• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-05-08 10:50:56 följande:
    Första och andra natten använder jag tampong, normal eller den mindre. Övriga nätter sover jag i fultrosor (utifall att), men det brukar aldrig komma något. Och som svar på följdfrågan; samma som dig. ofta kan jag ha den i maxtiden (normal eller den mindre storleken) alla dagar utom första dagen Då använder jag en eller två tamponger extra.

Fler som mig :)
  • Anonym (ah)

Vilken lyx att blöda så lite som några av er gör! Jag blöder mycket mindre sen jag började med p-piller så natt ett och två brukar det numera räcka med att jag byter tampong en gång. Och då snackar vi inte små tamponger!

• Anonym (TS)
    isolande skrev 2014-05-08 10:53:39 följande:
    Som svar på TS: därför att det blöder så förbannat att till och med en nattbinda inte håller tätt alla gånger ens . Trodde menskoppen skulle förändra mitt liv, men tyvärr får jag inte till det med den. Det skaver och är riktigt obehagligt...

Jag är inte heller så imponerad som jag trodde att jag skulle bli av menskoppen (den läcker ibland och den är krånglig att rengöra). men nog fungerar den hyfsat.
  • persikofjaril

Sen jag fick tillbaka min mens efter att min dotter föddes så blöder jag mycket mer än innan jag slutade med p-piller och blev gravid. Så nu måste jag byta binda kanske varannan timme de första dagarna, iaf inte mer sällan än var 3:e timme. Tror att det skulle blöda mindre om jag började med p-piller igen, men känner att det är värt det då andra saker istället blivit bättre Glad

• Anonym (TS)

Jo just det. Första och andra dagen använder jag ca 1-2 tamponger/dygn. Resterande dagar så beror det på vad jag gör. Är jag på språng och "uppbunden" så använder jag tampong. Men är jag hemma och har tillgång till toalett så räcker det med lite papper och gå på toaletten med jämna mellanrum ( det kommer som sagt oftast när jag sitter på toaletten).

• Anonym (TS)
    persikofjaril skrev 2014-05-08 10:58:46 följande:
    Sen jag fick tillbaka min mens efter att min dotter föddes så blöder jag mycket mer än innan jag slutade med p-piller och blev gravid. Så nu måste jag byta binda kanske varannan timme de första dagarna, iaf inte mer sällan än var 3:e timme. Tror att det skulle blöda mindre om jag började med p-piller igen, men känner att det är värt det då andra saker istället blivit bättre

Jag är inte alls för P-piller, så där gör du nog ett bra van enligt mig. Om du däremot skulle börja med något liknande P-medel så skulle jag rekommendera minipiller. Mycket mindre biverkningar och i regel mindre mens än med P-piller. Mest mens fick jag av kopparspiral. Men det var snarare konstanta småblödningar än rikligare.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 11:05:34 följande:

Jag är inte alls för P-piller, så där gör du nog ett bra van enligt mig. Om du däremot skulle börja med något liknande P-medel så skulle jag rekommendera minipiller. Mycket mindre biverkningar och i regel mindre mens än med P-piller. Mest mens fick jag av kopparspiral. Men det var snarare konstanta småblödningar än rikligare.
    Det där mycket indviduellt. Jag hade mycket mellanblödningar när jag åt minipiller (vilket inte är helt ovanligt). När jag p-piller så hade jag knappt någon mens alls. Men båda dessa p-medel hade som bieffekt, ingen sexlust alls (är tydligen en av de vanligaste biverkningar när det gäller hormoniella p-medel)
    Kopparspiral fungerade bäst för mig och nej, jag fick inte speciellt mycket mens, 4-5 dagars blödningar och av dessa var två kraftiga.
    Men oavsett om jag hade lite eller mycket blödningar så blödde jag alltid på natten
  • LaFontaine
    isolande skrev 2014-05-08 10:53:39 följande:
    Som svar på TS: därför att det blöder så förbannat att till och med en nattbinda inte håller tätt alla gånger ens Flört. Trodde menskoppen skulle förändra mitt liv, men tyvärr får jag inte till det med den. Det skaver och är riktigt obehagligt...
    En till! Jag har provat en hel massa, men det vill sig inte. Det skaver och gör ont och jag fick mer problem med känsligt underliv av den än av tamponger. Vi är väl felskapta eller så
  • isolande
    LaFontaine skrev 2014-05-08 11:15:09 följande:
    En till! Jag har provat en hel massa, men det vill sig inte. Det skaver och gör ont och jag fick mer problem med känsligt underliv av den än av tamponger. Vi är väl felskapta eller så smile5.gif
    Tanken har slagit mig oxå faktiskt, ha, ha! Jag känner att det verkligen är synd, men vad ska man göra liksom? Jag vill inte ha ont bara för att jag vill värna om miljön....
  • Fia 28

Jag blöder extremt lite på natten, men nog kommer det alltid ett par droppar ändå. Jag använder nattbindor, inte för att de är tjockare utan för att de är längre. Sover jag på rygg kan det rinna längs röven och komma nån droppe långt bak dit vanliga bindor inte täcker. Sen har jag inga speciella menstrosor heller och vill inte klotta ner mina vanliga.
    I princip klarar jag mej ett helt dygn utan att byta, men det blir ju lite ofräsht så nog byter jag åtminstone en gång om dan.

Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?