• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:08:07 följande:
    Man blir inte utvilad av att vabba.
    Nej, om barnet ligger hemma med feber har man ju häcken full...
  • Anonym (^^)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:15:34 följande:
    Har du haft egna småbarn med feber/ andra sjukdomar?
  • Solidaritet
    Karriärkvinna skrev 2014-06-12 15:08:09 följande:
    Problemet på den tiden var just att det fattades arbetskraft, vart ser du den bristen idag? Att kombinera arbetsliv med familjeliv- javisst ska man kunna det varför det vore bättre för en kvinna med småbarn att vara den som timarbetar eller går ner till 50%. Tycker inte att man som kvinna kan räkna med att få behålla 100% tjänst när man ändå vabbar så mycket osv.. eller om mannen vabbar.. Varför ska samhället och alla de arbetslösa "köpa föräldrarnas vabb" för att de ska ha RÄTT att jobba och samtidigt ha småbarn.. 
    En utbildad arbetslös kan lika gärna få den chansen och bidra till samhället, så kan kvinnan få ägna sin tid till barnen.. same same, bara det att kvinnan hemma tjänar barnen ett större syfte än en arbetslös på gatan.. 

Klart att de inte ska petas ut från arbetsmarknaden, men man borde inse sina begränsningar som småbarnsmor också i arbetslivet. 
    Du har naturligtvis rätt till dina åsikter.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (^^) skrev 2014-06-12 15:17:26 följande:
    Har du haft egna småbarn med feber/ andra sjukdomar?
    Nej, men när jag var liten och var sjuk låg jag i sängen hela dagen och sov eller läste serietidningar och mamma pysslade med sitt.
  • yodi
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:22:43 följande:
    Det som är konstigt är att deras män tydligen sätter jobbet före barnen. Jag fattar också att man måste ta hand om sina sjuka barn, men jag förstår inte att det är olika regler för män och kvinnor.
    det är inte olika regler, det är samma för män och kvinnor,  och vi vet inget om huruvida mannen vabbar eller ej. eller varför i så fall kvinnan i denna familjen vabbar mer. det kan finnas betydligt fler anledningar till varför kvinnan vabat än att "hon struntar i sina arbetskamrater".
  • Anonym (^^)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:19:48 följande:
    Nej, men när jag var liten och var sjuk låg jag i sängen hela dagen och sov eller läste serietidningar och mamma pysslade med sitt.
    Det finns en tid då barnen är för små för att förstå att de ska ligga i sängen hela tiden och sova ovh läsa serietidningar!
  • Dasha
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:15:34 följande:
    vad det ironi?

Död
  • Anonym (Men)

Det finns en på mitt jobb som har 3 barn mellan 2-5 år, hon vabbar i stort sätt varje vecka!!
    Aldrig att hennes man är hemma! Hon undrar varför hon inte får andra tjänster inom företaget när hon söker, ja vad kan det beror på? Det är alltid problem att få in någon i hennes ställe och vi andra får då betydligt mera att göra och hinna med än vad som är ok på en dag. 

• Loui
    Anonym (vabbare) skrev 2014-06-12 13:54:21 följande:
    Inte ditt jobb att ta extraarbete, utan chefens ansvar att i samråd med kollegan hantera situationen. 

Jag är i en situation där jag har många korttidssjukskrivningar och vab, är säkert uppe i 20-30 st på ett halvår... (och ja, min man och jag delar lika på vab, bara mina egna sjukskrivningar som kan göra att jag missar mer jobb än han). 

Som förälder säger jag så här: Min familj går först. Så jag gör hellre en halvdålig insats på jobbet, än jag gör en halvdålig insats som förälder. Och vår familjesituation är tyvärr lite för krävande för att jag ska orka göra en 100% insats både hemma och på jobbet, så då är det jobbet som blir lidande. Vilket min chef är helt införstådd med, som tur är. Därför har vi också gjort omprioriteringar i verksamheten och i mina arbetsuppgifter, för att det hela ska funka ändå, utan att kollegerna blir alltför belastade. 

Sen så kan man mycket väl vara trött, även om man varit hemma och vabbat, det är inte nån ledig tid direkt. Små barn kan sova ganska dåligt, vilket gör att man som förälder kan ha en ganska konstant sömnbrist. Jag vet inte om du har barn själv ts, men har du provat att stiga upp och vara vaken 15 minuter-1timme, 2-4 gånger per natt, varje natt i några år? Och sjuka barn sover ju sällan bättre än friska... 

Så jag skulle säga som såhär: Var inte arg på din kollega (även om jag i ärlighetens namn också blir mera irriterad på nån som vabbar 4 gånger per år men alltid tar vabben, än på nån som vabbar 10 gånger per år men delar jämt med sin partner...). Var arg på din chef, som inte tar tag i det hela och ser till att det funkar. 
  • Nenne666
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:14:10 följande:
    Konstigt att det alltis råkar vara mannen som har det viktigaste jobbet...

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!