• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (Elli)

Hur riklig mens jag än har rinner det inte ut en droppe under natten. Däremot känns det som om jag håller på att förblöda så fort jag reser mig upp, så först på morgonen kommer en ev nattbinda till användning. Efter de första rikliga blödningsdagarna behöver jag inget nattskydd alls.

• Heisan

På den gamla goda tiden då jag hade mens så blödde jag så mycket under natten att jag hade en handduk istället för binda. Ah, vad jag längtar tillbaka.. Eller inte.. Jag minns en gång när jag hade fått mensen under natten, såg ut som knivmord skett...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Anonym (..)

Första dagarna varje mens får jag använda både menskopp och stor binda under natten, blöder jättemycket under tre första dagarna. Sista fyra dagarna är det sparsammare, räcker med menskopp och trosskydd.

Och ja, jag får äta starka järntabletter nästan jämnt om jag vill ligga okej i järn. Och jag kan inte bli blodgivare, tyvärr.

• Isbit
    picknickfilt skrev 2014-05-08 12:31:05 följande:
    Nej menskopp ska INTE sitta runt livmodertappen. Kan hända att du har den så, men det är inte tanken. Hamnar koppen finns det en risk att den "sugs fast" av vakuumet som blir och blir väldigt svår att få ur.

menskoppen.se/wp-content/uploads/2010/05/plac...
    Då trycker man bara lite på sidan så släpper de
  • AstridH

Jag använder menskopp + nattbinda. Blöder ibland igenom alltihop ändå. Jag har dock väldigt riklig mens. Alla mina vänner och bekanta använder också något skydd under natten, så jag tror bara att du välsignats med en ovanligt sparsam mens ;)

• AstridH
    jvs skrev 2014-05-08 12:11:51 följande:
    Man kan ju donera en halvliter blod utan att fa "daligt blodvarde", sa nej varfor skulle man fa problem av att bloda 200 eller 300 ml en gang i manaden (om ens sa mkt).
    Om man har riklig mens så kan man få dåliga blodvärden. Järnbrist är vanligt bland kvinnor, just på grund av mensen.
  • AstridH
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:44:18 följande:
    Följdfråga: Hur ofta byter ni mensskydd? Jag brukar ha en normal tampong i "maxtiden", brukar väl vara 8 timmar. OM den är fräsch alltså. Kiss på snöret och sånt där, så byts den givetvis tidigare.
    I början är det nästan en gång i timmen. I slutet kanske två gånger om dagen. Har mens emellan 7-10 dagar.
  • Anonym (Ha!)

Tillåt mig le hörru! :-d Jag vill inte  vakna i ett blodbad när jag har mens. Visserligen rinner inte mycket ut -men dock tillräckligt för att kräva binda!-när jag ligger still på sidan,men så fort jag sätter mig upp på kanten av sängen fullkomligt forsar det ut. Går alltid upp minst en gång per natt vid mens också,utan tryggheten av bindan skulle jag behöva ställa klockan och gå upp,det är precis en nattbinda håller en natt. Dagtid håller den max 2 timmar när jag blöder som värst.

• DreamerM

Har inte läst alla andras kommentarer, men jag kan ju säga som svar på din fråga TS, att för mig krävs det definitivt effektivare skydd på natten än på dagen, för det första går man oftare på toan under dagen än på natten och kan därmed byta innan det blir för mycket så att säga.
    Sen önskar jag att jag hade vart som du, att det helt enkelt inte skulle rinna ut, men tyvärr är jag inte det, utan på mig rinner det både bakåt och framåt och åt sidorna, så även om de extra tjocka bindorna inte är sköna precis när de går nästan upp på magen och likadant i ryggen är det tyvärr ett nödvändigt ont för mig i alla fall.

Dessutom skulle jag känna mig väldigt otrygg utan binda om det nu ens skulle vara möjligt, jag skulle inte tycka det var så trevligt när det kladdat på benen och på sängkläderna, så jag har nog hellre en obekväm, tjock binda trots allt.

• Anonym (myom)

Plastad frotté, nattbindor , största OB och Cyklokapron-tabletter SAMTIDIGT  hade jag innan jag gav upp och fick livmodern bortopererad pga myom.

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?