• Anonym (trött)

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!
  • Anonym (meaow)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:37:29 följande:
    Det är det viktigt att företaget kan visa upp en transparent rekryteringsprocess baserad på kompetens och inte diskriminerat utifrån exempelvis kön. En arbetssökande som inte ens fick komma på intervju trots att hen uppfyllde kompetenskraven i den profil som fanns angiven i annonsen kan alltså dra företaget inför arbetsdomstolen.

Statliga myndigheter har betydligt striktare krav på sig att vara korrekta i urvalsprocessen, men privata företag får inte utöva diskriminering. Att välja bort en kvinna för att hon är kvinna och kan bli gravid eller vabba anses som diskriminering.

Det går säkerligen bra att googla för att hitta sådana domar på arbetsdomstolens hemsida om du är intresserad av att se hur det går till.
    det stämmer ju inte, man kan ju inte ta in 50 pers på intervju om 50 st har kompetensen som krävs och har sökt.
  • Anonym (Tessan)

Åh, jag förstår verkligen att det blir tufft för er andra på jobbet, särskilt eftersom ni inte verkar få in någon vikarie för henne då hon är borta? Men det känns som det finns en underton i din TS, som att du inte riktigt litar på att hon verkligen är hemma med sjukt barn? Om inte så känner jag verkligen verkligen med mamman i fråga. Det är så galet stressande att känna att man varken räcker till hemma eller på jobbet. Hon har kanske bestämt sig för, med all rätt, att fokusera på familjen framför jobbet. Då är det otroligt jobbigt att behöva känna att man "förstör" för sina arbetskamrater. Sgentligen borde det vara självklart att familjen går först, och egentligen hade jag önskat att alla respekterade det.

• Anonym (...)

Hur många dagar per år är hon hemma. 120 dagar är tillåtna. Mest synd om barnen som är sjuka hela tiden. Bävar inför hösten då min lungsjuka två åring ska ut på dagis. Dagis = sjuk = vabb = arga kollegor. Men vad göra

• Anonym (Jobbahemma?)
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 12:45:45 följande:
    Jag har en kollega med ett litet barn tror hon är 2 år gammal. Problemet är att hon vabbar hela tiden. Varje eller varannan vecka får man räkna med att hon är borta och det är ofta tor-fre. Mina andra kolleger och jag börjar bli trött för att vi måste göra vårat jobba och hennes också och det tär verkligen på oss och att jobba övertid. Vi har pratat om det med chefen som är också less men det finns inte så mycket att göra. Jag förstår att barn blir sjuka men jag tycker hon kunde jobba med något annat som inte är så känsligt när man är borta eller jobba där det är lätt att vikariera på. När hon kommer till jobbet klagar hon ofta på hur trött hon är och att det är jobbigt att vara småbarnsmamma och jobba heltid bla bla bla. Tror inte att hon jobbat en hel vecka på över ett år! Hon har ju man som skulle kunna vabba också. Jag börjar få ångest nu och blir trött då jag har så mycket extra att göra. Hur skulle ni hantera situationen?

Hej! Jag har endast läst detta inlägg så jag vet inte om det jag tänkt skriva, redan har skrivits. Jag undrar bara varför inte den vabbande mamman kan ta hem allt, eller iaf hälften av allt sitt eget jobb och pyssla med det då barnet sover (dagtid och/eller kvällstid)?
  • Solidaritet
    Anonym (meaow) skrev 2014-06-12 16:51:52 följande:
    det stämmer ju inte, man kan ju inte ta in 50 pers på intervju om 50 st har kompetensen som krävs och har sökt.
    Du ska kunna visa på skäl till att du valt bort personer. Giltiga skäl. Det är därför det är viktigt med en öppen och valid urvalsprocess.
  • Anonym (Lena)
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:57:35 följande:
    Du ska kunna visa på skäl till att du valt bort personer. Giltiga skäl. Det är därför det är viktigt med en öppen och valid urvalsprocess.
    Inte i första skedet. Finns inte en chans att man ska behöva sitta och motivera varför man lägger 200 ansökningar åt sidan, och bara går vidare med kanske 10 st.
  • Anonym (^^)
    Anonym (Jobbahemma?) skrev 2014-06-12 16:56:16 följande:
    Hej! Jag har endast läst detta inlägg så jag vet inte om det jag tänkt skriva, redan har skrivits. Jag undrar bara varför inte den vabbande mamman kan ta hem allt, eller iaf hälften av allt sitt eget jobb och pyssla med det då barnet sover (dagtid och/eller kvällstid)?

Kanske är det jobb som inte kan göras hemifrån. Beroende på sjukdom och ålder på barnet är det långtifrån säkert att ett sjukt barn sover.
  • Anonym (Jobbahemma?)
    Anonym (^^) skrev 2014-06-12 17:02:56 följande:
    Kanske är det jobb som inte kan göras hemifrån. Beroende på sjukdom och ålder på barnet är det långtifrån säkert att ett sjukt barn sover.

Nej, kanske inte, vad vet vi? Det var ju därför jag frågade personen som startade tråden. Nej, visst, barnet sover kanske inte på dagen. Men på eftermiddagen eller kvällen är väl pappan hemma och kan ta hand om sitt barn så att mamman kan andas ut en stund för att sedan ta tag i sitt arbete?
  • Vinterankan

Är det så att ni har någon form av ansvar med omedelbara svar till kunder, eller funkar det att saker kan ligga någon dag? För om saker kan ligga någon dag så kan ni ju omorganisera arbetet till att vara mer individuellt så att ni inte tar över hennes arbetsuppgifter när hon är borta utan att det blir liggande tills hon kommer tillbaka. Då blir det ju såklart samma för er också när ni är sjuka. Och sedan så kan ni frångå dem typen av arbetssätt i semestertider så att det ändå funkar med planerade ledigheten.

• Tooie
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 13:22:38 följande:
    Så vi har alltså inte rätt att vara less på henne? Det är inte bara det att hon vabbar utan hon har en dryg attityd eftersom hon är småbarnsmamma har hon mer rättigheter än andra och en kollega såg henne en fredagskväll ute på bar och hon verkade inte alls trött eller stressad utan var där och glatt skrattade med några andra tjejer.
    hon kanske behövde en paus från allt vabbande på kvällen?? du tror inte att en mamma behöver en paus ibland och få lite trevligt med goda vänner??
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!