• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (Batman)

Därför man inte ska anställa kvinnor med barn eller i skaffa barn-åldern. Jag jobbar lite med rekrytering och de kvinnorna går bort direkt. Utbildning behövs inte i den här branschen (butik), bara trevlig personlighet.

• Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:07:49 följande:
    Därför man inte ska anställa kvinnor med barn eller i skaffa barn-åldern. Jag jobbar lite med rekrytering och de kvinnorna går bort direkt. Utbildning behövs inte i den här branschen (butik), bara trevlig personlighet.

Förstår att du är anonym, för den där policyn är inget att vara stolt över.
  • Anonym

Gör en fuling: åk förbi en vab-dag helt oanmält. Spana gärna genom fönstret först för att kolla om ungen verkligen är sjuk.

Sen ska hon givetvis få sista tjing på sjysstaste semesterveckorna. Och noll löneförhöjning.

• Solidaritet
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:07:49 följande:
    Arbetsmarknaden är nedlusad med urusla rekryterare som inte har en susning om vad en bra urvalsprocess innebär, och det som det i slutändan kan leda till är ett trevlig besök i arbetsrätten. Lycka till.
  • Anonym (Batman)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 15:28:32 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
    Och kvinnor tjänar mindre för att de aldrig är där... De försvinner i 18 månader, är tillbaka i ett år och på det året är de borta 12 dagar i månaden, sen är de hemma igen...
  • Anonym (meaow)

vi har också en vabbare på jobbet, tiden har hon vabbat 2 - 3 dagar i veckan i fem veckor i rad nu :) ingen är speciellt pepp, men vad skall man göra! Hon är bra på sitt jobb när hon är på plats : D

• Anonym (Men)
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-12 15:48:44 följande:
    Om hon verkligen är intresserad utav byta tjänst så borde hon och även hennes man, fattat att de vore bra att hon inte var den som vabbade hela tiden utan delat på det!!
    Precis! Hon säger att även han tycker att det är konstigt att hon inte får andra tjänster inom företaget då hon har utbildningen. 
    Men tror även att hon trivs att vara hemma, därför tar hon vabbandet. 
  • Anonym (Batman)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:16:18 följande:
    Arbetsmarknaden är nedlusad med urusla rekryterare som inte har en susning om vad en bra urvalsprocess innebär, och det som det i slutändan kan leda till är ett trevlig besök i arbetsrätten. Lycka till.
    Och hur ska någon bevisa nånting?
  • Anonym (Batman)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 16:10:32 följande:

Förstår att du är anonym, för den där policyn är inget att vara stolt över.
    Det är väl individuellt, och vad andra tycker rör mig inte ryggen. Jag tänker på mina medarbetare först och främst!

Däremot är jag stolt över att mitt team nominerade mig till årets chef. Jag tar hand om dem, säger de.
  • Solidaritet
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:19:40 följande:
    Och hur ska någon bevisa nånting?
    En sådan rättegång går inte riktigt till som i CSI. Det är inget mord som ska bevisas. Flört
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!