• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • Gweny
    Skinny Mie skrev 2014-09-18 12:31:36 följande:

Hej alla! Precis varit på gyn, hade några små blåsor som han inte räknar med alls, men på höger sida finns det två bra, en på 21mm och en på 18. Så det är bara att köra på sa han. Tydligen behöver jag inte vara orolig för flerbörd när det är så?!

Är glad att det funkar hittills, men lite orolig att båda ska släppa och bli befruktade. Gyn läkaren sa däremot att chansen är minimal.

Han tror att ÄL kommer ske söndag-tisdag nån gång. (Är på dag 10 idag).

Så för att vara på säkra sidan att vi fångar det denna gången blir det till att mysa imorgon, söndag och sedan varje dag den veckan, jag tänker sjuttsingen inte missa det efter alla tabletter och allt man går igenom för att få igång ÄL..lol

vad spännande! chansen kanske inte är så stor att bägge äggen släpper, men då blir det massa mys nu då.
  • KnytetsMamma
    Hej alla! Precis varit på gyn, hade några små blåsor som han inte räknar med alls, men på höger sida finns det två bra, en på 21mm och en på 18. Så det är bara att köra på sa han. Tydligen behöver jag inte vara orolig för flerbörd när det är så?!
    Är glad att det funkar hittills, men lite orolig att båda ska släppa och bli befruktade. Gyn läkaren sa däremot att chansen är minimal.
    Så för att vara på säkra sidan att vi fångar det denna gången blir det till att mysa imorgon, söndag och sedan varje dag den veckan, jag tänker sjuttsingen inte missa det efter alla tabletter och allt man går igenom för att få igång ÄL..lol
    Åh, vad kul, hoppas ni får ägglossning och att bara ena släpper. Men att du har så stora äggblåsor redan på dag 10? Tur att ni inte hade vul inbokat senare då. Har du ägglossning ibland spontant? Vilken cd brukar du då ha ägglossning på?
  • Snobi

Jag ska ta sista tabletten i första kuren idag och har inte haft några biverkningar. Så skönt! Var på vul igår och det var en blåsa på ena sidan som var ca 10,9 mm. Gyn verkade nöjd så då får väl jag också vara det och hoppas på det bästa :) Tror jag börjar med äl-test i helgen för att hålla lite koll.

• Hearts76

Kikar in hos er, har tre pergobarn och jobbar på ett fjärde. Fick dock Letrozol utskrivet denna gång, mycket högre chans med dessa samt färre biverkningar och liten risk för överstimulering. Ganska nytt i Sverige i detta syfte, det är egentligen en bröstcancerhämmare. Men helt säkert, använts utomlands som ägglossningsstimulerande i flera år. Kolla detta med er läkare, jag går till Linnékliniken i Uppsala. Med Pergotime fick jag äl runt dag 18-20, kollar igenom mina papper från tidigare försök. Med Letrozol får jag äl runt dag 12. Man tar från dag 3-7. Som sagt, det är MYCKET bättre resultat med Letrozol, så byt om ni har möjlighet.

Om ni har frågor kring Pergo så fråga på, är rätt så luttrad vid det här laget :) Kämpa på! Plötsligt händer det! Vi försökte i tre år innan vi sökte hjälp, jag hade mens 5-6 gånger per år bara. Blev gravid på femte kuren med första barnet, sen fjärde med andra, och tredje med tredje barnet.

• KnytetsMamma
    Snobi skrev 2014-09-18 13:05:26 följande:
    Jag ska ta sista tabletten i första kuren idag och har inte haft några biverkningar. Så skönt! Var på vul igår och det var en blåsa på ena sidan som var ca 10,9 mm. Gyn verkade nöjd så då får väl jag också vara det och hoppas på det bästa :) Tror jag börjar med äl-test i helgen för att hålla lite koll.
    Vul redan på cd 8 är ju tidigt att gå på vul så 10,9mm då måste ju vara bra. Ska du på nåt nytt vul?
  • Solros78

Åh det där var intressant. Är risken för flerbörd alltså främst när de är väldigt lika i storlek?

Men hur räknade han att äl skulle bli först söndag/måndag om blåsorna redan är 18 och 21 stora? Min gyn sa att äggen brukar lossa vid 22 ungefär och eftersom min blåsa var 16 i tisdags skulle äl bli om 2-3 dagar, dvs ca tillväxt 2 mm per dag. Din på 21 borde ju vara redo att lossa när som helst?
  • Solros78
    Hearts76 skrev 2014-09-18 13:29:08 följande:

Kikar in hos er, har tre pergobarn och jobbar på ett fjärde. Fick dock Letrozol utskrivet denna gång, mycket högre chans med dessa samt färre biverkningar och liten risk för överstimulering. Ganska nytt i Sverige i detta syfte, det är egentligen en bröstcancerhämmare. Men helt säkert, använts utomlands som ägglossningsstimulerande i flera år. Kolla detta med er läkare, jag går till Linnékliniken i Uppsala. Med Pergotime fick jag äl runt dag 18-20, kollar igenom mina papper från tidigare försök. Med Letrozol får jag äl runt dag 12. Man tar från dag 3-7. Som sagt, det är MYCKET bättre resultat med Letrozol, så byt om ni har möjlighet.

Om ni har frågor kring Pergo så fråga på, är rätt så luttrad vid det här laget :) Kämpa på! Plötsligt händer det! Vi försökte i tre år innan vi sökte hjälp, jag hade mens 5-6 gånger per år bara. Blev gravid på femte kuren med första barnet, sen fjärde med andra, och tredje med tredje barnet.

Oj, jag blir imponerad över att man orkar kämpa så många gånger för barn! Dvs jag kämpar nu för att få en trea men då gick de två första lätt, hade jag trott det skulle ta 1.5 år med trean undrar jag om jag hade orkat börja...

Intressant med annat läkemedel! Jag har verkligen varit nojig över pergo just pga tvillingrisken.

Gjorde du vul varje kur med pergo? Var det för många ägg någon gång? Vet du ungefär vilken cd du fick äl och testade du med ältester då också och fick utslag?
  • Snobi
    KnytetsMamma skrev 2014-09-18 13:29:48 följande:

Vul redan på cd 8 är ju tidigt att gå på vul så 10,9mm då måste ju vara bra. Ska du på nåt nytt vul?

Nä, han tyckte inte att det behövdes. Blev ju i tidigaste laget men alternativet var cd 13 och då trodde han att jag skulle ha blivit mycket mer öm. Uppfattar honom som väldigt kunnig så jag litar på att det blir rätt. Dessutom kostar varje besök en del så inte mig emot... Men ska självklart höra av mig om jag blir svullen, får väldigt ont osv.
  • Snobi

Härligt med nån som har lyckats så bra, känns hoppfullt! :) Vad menar du med högre chans och bättre resultat? Är det färre biverkningar och tidigare äl eller är det större chans att det leder till en graviditet också?
  • Gweny

Kul att ni lyckats så bra! Varför används inte det mer än pergo, om det har mer fördelar? Dyrare?
Svar på tråden Pergotime start sep 2014?