• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • pandoraDiem
    Annaba88 skrev 2015-04-01 11:43:59 följande:

Låter bekant ;) och varje gång intalar jag mig själv att den här gången ska jag låta bli att tolka och bara vänta på BIM.

Efter förra besvikelsen sa nån åt mig att fylla tankarna med annat än barn så nu har jag ökat på träningen igen (som jag minskat förra hösten för att lättare bli gravid?!). Nu siktar jag in mig på halvmaraton till hösten. Min syster sprang halvmaraton i vecka 16 så tror nog jag ska kunna bli gravid trots att jag tränar (lagom mycket). Läste på kring ämnet och träning verkar inte minsa på chanserna, bara träningen är i lagom mängd så att den inte stör menscyklerna. Så nu googlas det träningstips och -kläder istället för tecken på graviditet tills det blir plus på stickan :) Jaa, lite graviditets-surfande blir det ändå ;) 

Har ni andra "gett upp något" för att öka chanserna? Hur hittar ni balansen mellan att "leva" men ändå öka chanerna för graviditet?

Min man har nu äntligen också minskat på snuset, rejält! Är så stolt över honom även om han inte slutat helt.

Ojojoj vad jag känner igen mig. Trappade också ner rejält på träningen under hösten för jag fick för mig att det var därför jag inte blev gravid. Sen efter mitt utomkveds tänkte jag att det uppenbarligen inte hjälpte så nu satsar jag mer på att må bra och göra saker jag tycker är roliga. 

Däremot tycker jag det är svårare med saker som t ex kaffe där det råder lite delade meningar. Jag har nästan helt slutat med det nu. När jag började hela den här försöka-skaffa barn karusellen så tänkte jag att det är väl inte så farligt att inte kunna dricka kaffe under drygt 9 månader. Men nu har det ju gått betydligt mer än 9 månader och jag är inte i närheten av att ens vara gravid. 

Jaja, tycker det är svårt att komma ihåg att "fortsätta leva" mitt uppe i allt men försöker verkligen
  • Annaba88
    pandoraDiem skrev 2015-04-01 12:56:49 följande:
    Ojojoj vad jag känner igen mig. Trappade också ner rejält på träningen under hösten för jag fick för mig att det var därför jag inte blev gravid. Sen efter mitt utomkveds tänkte jag att det uppenbarligen inte hjälpte så nu satsar jag mer på att må bra och göra saker jag tycker är roliga. 

Däremot tycker jag det är svårare med saker som t ex kaffe där det råder lite delade meningar. Jag har nästan helt slutat med det nu. När jag började hela den här försöka-skaffa barn karusellen så tänkte jag att det är väl inte så farligt att inte kunna dricka kaffe under drygt 9 månader. Men nu har det ju gått betydligt mer än 9 månader och jag är inte i närheten av att ens vara gravid. 

Jaja, tycker det är svårt att komma ihåg att "fortsätta leva" mitt uppe i allt men försöker verkligen
    Aah, skönt att jag inte är ensam :D Kände efter 6 månader att resten av livet stod på paus. Kände inte att jag kunde satsa på träningen (för det kanske gör att jag inte blir gravid), var inte säker på om jag skulle söka en högre tjänst på jobbet (skulle ju kanske inte ens hinna jobba så länge där), kunde inte heller söka in till skola (den skulle ju såklart bli på hälft) osv. Så, förra veckan började jag träna för halvmaratonet och idag satte jag in ansökan till en högre utbildning. Får se vad det här blir till, men ja, man måste ju fortsätta leva. 

Men ja kaffe och sen alkohol har jag svårt med. Dricker fortfarande kaffe men två koppar om dagen får räcka. Alkohol tar jag bara nåt glas ibland och försöker undvika helt mellan ÄL och BIM. Samma gäller mediciner. Socker har jag minskat på för längesen av helt andra orsaker. 
  • pandoraDiem
    Annaba88 skrev 2015-04-01 14:15:03 följande:
    Aah, skönt att jag inte är ensam :D Kände efter 6 månader att resten av livet stod på paus. Kände inte att jag kunde satsa på träningen (för det kanske gör att jag inte blir gravid), var inte säker på om jag skulle söka en högre tjänst på jobbet (skulle ju kanske inte ens hinna jobba så länge där), kunde inte heller söka in till skola (den skulle ju såklart bli på hälft) osv. Så, förra veckan började jag träna för halvmaratonet och idag satte jag in ansökan till en högre utbildning. Får se vad det här blir till, men ja, man måste ju fortsätta leva. 

Men ja kaffe och sen alkohol har jag svårt med. Dricker fortfarande kaffe men två koppar om dagen får räcka. Alkohol tar jag bara nåt glas ibland och försöker undvika helt mellan ÄL och BIM. Samma gäller mediciner. Socker har jag minskat på för längesen av helt andra orsaker. 
    Låter som en sund stategi :) Jag funderar på att testa yoga eller nåt liknande (om jag vågar - är sjukt osmidig :)) mest för att jag utöver att jag är rätt spänd i kroppen normalt sätt, omedvetet har gått på helspänn sedan vi började försöka. Inte för att jag tror att det påverkar mina chanser att bli gravid men mest för att jag vill må lite bättre :)
  • Knävelborren
    Idilia skrev 2015-04-01 12:44:12 följande:
    Nu är jag nyfiken men hur gör ni med inseminationen? Vi är på första försöket och jag tycker det är så svårt att veta om man gör rätt. Vilken spruta använder ni? Jag har läst att man ska spruta in långsamt, men vad fasen är långsamt? :) tycker det är mycket som snurrar i skallen
    Haha jag vet! Men lite tänker jag att många av de tips man läser famlar lika mycket i mörkret som man själv gör, dvs att det som funkat för något par kanske inte funkar för oss. Jag sprutar i eh "normal" takt och hoppas på det bästa. :) Vi beställde spruta och en kort slang (tycker det är mycket mer bekvämt) här: www.barnochfertilitetsbutiken.se/heminsemination-1/inseminationsprodukter
    I övrigt gör jag nog inte så mycket, försöker typ ligga med rumpan högt en stund efteråt även om jag egentligen tror att det gör detsamma, de spermier som blir kvar i slidan efter några sekunder överlever ju ändå inte. Ni då, har ni några särskilda procedurer? :)
  • Idilia
    Knävelborren skrev 2015-04-01 17:17:20 följande:

Haha jag vet! Men lite tänker jag att många av de tips man läser famlar lika mycket i mörkret som man själv gör, dvs att det som funkat för något par kanske inte funkar för oss. Jag sprutar i eh "normal" takt och hoppas på det bästa. :) Vi beställde spruta och en kort slang (tycker det är mycket mer bekvämt) här: www.barnochfertilitetsbutiken.se/heminsemination-1/inseminationsprodukter

I övrigt gör jag nog inte så mycket, försöker typ ligga med rumpan högt en stund efteråt även om jag egentligen tror att det gör detsamma, de spermier som blir kvar i slidan efter några sekunder överlever ju ändå inte. Ni då, har ni några särskilda procedurer? :)

Jag sprutar superlångsamt :) men det kommer lite utanför ändå vilket gör mig nervös. Men så blir det ju när man har sex också. Vi har gjort försök precis när vi ska sova så då ligger jag ju ner ett tag :) har två veckor kvar till mfns så vi får se hur det gått
  • Idilia

Men nu när jag tittade på den där hemsidan hade ju deras sprutor en svart plupp i, det läste jag var dåligt för spermierna. Men om de säljer såna kan det ju inte vara någon fara.

• Knävelborren
    Idilia skrev 2015-04-01 19:54:10 följande:
    Jag sprutar superlångsamt :) men det kommer lite utanför ändå vilket gör mig nervös. Men så blir det ju när man har sex också. Vi har gjort försök precis när vi ska sova så då ligger jag ju ner ett tag :) har två veckor kvar till mfns så vi får se hur det gått
    Då är vi typ i synk, jag har också typ två veckors väntan kvar. Du får skriva sen om ni fått nåt resultat. :) jag tänker att när man har sex så kommer väl sperman i rätt rejäl fart så det borde väl funka vilket som? :)

Ja angående den där svarta pluppen så skriver de själva att det inte är någon fara och att de varit i kontakt med återförsäljaren som bekräftat att om pluppen skulle innehålla nåt farligt skulle man ju inte kunna ge medicin med sprutan heller, så det är lugnt.
  • Idilia
    Knävelborren skrev 2015-04-01 20:17:42 följande:

Då är vi typ i synk, jag har också typ två veckors väntan kvar. Du får skriva sen om ni fått nåt resultat. :) jag tänker att när man har sex så kommer väl sperman i rätt rejäl fart så det borde väl funka vilket som? :)

Ja angående den där svarta pluppen så skriver de själva att det inte är någon fara och att de varit i kontakt med återförsäljaren som bekräftat att om pluppen skulle innehålla nåt farligt skulle man ju inte kunna ge medicin med sprutan heller, så det är lugnt.

Ja jag tänkte så också med sperman. Samtidigt som det (iaf för mig) alltid rinner ut lite när vi har sex. Och jag har kunnat bli gravid förut så vissa spermier når ju fram
  • Idilia

Nu är jag inne i min knäppfas igen, bim-3. Jag mäter min temperatur och i morse hade den dippat ganska rejält, så som den gör före mens. Det är inte jättetillförlitligt den här månaden för jag har varit sjuk och småfebrig. Men ändå, jag har gått och väntat på mensen hela dagen. Men den har inte kommit. Förra månaden kom mensen samma dag tempen gick ner. Så nu går jag ju och väntar på blodet samtidigt som jag hoppas att tempen har fel.

Blir ni andra lika knäppa?

• pandoraDiem

Japp, blir likadan trots att jag gång på gång lovar mig själv att inte bli så nästa månad. Men har mer eller mindre accepterat att jag blir lite knäpp några dagar i månaden :)

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre