• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:21:46 följande:
    Det är väl individuellt, och vad andra tycker rör mig inte ryggen. Jag tänker på mina medarbetare först och främst!

Däremot är jag stolt över att mitt team nominerade mig till årets chef. Jag tar hand om dem, säger de.

För att du konsekvent utesluter kvinnor i hennes fertila ålder? Jomen tjena!
  • Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:23:44 följande:
    En sådan rättegång går inte riktigt till som i CSI. Det är inget mord som ska bevisas. Flört
    Hur går bevisningen till då, jag tror ju inte någon sitter på en intervju och säger rakt ut att de inte får jobbet, för att de snart ska skaffa barn.

Mer troligt, är ju att de inte blir kallade på intervju, och vem ska man då stämma?
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:21:46 följande:
    Det är väl individuellt, och vad andra tycker rör mig inte ryggen. Jag tänker på mina medarbetare först och främst!

Däremot är jag stolt över att mitt team nominerade mig till årets chef. Jag tar hand om dem, säger de.

Det skulle definitivt röra dig i ryggen om din diskriminering hamnade under granskning.
  • Myling

Vid vabb dras ju frånvaron från lönen från första timmen och arbetstagaren får ersättning från fk istället. Vabbaren kostar företaget noll kronor i lön och chefen får alltså skaffa en vikarie!

Om ni ändå planerar att mobba ut denna mamman på sikt så behövs det ju ändå läras upp en ersättare, så det är väl bara att sätta igång?

• Solidaritet
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 16:28:01 följande:
    Hur går bevisningen till då, jag tror ju inte någon sitter på en intervju och säger rakt ut att de inte får jobbet, för att de snart ska skaffa barn.

Mer troligt, är ju att de inte blir kallade på intervju, och vem ska man då stämma?
    Det är det viktigt att företaget kan visa upp en transparent rekryteringsprocess baserad på kompetens och inte diskriminerat utifrån exempelvis kön. En arbetssökande som inte ens fick komma på intervju trots att hen uppfyllde kompetenskraven i den profil som fanns angiven i annonsen kan alltså dra företaget inför arbetsdomstolen.

Statliga myndigheter har betydligt striktare krav på sig att vara korrekta i urvalsprocessen, men privata företag får inte utöva diskriminering. Att välja bort en kvinna för att hon är kvinna och kan bli gravid eller vabba anses som diskriminering.

Det går säkerligen bra att googla för att hitta sådana domar på arbetsdomstolens hemsida om du är intresserad av att se hur det går till.
  • DiplomatiskaJag

Hej ts! Förstår på sätt och vis att du tycker att det är jobbigt att din kollega är borta mycket. Har själv vart i den sitsen och vet att det är slitsamt av egen erfarenhet. Att barnet blir sjukt ofta är ju tyvärr inget din kollega kan rå för. Små barn blir i regel sjuka ofta. Det du kan göra är att prata med din kollega om vabbandet. Du kan tex säga att det är väldigt kännbart när hon inte är där, att ni behöver henne där. Det hjälper ju inte att du/ni gnäller till chrfen och varandra. Kommunicera med henne, utan att gnälla. Bemöt henne med respekt. Ge konkreta förslag tex att hon kan dela på vabbandet (om hon inte redan gör det) med barnets andra förälder. Är hon ensamstående kan det ju såklart vara svårt. De kanske kan vabba varannan dag eller halva dagen var? MEN i slutändan är det ändå så att hon har rätt att vabba och förslagen kanske inte alls faller henne i smaken. Numera är det jag som "jämt" vabbar så jag vet hur det är att vara på "den sidan" med. Sonen är snart 3 och under 1,5 år har jag behövt vabba i princip var 3:e vecka. Och det är inte vidare kul med kollegor som suckar och gnäller över att jag måste vabba igen. Jag och min sambo delar på vabbandet. Vi tar varannan dag så långt det går. Har ALLTID så jävla dåligt samvete för att jag vabbar och vet hur kämpigt min kollegor får det utan mig. Men jag har inget val och min son går faktiskt först. Du skriver att hon borde arbeta med något där det inte är så känsligt att vara borta? Vilket yrke anser du är mindre känsligt att vara borta från? Jag tror att oavsett vad man arbetar med så är det kännbart att mågon har hög frånvaro och säkert kollegor som blir "less" på den extra belastningen det ger.

• Fjärilslarv

ts jag tror inte att hon väljer att barnet ska vara sjukt faktiskt.

• Nenne666
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:37:29 följande:
    Det är det viktigt att företaget kan visa upp en transparent rekryteringsprocess baserad på kompetens och inte diskriminerat utifrån exempelvis kön. En arbetssökande som inte ens fick komma på intervju trots att hen uppfyllde kompetenskraven i den profil som fanns angiven i annonsen kan alltså dra företaget inför arbetsdomstolen.

Statliga myndigheter har betydligt striktare krav på sig att vara korrekta i urvalsprocessen, men privata företag får inte utöva diskriminering. Att välja bort en kvinna för att hon är kvinna och kan bli gravid eller vabba anses som diskriminering.

Det går säkerligen bra att googla för att hitta sådana domar på arbetsdomstolens hemsida om du är intresserad av att se hur det går till.

• Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:37:29 följande:

Om man söker en kvalificerad tjänst, så finns där massor av sökande som är kvalificerade och som blir bortvalda, man kan inte intervjua alla. Det är inte olagligt att vilja anställa kvinnor som t ex är 40+ och som redan har barn.

Grejen är u at alla kan åberopa diskriminering, antingen pga etnicitet, ålder eller kön. Fakta är att bara en ska anställas.

Det är väldigt svårt att bevisa diskriminering.
  • Nenne666
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 16:48:05 följande:
    Om man söker en kvalificerad tjänst, så finns där massor av sökande som är kvalificerade och som blir bortvalda, man kan inte intervjua alla. Det är inte olagligt att vilja anställa kvinnor som t ex är 40+ och som redan har barn.

Grejen är u at alla kan åberopa diskriminering, antingen pga etnicitet, ålder eller kön. Fakta är att bara en ska anställas.

Det är väldigt svårt att bevisa diskriminering.

Ändå sker det.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!