• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (X)
    Anonym (vabbare) skrev 2014-06-12 13:54:21 följande:
    Inte ditt jobb att ta extraarbete, utan chefens ansvar att i samråd med kollegan hantera situationen. 

Jag är i en situation där jag har många korttidssjukskrivningar och vab, är säkert uppe i 20-30 st på ett halvår... (och ja, min man och jag delar lika på vab, bara mina egna sjukskrivningar som kan göra att jag missar mer jobb än han). 

Som förälder säger jag så här: Min familj går först. Så jag gör hellre en halvdålig insats på jobbet, än jag gör en halvdålig insats som förälder. Och vår familjesituation är tyvärr lite för krävande för att jag ska orka göra en 100% insats både hemma och på jobbet, så då är det jobbet som blir lidande. Vilket min chef är helt införstådd med, som tur är. Därför har vi också gjort omprioriteringar i verksamheten och i mina arbetsuppgifter, för att det hela ska funka ändå, utan att kollegerna blir alltför belastade. 

Sen så kan man mycket väl vara trött, även om man varit hemma och vabbat, det är inte nån ledig tid direkt. Små barn kan sova ganska dåligt, vilket gör att man som förälder kan ha en ganska konstant sömnbrist. Jag vet inte om du har barn själv ts, men har du provat att stiga upp och vara vaken 15 minuter-1timme, 2-4 gånger per natt, varje natt i några år? Och sjuka barn sover ju sällan bättre än friska... 

Så jag skulle säga som såhär: Var inte arg på din kollega (även om jag i ärlighetens namn också blir mera irriterad på nån som vabbar 4 gånger per år men alltid tar vabben, än på nån som vabbar 10 gånger per år men delar jämt med sin partner...). Var arg på din chef, som inte tar tag i det hela och ser till att det funkar. 
    Du valde att skaffa barn, varför ska vi andra lida för att du är trött på jobbet för något som är självvalt? Ts är också trött på grund av att hon måste täcka upp för den vabbande kollegan, vilket hon inte valt själv. Fan vad jag blir trött på småbarnsföräldrar som tycker att allt kretsar kring dem och deras ungar.
  • Nenne666
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 14:00:11 följande:
    Och det är därför kvinnor har det rykte de har på arbetsmarknaden. Många mammor har svårt att se vad deras vabbande ställer till med.

Klart jag fattar att det är samma regler, men jag menade de sociala reglerna. Män blir aldrig anklagade för att sätta jobbet först, såsom kvinnor blir. Det är helt i sin ordning att mannen prioriterar sitt arbete, men inte kvinnan.

Problemet här är ju inte vilket rykte kvinnan får på arbetsmarknaden. Problemet är att hon får skit av sin chef och kollegor (bakom ryggen) för att hon är hemma med sitt sjuka barn. Kvinnan som vabbar borde få göra det utan att få det onda ögat. Dom sociala reglerna bidrar vi alla till... Antingen går man i gamla fotspår eller så är man öppen inför allas olika situation och slutar att lägga egna värderingar i det.
  • Nenne666
    Dasha skrev 2014-06-12 14:17:02 följande:
    Tror att det är chefens fel. Chefen verkar föredra att skylla allt på en kvinna med ett sjukt barn. Klart att kollegorna blir sura av att behöva göra mer jobb för samma pengar. Väldigt konstigt är däremot att ni tar det för givet och skyller på henne, inte på chefen!

Det är chefens ansvar att ordna med en vikarie/deltidsanställd. Fast visst är det lättare och billigare att tvinga mamman avgå och anställa någon utan barn.

Tänk på att ALLA AV ER kunde vara på hennes plats istället!

Ja chefen gör väl så för att slippa ta sitt ansvar. Personalen på det här företaget verkar vara lättmanipulerade.
  • Nenne666
    Anonym (X) skrev 2014-06-12 14:30:04 följande:
    Du valde att skaffa barn, varför ska vi andra lida för att du är trött på jobbet för något som är självvalt? Ts är också trött på grund av att hon måste täcka upp för den vabbande kollegan, vilket hon inte valt själv. Fan vad jag blir trött på småbarnsföräldrar som tycker att allt kretsar kring dem och deras ungar.

Men det är ju fortfarande chefen som ska se till att det finns personal och kan täcka upp vid behov. En förälder kan rimligtvis inte lämna en 2-åring själv hemma. Då ligger det på chefens bord att se till att det flyter på ändå om någon blir sjuk. Vad du än tycker om det.
  • Dasha
    Anonym (X) skrev 2014-06-12 14:30:04 följande:
    Det står väl klart i lagen att hon har rätt att vabba. Svenska staten ger henne rätt till det.

Det står också i trådstartarens arbetsavtal vad som ingår i trådstartarens arbetsuppgifter.  Står det där "ska även vikariera gratis vid behov"?

Nu får ni snacka med chefen och säga att ni behöver en deltidsatälld. Kanske behövs det ett par månaders inskolning för den nya kollegan, med tänk på att flera av er kan bli sjuka samtidigt? Skulle då företaget gå i konkurs eller?

• totte72
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 14:10:25 följande:
    Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre

Så skriver TS. Alltså skulle mannen också vabba skulle ju ungarna vara sjuka nästan jämt. Troligt, tror du?

