• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Solidaritet
    Nenne666 skrev 2014-06-12 15:28:32 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
    Det tråkiga är ju att kvinnans lön släpar efter mer och mer ju mer hon är frånvarande från arbetsplatsen.
  • The past is now
    Karriärkvinna skrev 2014-06-12 15:08:09 följande:
    Problemet på den tiden var just att det fattades arbetskraft, vart ser du den bristen idag? Att kombinera arbetsliv med familjeliv- javisst ska man kunna det varför det vore bättre för en kvinna med småbarn att vara den som timarbetar eller går ner till 50%. Tycker inte att man som kvinna kan räkna med att få behålla 100% tjänst när man ändå vabbar så mycket osv.. eller om mannen vabbar.. Varför ska samhället och alla de arbetslösa "köpa föräldrarnas vabb" för att de ska ha RÄTT att jobba och samtidigt ha småbarn.. 
    En utbildad arbetslös kan lika gärna få den chansen och bidra till samhället, så kan kvinnan få ägna sin tid till barnen.. same same, bara det att kvinnan hemma tjänar barnen ett större syfte än en arbetslös på gatan.. 

Klart att de inte ska petas ut från arbetsmarknaden, men man borde inse sina begränsningar som småbarnsmor också i arbetslivet. 
    Hur ska man som mamma försörja sig då? Samhället betalar ju oavsett. Jävligt kränkande att bli av med sitt jobb bara för att ens ungar är sjuka. Tycker ditt tankesätt är snett.
  • Anonym (nnn)

Tycker generellt att det är skillnad om man är ensamstående eller om man är gift/sambo.
    Som ensamstående har man inget val om barnet blir sjukt och man blir mer ekonomiskt lidande.
    Bor man däremot ihop så tycker jag helt enkelt att man bör dela på vabbandet så mycket det går. Inte rätt att bara den ena ska få ta det ansvaret!
    Varför är den enas jobb mer värdefullt än den andras? Det är väl det som kollegor kan störa sig på om barnet ofta är sjukt och man vet att de är 2 där hemma som kan dela på det.

• Anonym (Lena)
    Nenne666 skrev 2014-06-12 15:28:32 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
    Ja, det förstår jag. De är ju på jobbet och jobbar. Arbetsgivaren vet att med en man så blir det en massa frånvaro. de är säkra kort.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-12 15:42:57 följande:
    Tycker generellt att det är skillnad om man är ensamstående eller om man är gift/sambo.
    Som ensamstående har man inget val om barnet blir sjukt och man blir mer ekonomiskt lidande.
    Bor man däremot ihop så tycker jag helt enkelt att man bör dela på vabbandet så mycket det går. Inte rätt att bara den ena ska få ta det ansvaret!
    Varför är den enas jobb mer värdefullt än den andras? Det är väl det som kollegor kan störa sig på om barnet ofta är sjukt och man vet att de är 2 där hemma som kan dela på det.
    Håller med.
  • Nenne666
    Solidaritet skrev 2014-06-12 15:33:37 följande:
    Det tråkiga är ju att kvinnans lön släpar efter mer och mer ju mer hon är frånvarande från arbetsplatsen.

Jo tyvärr är det så.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 15:43:49 följande:
    Ja, det förstår jag. De är ju på jobbet och jobbar. Arbetsgivaren vet att med en man så blir det en massa frånvaro. de är säkra kort.
    Inte en massa frånvaro, ska där stå naturligtvis.
  • Anonym (nnn)
    Anonym (Men) skrev 2014-06-12 15:27:13 följande:
    Det finns en på mitt jobb som har 3 barn mellan 2-5 år, hon vabbar i stort sätt varje vecka!!
    Aldrig att hennes man är hemma! Hon undrar varför hon inte får andra tjänster inom företaget när hon söker, ja vad kan det beror på? Det är alltid problem att få in någon i hennes ställe och vi andra får då betydligt mera att göra och hinna med än vad som är ok på en dag. 
    Om hon verkligen är intresserad utav byta tjänst så borde hon och även hennes man, fattat att de vore bra att hon inte var den som vabbade hela tiden utan delat på det!!
  • Nenne666
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-12 15:42:57 följande:

Jo förstår vad du menar. Men det är ändå upp till chefen att täcka upp så att kollegorna slipper fundera på den vabbandes privatliv. För hur det än förhåller sig på det privata planet så är det inget den vabbande ska behöva förklara för sina kollegor. Det kan knappast bidra till en behaglig arbetsmiljö/situation.
  • The past is now
    Nenne666 skrev 2014-06-12 15:51:35 följande:

Jo förstår vad du menar. Men det är ändå upp till chefen att täcka upp så att kollegorna slipper fundera på den vabbandes privatliv. För hur det än förhåller sig på det privata planet så är det inget den vabbande ska behöva förklara för sina kollegor. Det kan knappast bidra till en behaglig arbetsmiljö/situation.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!