• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • Gweny
    Lillyros skrev 2014-09-18 21:53:28 följande:

Jisses vilken aktivitet:) jag hänger inte med;)

Tror jag kan ha äl nu...känns lite i brösten! Men som sagt har de ju inte resulterat i nån graviditet trots symptom de senaste 1 1/2 året...så har inga förhoppningar innan jag börjar min första kur nu i slutet på månaden!

Många skriver om vul och äggblåsor osv...har inget sånt inbokat! Får man be om det själv?

Min gynekolog gör inte vul och kollar äggblåsor när man går på enkelkur, varken hos henne(privat) eller vårat landsting gör dem det. däremot fick jag ta blodprov efteråt för att se om jag haft äl.  först vid dubbelkur dem kollar. Är så liten chans för fler vid enkelkur sa hon, många behöver ofta få dubbelkur med. Men om jag var väldigt orolig för fler, så kunde hon kolla sa hon, men struntade i det.  så lite nervöst är det ju.
  • Skinny Mie

Gweny; japp massa mys, vill ju inte missa om det plötsligt händer så att säga ;)

Knytetsmamma; Jag jag fattar inte heller hur de kunde vara så stora redan nu? Jo jag har haft ÄL vid några tillfällen själv och verkar då som jag haft tidig ÄL då också (mellan dag 10-14).

Snobi; Grattis till fin blåsa :)

Hearts76; Det är snällt att du vill tipsa om Letrozol, tyvärr är den inte lika bra som Pergotime för alla. Det är rekommenderat att man först och främst ska vara under 35 år för att ta den, sedan är den också mest till för de som har lågt FSH hormon eftersom den sänker östrogenet och på så sätt kan kicka igång hypofysen. Dvs du bör inte ha en enda spontan ÄL om den ska funka, har du ÄL på egen hand nån gång ibland så är flerbörds risken hög precis som med Pergo. Här i Sverige används Letrozol mest för behandling av bröstcancer hos yngre tjejer, och biverkningarna finns även här med illamående,kräkningar, huvudvärk, diarré etc. Läkare vill oftast inte skriva ut det dels pga att det inte är helt godkänt för behandling av infertilitet samt att det finns en studie från 2005 som visade på att det var ökad chans att få barn med defekter vid denna behandling. Så tyvärr är den inget för mig, men tack ändå :)

Tycker du är otroligt stark som "orkat" kämpa dig igenom 3 Pergobarn!! Är ju bara på min första kur och känslorna är ju redan i vallning nu! Kram och lycka till iallafall.

Solros78; Ja, jag tyckte också att det kändes lite skumt det här med ÄL först söndag/måndag? Och angående äggblåsorna har jag faktiskt ingen aning, men man måste väl lita på sin läkare antar jag, han har ju många års erfarenhet.

Ohh ÄL!!! Håller tummar och tår nu!! Kram!

Armin15; Hoppas hoppas hoppas!! Men jag kan tala om för dig att det här med skengraviditet är samma för oss som fått barn tidigare också. Man lurar sig själv oavsett tror jag ;)

Lillyros; enligt min läkare så får man inget VUL om man går på normal kur och inget annat föreligger. Men när man får dubbel kur så är det ett måste för att se så det inte blir överstimulerat. Blodprov ska man däremot få ta eftersom det är kontroll för att se att Pergon funkade.

• Lillyros

Ok ok! Då e jag med! Har en 5 mil att åka för att göra vul med..(bor på landet) och är egenföretagare så inte så lätt att komma ifrån jobbet smidigt!:) är ju första kuren så den är ju enkel kur!

Hur går de för er? Vart i cykeln är du?

Gweny skrev 2014-09-18 21:57:53 följande:

Min gynekolog gör inte vul och kollar äggblåsor när man går på enkelkur, varken hos henne(privat) eller vårat landsting gör dem det. däremot fick jag ta blodprov efteråt för att se om jag haft äl.  först vid dubbelkur dem kollar. Är så liten chans för fler vid enkelkur sa hon, många behöver ofta få dubbelkur med. Men om jag var väldigt orolig för fler, så kunde hon kolla sa hon, men struntade i det.  så lite nervöst är det ju.

• Lillyros

Åh hejja dig!!:) vilket märke på tester hade du?

Solros78 skrev 2014-09-18 17:58:43 följande:

Hurra, ägglossning! Så glad man kan bli för ett positivt ägglossningstest, det första på fyra månader!

Jag testade ju negativt i morse men kände att jag måste testa på kvällen också för säkerhets skull, eftersom äl borde vara på gång. Så kämpa och planera för att inte behöva kissa på fyra timmar osv. Och så var det rätt! Perfekt också med sex igår kväll och nu blir det nog sex både idag och imorgon.

Känns så himla bra nu också att pergon verksr funka och äl faktiskt sker!

Glada fötter nu på kvällspromenad, allt för att förbättra chanserna!

