• milliee

BF JULI 2015

Hej någon mer som fått tidigt plus? Följas åt?:)
    Jag är lite osäker på bf då jag haft tidigt mf och förmodligen blivit gravid igen ska få komma på vul om någon vecka och tidsbestämma graviditeten men räknar jag mf som sista mens så är jag på bim-3 idag bild på mitt test här under:) (bf 5/7.)

• Svar på tråden BF JULI 2015
  • Johjo

Ang lax så får man äta den om den varit frusen i tre dagar. Det har garanterat inte laxen på julborden men hemma kan man hålla koll på det.
    Jag ska frysa min lax till julen :)

• bullerbyn

Anna, hoppas på positivt besked om en vecka! Kan ju vara så att du hade senare ägglossning än du trott :)

Angående gravad lax och sånt, det är alltid en fel rykten som florerar så saxar in infon man helst ska följa för gravida från

Livsmedelsverket:

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:

Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet. (listeria)

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum. (listeria)

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. (toxoplasma)

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden. (listeria)

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter. (toxoplasma)

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)

Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror. (toxoplasma)

Skölj frukt och grönsaker. (toxoplasma)

Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Läs mer på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).

• Alvolina

Så delikatesskorv som man kan köpa på marknader osv bör alltså frysas först innan man äter det? Det vore ju toppen, jag har alltid undvikit det annars. Min tredje jul på 4 år som gravid men har ändå inte koll^^

• bullerbyn
    Alvolina skrev 2014-12-01 21:08:22 följande:

Så delikatesskorv som man kan köpa på marknader osv bör alltså frysas först innan man äter det? Det vore ju toppen, jag har alltid undvikit det annars. Min tredje jul på 4 år som gravid men har ändå inte koll^^

Ja det går jättebra :)
  • Liten till

Hmm. Aja. Skulle kanske ha frågat om den kallrökta laxen varit fryst då? Äh nu är den äten och god var den. Hoppade över den gravade. Hoppas allt går bra ändå.

Men nu är jag så mätt och svullen så jag ser ut att vara i 5e månaden

Mååånga goda efterrätter fanns det!

Nu ska jag rulla till sängen. Godnatt tjejer!

• Alvolina
    Liten till skrev 2014-12-01 21:45:30 följande:

Hmm. Aja. Skulle kanske ha frågat om den kallrökta laxen varit fryst då? Äh nu är den äten och god var den. Hoppade över den gravade. Hoppas allt går bra ändå.

Men nu är jag så mätt och svullen så jag ser ut att vara i 5e månaden smile2.gif

Mååånga goda efterrätter fanns det!

Nu ska jag rulla till sängen. Godnatt tjejer!

Bra inställning :) jag ska på julbord på fredag med jobbet och jag ser verkligen fram emot det samtidigt som jag vet hur illa jag kommer att må efteråt.
  • bubbelibubbeli

Tänker på det där med julbord och vad man kan äta eller inte...
    Var på ikea igår och käkade av deras julbord. Hoppade över den gravade men åt lite av den varmrökta, det borde väl funka?
    Hur är det med julskinka och sånt? Åt nån skiva av det med men nojar lite...

En annan fundering. Är det fler än jag som är dåliga i kistan? Har senaste 5 dagarna haft magknip från och till och varit riktigt lös i magen. Förut var jag superhård i magen. Har annars en historik av känslig mage så vet inte om det är den som spökar. Hur mår era magar?

• MrsFreud
    bubbelibubbeli skrev 2014-12-01 22:51:04 följande:

Tänker på det där med julbord och vad man kan äta eller inte...
    Var på ikea igår och käkade av deras julbord. Hoppade över den gravade men åt lite av den varmrökta, det borde väl funka?
    Hur är det med julskinka och sånt? Åt nån skiva av det med men nojar lite...

En annan fundering. Är det fler än jag som är dåliga i kistan? Har senaste 5 dagarna haft magknip från och till och varit riktigt lös i magen. Förut var jag superhård i magen. Har annars en historik av känslig mage så vet inte om det är den som spökar. Hur mår era magar?

Julskinka ska inte vara några problem. Äter det med gott samvete. :) 
    Ang magen så märker jag ingenting förutom magknip någon gång då och då, men det kan ju mycket väl bero på något annat också. 
  • Hannely

Livsmedelsmikrobiolog här ;)
    Det man ska tänka på när det gäller chark och fisk (egentligen all mat som man äter kall, utan att värma upp den), är att undvika att äta dem i slutet av hållbarheten. I en perfekt värld finns ingen Listeria alls i dessa produkter, men verkligeheten ser inte alltid ut så. Det producenterna måste se till (enligt lag) är att antalet Listeria i produkten inte överstiger 100cfu/g på bäst före dag. Så, äter man nyproducerade/nypackade saker är det säkrare, då det krävs rätt höga halter för att man ska bli sjuk av det. Vi har ett pågående Listeria-utbrott i Sverige , där man inte hittat smittokällan, men det pekar på att det är vanligt smörgåspålägg som orsakat det. Så jag skulle säga (som sakkunnig och nygravid själv), att var noga med hållbarhetsdatum på alla chark/fiskprodukter som man äter kalla. Och på julborden, fråga om bästföredag (ofta gravar/röker de kanske själva på "finare" ställen, kolla isf när det gjorts). Känn efter så att maten är ordentligt kall (eller varm, om den ska vara det). De flesta matförgiftningar vid buffeer orsakas av dålig temperaturhållning.

• Hannely

Och tillägg; att frysa saker har ingen/liten effekt på Listeria, det är toxoplasma man kommer åt då.