• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • KnytetsMamma

Hej, har väl inte exakt samma resa som du angående vikt m.m. men fick inte tillbaka mens och ägglossning efter att jag slutat amma dottern och när vi då ville börja försöka få syskon sökte jag hjälp. Fick först ta massa.prover m.m. för att utesluta eventuella brister. Sen fick jag ta en första kur provera för att försöka framkalla blödning, detta gjorde jag i januari 2014. Fick ingen blödning av tabletterna då och det menade gyn berodde på låga halter av östrogen :( Sökte mig från landstinget till en privat klinik där jag fick ytterligare en kur provera i april/maj förra året, fick ingen blödning denna gång heller men startade på pergotime ändå och åt i 5 dagar, hade tur och fick ägglossning runt cykeldag 18-19 och lyckades bli gravid direkt, lyckan var total. Tyvärr fick vi ma i somras och hela tillvaron störtade samman. Men den privata gynekologen var positiv så när jag blött ut den gamla graviditeten fick jag äta min tredje kur provera i slutet av augusti och då fick jag blödning av dem och det redan på dag 7-8 av kuren så jag slutade med tabletterna och började med pergotime på cykeldag 5-9, fick ägglossning igen på cd 18-19 och lyckades plussa igen, nu är jag i vecka 23 och är beräknad i början av juni. Så jag tror absolut att ni kommer lyckas med provera och pergotime, ni har ju blivit gravida spontant en gång tidigare. Lycka till!!

Dakine skrev 2015-01-26 10:28:25 följande:
    Hej, 2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester.  Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu!  Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS.  Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa?  Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime?  Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 

• helnil_

Hej tjejer

Nu har jag inte vart här på ett tag, behövde en paus. Mår mycket bättre just nu. Bröt ihop för två veckor sen när ytterligare en vän var gravid. Har varit många nu så det är tungt.

Jag har läst alla era inlägg sen jag skrev sist och håller tummarna för er alla! Idag fick jag mens naturligt utan provera vilket typ aldrig händer så blev glad och förvånad. Är ju inte säkert jag får äl för det men ändå, mens! Om precis en vecka ska vi till ivf kliniken i Falun för ett första besök, sen får vi veta vad de tycker att vi ska göra.

När det gäller att berätta så vet typ alla jag känner. Jag har varit väldigt öppen och är glad för det. Ingen håller på å ställer massa frågor utan de låter mig berätta själv när jag vill. Har väldigt förstående vänner och familj!

Min chef vet också och är jättebra. Hon har själv försökt få barn men lyckades inte och började försent så hon fick inga barn. Så hon vet vad jag går igenom.

Vi hörs snart igen! Kram på er

• pergotimestina

Hej tjejer! Testmissbrukaren har varit i farten igen och fick såklart ett stort starkt negativt på testlagrets grav test:(

Hade ägglossning den 18-19 så jag vet dock inte om det va för tidigt? När har ni andra testat och vad skulle ni föreslå för datum till mig?

Det hade ju varit så skoj och slippa vänta på mensen denna månaden !!!

Vad tycker ni?

Och hur går det för er andra?

• Gweny

Idag var vi på SU och vi kommer få dra igång med IVF nu, så börjar spraya i februari, ska bli väldigt spännande.
    Så nu lämnar vi pergo bakom oss, hoppas verkligen detta ska kunna hjälpa oss nu.

Lycka till i fortsättningen ni andra, hoppas vi alla får det vi drömmer om på ena eller andra sätttet.

• Dakine
    Elin87 skrev 2015-01-26 23:59:19 följande:

Ja men precis!

Jag fick iaf utskrivet att ta 1 tablett om dagen i 10 dagar. När jag åt dessa i julas så startade min blödning 4-5 dagar efter sista tabletten. Blödningen var kraftigare, smärtan var okej. Men nu hade jag turen att få den under ledigheten. För min del tycker jag smärtan blir värre när jag är uppe och rör mig mycket. Nu kunde jag ligga hemma med min värmekudde om jag behövde det liksom.Denna gång vet jag ju att jag inte kommer ha turen att få blödningen under en ledighet. Sen som sagt har jag ju bara tagit dessa tabletter en omgång, så jag vet ju inte om det kommer bli exakt likadant denna gång. Vi får se :)

Kan du få börja med dem direkt du hämtat ut tabletterna? Ska du börja med Pergotime nu under denna menscykel?

Ja, jag har också fått utskrivet 1 tablett om dagen i 10 dagar. Jag är bara nervös om man får en massa biverkningar och när eller om man kommer blöda eller inte, och hur blödningen kommer bli! Vill bara starta med pergotime så snart som möjligt, men då måste ju blödningen vara riklig för att få räknas typ. 