• Solros78
    Skinny Mie skrev 2014-09-19 06:21:58 följande:

Gweny; japp massa mys, vill ju inte missa om det plötsligt händer så att säga ;)

Knytetsmamma; Jag jag fattar inte heller hur de kunde vara så stora redan nu? Jo jag har haft ÄL vid några tillfällen själv och verkar då som jag haft tidig ÄL då också (mellan dag 10-14).

Snobi; Grattis till fin blåsa :)

Hearts76; Det är snällt att du vill tipsa om Letrozol, tyvärr är den inte lika bra som Pergotime för alla. Det är rekommenderat att man först och främst ska vara under 35 år för att ta den, sedan är den också mest till för de som har lågt FSH hormon eftersom den sänker östrogenet och på så sätt kan kicka igång hypofysen. Dvs du bör inte ha en enda spontan ÄL om den ska funka, har du ÄL på egen hand nån gång ibland så är flerbörds risken hög precis som med Pergo. Här i Sverige används Letrozol mest för behandling av bröstcancer hos yngre tjejer, och biverkningarna finns även här med illamående,kräkningar, huvudvärk, diarré etc. Läkare vill oftast inte skriva ut det dels pga att det inte är helt godkänt för behandling av infertilitet samt att det finns en studie från 2005 som visade på att det var ökad chans att få barn med defekter vid denna behandling. Så tyvärr är den inget för mig, men tack ändå :)

Tycker du är otroligt stark som "orkat" kämpa dig igenom 3 Pergobarn!! Är ju bara på min första kur och känslorna är ju redan i vallning nu! Kram och lycka till iallafall.

Solros78; Ja, jag tyckte också att det kändes lite skumt det här med ÄL först söndag/måndag? Och angående äggblåsorna har jag faktiskt ingen aning, men man måste väl lita på sin läkare antar jag, han har ju många års erfarenhet.

Ohh ÄL!!! Håller tummar och tår nu!! Kram!

Armin15; Hoppas hoppas hoppas!! Men jag kan tala om för dig att det här med skengraviditet är samma för oss som fått barn tidigare också. Man lurar sig själv oavsett tror jag ;)

Lillyros; enligt min läkare så får man inget VUL om man går på normal kur och inget annat föreligger. Men när man får dubbel kur så är det ett måste för att se så det inte blir överstimulerat. Blodprov ska man däremot få ta eftersom det är kontroll för att se att Pergon funkade.

Tack för bra info om Medicinen, då är eeninget för mig då jag har egen äl och är över 35 år.

Jag tycker nog ni ska köra med sex med fokus nu i helgen, men testar du med ältester själv också?
  • Solros78
    Lillyros skrev 2014-09-19 07:27:16 följande:

Åh hejja dig!!:) vilket märke på tester hade du?

Jag kör cb digital, kört dem sedan 2008 när jag jobbade på att bli gravid med första barnet. Kan säga att jag lagt en del pengar på ältester genom åren...
  • Solros78

Pergofråga. Jag brukar ha lutealfas på ca 14 dagar men äl runt dag 10-11. Nu fick jag äl på dag 15, borde lutealfasen fortfarande vara 14 dagar, dvs hela menscykeln blir längre?

• Solros78

Alltså man sitter här och hoppas nu när man fått pergo som fungerat, positivt ältest och sex vid rätt tillfällen. Men alltså statistiken säger typ 20-10 procent chans att bli gravid i min ålder, det är ju otroligt dåliga siffror. Varför skulle man tro att det dkulle funka just för mig just nu då liksom.

• Fru Karlsson

Vi har också försökt med syskon i snart två år nu och har äntligen fått pergotime.Ska ta enkelkur och tog första igår,spännande och lite orolig över hur jag ska reagera på medicinen, har egen äl men läkaren tyckte vi kunde prova för att "boosta" den lite extra.Har redan fått värmesvallningar följt av frossa.
    Det här är vår enda chans till och lyckas naturligt då vi inte har möjlighet att göra ivf.Skulle vara roligt och följa andra i samma sitution och andra som också tar Pergo.Och är såå nyfiken på om det kommer funka! Jag är 30 så borde inte ha åldern emot mig.

• Lillyros

Hej!

Varför får ni inte ivf? Om min kur inte funkar nu får vi ivf! Är nog samma för mig att de ska boostas lite:) få igång kroppen liksom:)

Fru Karlsson skrev 2014-09-19 12:49:51 följande:

Vi har också försökt med syskon i snart två år nu och har äntligen fått pergotime.Ska ta enkelkur och tog första igår,spännande och lite orolig över hur jag ska reagera på medicinen, har egen äl men läkaren tyckte vi kunde prova för att "boosta" den lite extra.Har redan fått värmesvallningar följt av frossa.

Det här är vår enda chans till och lyckas naturligt då vi inte har möjlighet att göra ivf.Skulle vara roligt och följa andra i samma sitution och andra som också tar Pergo.Och är såå nyfiken på om det kommer funka! Jag är 30 så borde inte ha åldern emot mig.

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?