• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Idilia

Jag är så bortskämd med att allt går som på räls, första barnet blev till på första försöket. Så jag vet inte hur jag ska hantera att vi är inne på tionde månaden med försök. Det är ju inte såhär det ska vara. Jag ska ju vara höggravid vid det här laget!

• pandoraDiem

Ja, det här med att gå runt och vänta på att bli gravid, så jobbigt. Det är som att hela livet kretsar kring detta, för mig är det så i alla fall. Svårt att planera semestrar, träningsplaner, jobbplaner, ja allt blir helt enkelt svårare. Det är ju rätt stor skillnad på att inte vara gravid alls och att vara höggravid om 8 månader, eller för den delen att vara mamma om 1 år eller inte vara det. Jag hoppas vi alla blir gravida väldigt snart så vi slipper gå runt och vänta mer!

• Annaba88

Det är absolut svårare att planera nåt när man inte vet. Både planer längre fram; resor, skolningar och jobb och jag som tränar och brukar varje sommar hitta på nåt större projekt kan ju knappast vara bra att cykla 600 km om man är gravid, eller?! Inte är det lätt heller att planera närmare speciellt fester. Å andra sidan måste man ju leva också. Vi bestämde oss för att boka resa till hösten. Är man gravid så är man skulle man vara osäker på om man kan resa finns det försäkringar som ersätter sånt.

• Idilia

Jag är lärare så mitt jobb är ju väldigt styrt efter terminer. Det gör art jag försöker planera föräldraledighet efter det. Är inte så enkelt att börja jobba mitt i en termin. Så vid varje misslyckat försök tänker jag om hur vi ska göra. Det är inget roligt...

• MartinaLarsen

Precis så känner jag med! Jag försöker inte tänka på det men hur lätt är det? Många i ens närhet frågar ganska ofta när det är dags för barn och inte nog med det så har vi precis köpt hus med så misstankarna från familj och vänner är ganska höga..

Jobbigt..

Hur lever man ett "normalt" liv och bara låter det hända när det händer?!

pandoraDiem skrev 2015-03-18 16:12:24 följande:

Ja, det här med att gå runt och vänta på att bli gravid, så jobbigt. Det är som att hela livet kretsar kring detta, för mig är det så i alla fall. Svårt att planera semestrar, träningsplaner, jobbplaner, ja allt blir helt enkelt svårare. Det är ju rätt stor skillnad på att inte vara gravid alls och att vara höggravid om 8 månader, eller för den delen att vara mamma om 1 år eller inte vara det. Jag hoppas vi alla blir gravida väldigt snart så vi slipper gå runt och vänta mer!

• MartinaLarsen

Hoppar in här! Har försökt i 8 månader kanske inte jätte aktivt då jag fick missfall i aug och kroppen har spökat hela hösten..

I dec fick jag veta att det inte var något och att jag bara varit skengravid..

Förra månaden började jag med äl-stickor så vet inte hur jag ska räkna..

Hoppas bara att man blir gravid snart!

• Snuffsan

Hej!

Blev glad över att hitta denna tråd :) Jag och min sambo har försökt i 4 månader nu, inte jätte lång tid kanske med tanke på att det kan ta 6 mån till 1 år. Men man blir ju så frustrerad när det inte blir något..

Jag har beräknad mens kommande onsdag och ena stunden känner jag spänningar/ilningar i tjejmagen och äggstockarna. En vecka efter ÄL hade jag molande värk men det har avtagit nu.

Denna gången använde vi CB ÄL test och vi prickade verkligen in äl, jag får fruktansvärt ont när jag har ÄL. Hoppas så innerligt att ett litet frö är där inne, men magkänslan säger tvärtom :( bebis 2015 känns långt borta, så nu riktar vi in oss på bebis i feb/mars 2016 ????

Jag önskar er all lycka till!! ????????

• pandoraDiem

Välkomna! Ja visst känns det tufft att gå runt och verkligen hoppas och gå på helspänn i de där ca 2 veckorna mellan äl och mens, när sen mensen dyker upp helt som vanligt igen. Man blir lite tokig efter ett tag. Men jag tänker att det kommer att gå en vacker dag, antar att hoppet är det sista som lämnar en :)

Snuffsan, jag har också BIM nästa vecka, antagligen på tisdag. Håller tummarna för oss båda!

Martina, har dina äl-stickor gett positivt? För de flesta har ca 14 dagar mellan äl och mens. Lycka till!

• Snuffsan

PandoraDiem, ja visst är det så. Nån dag ska väl vara våran PLUS-dag :)

Vad spännande att vi är synkade, då kanske vi kan följas åt och hålla tummarna för varann! Jag tycker det är behövligt att få prata med någon som är i samma sits, min sambo och jag pratar mkt om graviditet och allt runt omkring men det är skönt att få prata med någonannan också.

Nu håller vi tummarna för att mensen inte kommer <3 :)

• MartinaLarsen

Förra månaden fick jag två sträck plus att jag fick ont som jag bruka när jag får ägglossning så den dagen struntade jag i att ta.. Nu visade ju sig att det inte gick hela vägen då jag fick mens tidigt denna månad. Så denna månad ska jag inte slarva och börja testa idag och framåt så vi får se :) jo visst är det en väntan emellan? Vi får hålla tummarna att vi alla får ett plus snart :)

pandoraDiem skrev 2015-03-19 18:00:24 följande:

Välkomna! Ja visst känns det tufft att gå runt och verkligen hoppas och gå på helspänn i de där ca 2 veckorna mellan äl och mens, när sen mensen dyker upp helt som vanligt igen. Man blir lite tokig efter ett tag. Men jag tänker att det kommer att gå en vacker dag, antar att hoppet är det sista som lämnar en :)

Snuffsan, jag har också BIM nästa vecka, antagligen på tisdag. Håller tummarna för oss båda!

Martina, har dina äl-stickor gett positivt? För de flesta har ca 14 dagar mellan äl och mens. Lycka till!

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre