. Men det har ändå inte gjort någon skillnad på natten. Behövs det större bindor på natten eftersom mensen får större "spridning" i och med att man ligger ner, vänder och vrider på sig? Ursäkta mina dumma frågor. Men jag funderar på detta varje gång jag ser en bindreklam :P

Jepp. Framförallt en längre binda som går upp ordentligt fram och bak. På dagen kan det ju inte rinna uppåt, men sover man på mage så hamnar ju blodet på lite andra ställen.
  • Anonym (TS)
    lövet2 skrev 2014-05-08 10:32:44 följande:
    Översvämning varje natt. Jag brukar också se till att inte sova för många timmar i sträck utan att kliva upp och byta.

Det låter väldigt jobbig :/
    persikofjaril skrev 2014-05-08 10:36:52 följande:
    Om jag inte använde nattbinda de 3-4 första nätterna (vanlig dagbinda räcker följande nätter) skulle det bli väldigt blodigt och kladdigt i sängen, och det skulle inte kännas så fräscht.

Nej det förstår jag. Blodiga lakan är ju ingen hit.
  • Anonym (TS)
    Oscarsmamma84 skrev 2014-05-08 10:37:49 följande:
    Blöder som en gris även på natten så jag sover med tampong o binda. Även på dagen måste jag ha tampong o binda annars blir det stockholms blodbad på mina kläder

Då antar jag att det blöder igenom tampongen. Har du testat menskopp? har hört att de ska vara effektiva för dem som har riklig mens.
    Stårschan skrev 2014-05-08 10:38:22 följande:
    Jepp. Framförallt en längre binda som går upp ordentligt fram och bak. På dagen kan det ju inte rinna uppåt, men sover man på mage så hamnar ju blodet på lite andra ställen.

Som jag misstänkte!
  • Anonym (A)

Jag behöver bara riktigt mensskydd första natten, sen brukar jag ha tunna trosskydd kanske två nätter och sen behövs inget. Men håller med om att inte chansa på de finaste favorittrosorna.

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?