Ja visst. I de första dagisåren är det inte helt ovanligt med omfattande sjukdom. Vår dotter är inte den enda som under vintern av sitt första dagisår har betydligt fler sjukdagar än förskoledagar.
  • Dasha
    Nenne666 skrev 2014-06-12 14:39:23 följande:

Ja chefen gör väl så för att slippa ta sitt ansvar. Personalen på det här företaget verkar vara lättmanipulerade.
    Just det!
  • Karriärkvinna

Jag är kvinna och förstår TS helt och hållet.
    Nu blir jag väl lynchad för detta jag kommer skriva av alla mammor, och kvinnor i övrigt. MEN faktum är att hur tror ni kvinnor i alla århundraden har klarat av barnen? Jo för att deras primära uppgift när de fått barn har varit att uppfostra och ta hand om dem, och hushållet. 

Ja, det är modern tid nu, ja kvinnor har lika rätt att jobba som män MEN om vi väljer familjelivet, kan vi då inte inse att mer tid behövs att lägga på barnen, det vill säga lägga karriären på hyllan?
    Det drabbar barnen som får tillbringa hela dagen på dagis, "det drabbar föräldrarnas ekonomi om någon vabbar".. något som många gånger beror på att man vant sig att leva på två löner... Inkomster vs utgifter...
    Vab drabbar även kolleger.. och NEJ jag tycker inte att det är chefens ansvar att ordna med extra personal för att någon vabbar stup i kvarten... blir arbetet så pass lidande av allt vabbande, då borde man inte få jobba kvar, precis som om man själv är sjuk hela tiden och det drabbar arbetet.. då kan någon annan få chansen! Det finns många som vill göra karriär och skulle göra vad som helst för en tjänst, men företagen som hade behövt denna personal har inte råd alltid när de redan "har" sin personal.

Jag är så trött på mammors rättigheter att vabba... mammor som ska ha förtur till julledigt, påskledigt och på toppen av det sommarmånaderna för DÅ är ju barnen lediga.. och ändå behålla jobbet, hur är det med sina skyldigheter? Precis, barnen går före! Bör man jobba då? NEJ... 

Jag tycker att man får välja.- karriär eller barn, väljer man det senaste borde mamman eller pappan (vem som nu lämpar sig bäst för uppfostran) vara hemma tills barnen uppnått en ålder där det är mer självständigt och ev har bättre immunförsvar alt kan klara sig själv hemma när föräldrarna jobbar.. eller så kan den föräldern som är mest hemma få gå över till en timanställning medan en annan person som kan axla ett heltidsarbete får tjänsten tillsvidare... 

Att ha barn är ett heltidsarbete i sig, vilka har två dessutom där man missköter det ena?

Valt karriären
  • Karriärkvinna

Tillägg: Det är ingen RÄTTIGHET att ha ett jobb, således om man inte klarar av sina uppgifter oavsett anledning bör man bli avskedad..

• mammalovis

Jag kan förstå ts frustration på ett plan. Med största sannolikhet har hon aldrig haft barn själv då hon tror att det är semester att vabba. Jag kan säga att jag har mycket hellre friska barn och är på jobbet.

Jag fasar för hur det ska bli när min föräldraledighet är slut då jag är ensam om äldsta dottern och vi är två om ettåringen när sambon har vissa dagar han inte kan vara frånvarande då betongen är beställd och de måste gjuta när vädret är bra. Självklart blir det jag som är hemma när han måste vara på jobbet. Sedan känns det vettigare att jag är hemma med magsjuka barn, då mitt arbete lättare drabbas av magsjukeepidemi, då jag arbetar på förskola. Vanlig feber och förkylningar med kraftig hosta är ju inte smittsamt, om inte jag är sjuk.

Jag kan säga att jag är ganska mör idag efter två nätter med magsjuka barn och då har vi ändå delat på bördan då sambon var uppe på natten och såg på hockey. Så att tro att det är semester att bli väckt av någon som spyr ner sängen efter ingen eller bara någon timmes sömn har inte varit med om det. Sedan tar det en halvtimma att bädda rent och tvätta barnet samt vänta på om det kommer mer. Kanske hinner man precis komma ner i varv och kanske somna innan barnet spyr ner sängen igen 2 timmar efter första gången. Så ca 4-5 oroliga timmar en natt, då man alltid har en oro för sina barn vid sjukdom och kanske 2-3 sammanhängande timmar 2 gånger i natt. Visst nu sover stora tjejen, men vad spelar det för roll när lilla tjejen sovit i förmiddags och är pigg nu. Sova igen får jag förhoppningsvis göra i natt, om jag har tur.

Ser jag till äldsta dotterns förskoleår hade jag nog drygt 20 dagar ihopräknade på det året, troligen på fler tillfällen. Pappans är nog inte medräknade. Då räddades jag ändå mycket av att jag hade lediga onsdagar, då det mesta bröt ut efter 2 dagar på förskolan.

Likaså har jag arbetat i förskolan med en långtidssjukskriven kollega och outbildad vikarie, så jag förstår missnöjet med extrajobbet, men livet ser sådant ut. Alla kan inte vara friska som nötkärnor jämt.

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!