Jag tror att jag kan börja med provera direkt, de sa då ingenting annat. Hämtade ut dem idag, så funderar på att börja ta dem imorgon. Känner mig nervös! har även hämtat ut pergotime som jag ska ta så snart jag får en blödning. 
  • Dakine
    KnytetsMamma skrev 2015-01-27 06:12:07 följande:

Hej, har väl inte exakt samma resa som du angående vikt m.m. men fick inte tillbaka mens och ägglossning efter att jag slutat amma dottern och när vi då ville börja försöka få syskon sökte jag hjälp. Fick först ta massa.prover m.m. för att utesluta eventuella brister. Sen fick jag ta en första kur provera för att försöka framkalla blödning, detta gjorde jag i januari 2014. Fick ingen blödning av tabletterna då och det menade gyn berodde på låga halter av östrogen :( Sökte mig från landstinget till en privat klinik där jag fick ytterligare en kur provera i april/maj förra året, fick ingen blödning denna gång heller men startade på pergotime ändå och åt i 5 dagar, hade tur och fick ägglossning runt cykeldag 18-19 och lyckades bli gravid direkt, lyckan var total. Tyvärr fick vi ma i somras och hela tillvaron störtade samman. Men den privata gynekologen var positiv så när jag blött ut den gamla graviditeten fick jag äta min tredje kur provera i slutet av augusti och då fick jag blödning av dem och det redan på dag 7-8 av kuren så jag slutade med tabletterna och började med pergotime på cykeldag 5-9, fick ägglossning igen på cd 18-19 och lyckades plussa igen, nu är jag i vecka 23 och är beräknad i början av juni. Så jag tror absolut att ni kommer lyckas med provera och pergotime, ni har ju blivit gravida spontant en gång tidigare. Lycka till!!

Vad roligt att få höra din historia. Jag hoppas det kommer gå bra för oss också. Jag är bara så himla nervös att börja med provera på något konstigt vis! Ska man ta de tabletterna samma tid varje dag eller vad gäller? Har som inte fått veta något mer än att jag ska ta dem 1 gång/dag. 

Jag fick inte heller tillbaka min mens efter amning, och jag har låga halter av östrogen pga min PCOS. Därför har jag alltid haft regelbunden mens under tiden jag ätit p-piller innehållande av östrogen. Jag antar att jag kommer få börja med p-piller om inte provera hjälper, eller så efter nästa graviditet så jag slipper den här resan nästa gång (om vi vill ha fler barn än 2). 

Så du startade pergotime utan blödning? Visste inte man kunde det! :) Till mig sa de också att om jag bara har 2 tabletter kvar så kan jag sluta med proveran om blödningen kommer då. Så vi får väl se när blödningen dyker upp. 

Tack för din tro och dina förhoppningar! :) 
  • helnil_

Spännande ändå?! Skönt att det händer något! Känns som att detta inte var en jättelyckad pergotråd utan många som får gå vidare till andra behandlingar. Lycka till och uppdatera oss :)

Gweny skrev 2015-01-28 21:20:04 följande:

Idag var vi på SU och vi kommer få dra igång med IVF nu, så börjar spraya i februari, ska bli väldigt spännande.

Så nu lämnar vi pergo bakom oss, hoppas verkligen detta ska kunna hjälpa oss nu.

Lycka till i fortsättningen ni andra, hoppas vi alla får det vi drömmer om på ena eller andra sätttet.

• helnil_

Jag vet tyvärr inte, har typ aldrig testat eftersom jag vet att jag inte haft äl ???? men det är kanske lite tidigt? Säkert någon mer testmissbrukare här inne som vet.?? Jag hoppas för din skull att det var för tidigt!

pergotimestina skrev 2015-01-28 21:16:32 följande:

Hej tjejer! Testmissbrukaren har varit i farten igen och fick såklart ett stort starkt negativt på testlagrets grav test:(

Hade ägglossning den 18-19 så jag vet dock inte om det va för tidigt? När har ni andra testat och vad skulle ni föreslå för datum till mig?

Det hade ju varit så skoj och slippa vänta på mensen denna månaden !!!

Vad tycker ni?

Och hur går det för er andra?

• Elin87
    Dakine skrev 2015-01-28 23:02:37 följande:
    Ja, jag har också fått utskrivet 1 tablett om dagen i 10 dagar. Jag är bara nervös om man får en massa biverkningar och när eller om man kommer blöda eller inte, och hur blödningen kommer bli! Vill bara starta med pergotime så snart som möjligt, men då måste ju blödningen vara riklig för att få räknas typ. 

Jag tror att jag kan börja med provera direkt, de sa då ingenting annat. Hämtade ut dem idag, så funderar på att börja ta dem imorgon. Känner mig nervös! har även hämtat ut pergotime som jag ska ta så snart jag får en blödning. 

Personligen upplevde jag inga biverkningar. Blödningen var som en riktig mens och mensvärken var okej.
    Fick för ett par år sedan ett recept på ett annat märke som skulle ge mig en blödning. Den var inte att leka med kan jag säga! Jag hade SÅ ont att jag låg och grät. Ville inte lämna hemmet då jag blödde så rikligt att jag fick byta skydd efter inte alls så långa stunder, annars gick det rakt igenom verkligen.
    Var lite nervös i julas då jag tog proveran att det skulle bli som den gången, men det var absolut inte så. Samtidigt så har jag ju som sagt bara tagit provera 1 gång, så jag vet ju inte om jag kommer få det likadant denna gång. Men det kommer säkert gå bra :)

Vad bra att du lyckades få tag i pergotime! Dagen efter vi fick receptet på dem tog mannen ledigt halva dagen och körde runt mig för att försöka få tag i dem. Behövde åka några mil, men vi lyckades ;D Hoppas de kommer igång med dem så man slipper åka runt flera mil igen och försöka hitta dem om det nu är så att vi kommer behöva försöka fler gånger :)

• monn

Stort lycka till! :)

Gweny skrev 2015-01-28 21:20:04 följande:

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?