• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Kaka001

Många skriver om pergotime, är det något läkare skriver ut eller är de receptfritt? :)

• angel90
    Kaka001 skrev 2014-12-05 06:09:51 följande:

Många skriver om pergotime, är det något läkare skriver ut eller är de receptfritt? :)

Det är läkare som skriver ut :)
  • Tallbarr12
    lilltess skrev 2014-12-05 00:06:07 följande:

Själv har vi försökt i snart 2 år utan resultat. Inga barn sedan tidigare, så har gått med negativa tankar länge nu. "Vad är jag för kvinna som inte ens kan bli gravid?". Rädd för att söka hjälp, vill inte höra att något är fel, fast jag nästan misstänker det :/

Vill inte låta alldeles för brutal, men sluta upp med att tänka så, nu! Sannolikheten att ni aldrig kommer kunna få barn är väldigt liten, mycket troligare är att ni behöver lite hjälp på vägen till att få erat barn och det är det sjukvården kan hjälpa er med! Är det inte mycket bättre att ta den hjälpen nu istället för att vänta ännu längre? 

Så ring och prata med dom så ni kan få reda på om ni behöver lite hjälp på traven! Jag ringde själv det samtalet när vi försökte med nr 1 och ja det var jobbigt. Men efteråt så vansinnigt skönt att veta att vi kommer få hjälp, att vi inte är ensamma i det här längre! 
  • lilltess
    Tallbarr12 skrev 2014-12-05 08:29:02 följande:

Vill inte låta alldeles för brutal, men sluta upp med att tänka så, nu! Sannolikheten att ni aldrig kommer kunna få barn är väldigt liten, mycket troligare är att ni behöver lite hjälp på vägen till att få erat barn och det är det sjukvården kan hjälpa er med! Är det inte mycket bättre att ta den hjälpen nu istället för att vänta ännu längre? 

Så ring och prata med dom så ni kan få reda på om ni behöver lite hjälp på traven! Jag ringde själv det samtalet när vi försökte med nr 1 och ja det var jobbigt. Men efteråt så vansinnigt skönt att veta att vi kommer få hjälp, att vi inte är ensamma i det här längre! 

Jo jag jag har tänkte ringa flera gånger, men har en bekant som jobbar på kvinnokliniken som är otroligt duktig på att prata om saker hon inte får prata om, trots sekretess.. Men måste tänka på vad jag tycker är viktigast!

Sambon känner inte samma press, han känner att det får hända när det händer. Men går såklart med på att söka hjälp för detta om jag vill. Kanske dags att göra det nu då! :)
  • Bamse88
    WhiteRose skrev 2014-12-04 15:26:52 följande:
    Förstår verkligen känslan.. :/

Gör du något speciellt för att hålla reda på när du har äl? Har ni använt något prev.medel innan ni började försöka i juni?
    Vi har inte använt preventivmedel sedan något år tillbaka. Jag har laddat ned massa med appar som skall hålla kolla på mens och äl. Min mens är som en klocka kommer samma tid varje månad kan vara någon dag före efter. Ska inhandla ÄL- tester och försöka igen den här månaden. Sen ska jag hålla tummar och tår så att man får det där lilla pluset. Har du något tips på hur man kan hålla koll på äl förutom detta? :/
  • Bamse88
    lilltess skrev 2014-12-05 00:06:07 följande:

Själv har vi försökt i snart 2 år utan resultat. Inga barn sedan tidigare, så har gått med negativa tankar länge nu. "Vad är jag för kvinna som inte ens kan bli gravid?". Rädd för att söka hjälp, vill inte höra att något är fel, fast jag nästan misstänker det :/

Jag förstör hur du känner dig. Vi har inte ens försökt så länge som ni men ändå känner man sig stundtals helt värdelös. Det bästa är att ni söker proffesionell hjälp så att ni får reda på var det inte funkar nånstans. Det behöver ju inte vara något fel på er, det kanske är något annat exempelvis att man är stressad och då kan det ju sätta stop. Min man har tex uttryckt sig flera gånger att han känner press på sig att "leverera" och då funkar det inte. Hursomhelst så hoppas jag verkligen att du får ett plus i framtiden, men ge inte upp hoppet och sök hjälp. Håller tummarna för er!
  • lilltess
    Bamse88 skrev 2014-12-06 15:18:20 följande:

Jag förstör hur du känner dig. Vi har inte ens försökt så länge som ni men ändå känner man sig stundtals helt värdelös. Det bästa är att ni söker proffesionell hjälp så att ni får reda på var det inte funkar nånstans. Det behöver ju inte vara något fel på er, det kanske är något annat exempelvis att man är stressad och då kan det ju sätta stop. Min man har tex uttryckt sig flera gånger att han känner press på sig att "leverera" och då funkar det inte. Hursomhelst så hoppas jag verkligen att du får ett plus i framtiden, men ge inte upp hoppet och sök hjälp. Håller tummarna för er!

Tack! Ja man försöker att släppa pressen och stressen, men jag tror att den finns där omedvetet ändå.. Tror det blir lättare bara man får svar på vad det kan bero på, så man iaf kommer framåt i detta
  • WhiteRose
    Bamse88 skrev 2014-12-06 15:14:01 följande:
    Vi har inte använt preventivmedel sedan något år tillbaka. Jag har laddat ned massa med appar som skall hålla kolla på mens och äl. Min mens är som en klocka kommer samma tid varje månad kan vara någon dag före efter. Ska inhandla ÄL- tester och försöka igen den här månaden. Sen ska jag hålla tummar och tår så att man får det där lilla pluset. Har du något tips på hur man kan hålla koll på äl förutom detta? :/
    Gud vad underbart med regelbunden mens :) Jag kommer börja med bidrottningele för att det sägs kunna hjälpa till att ge starkare äl-symptom. Kommer också börja ta min temperatur varje morgon, d.v.s. tempmetoden.
  • Tallbarr12

Hörni, ska vi ta och bestämma att det är vi som är normala och dom som blir gravida på första försöket är dom onormala? Enligt min bm är det inget konstigt alls om det tar ett år av aktiva försök att bli gravid, så då borde ju vi vara mycket mer normala än de som blir gravida direkt

Lägg sen till att kvinnor normalt lossar ägg 10 ggr på 12 cykler, att man ska pricka äl, spermierna ska överleva simfärden och hinna fram i tid, ägget ska hitta ett mysigt ställe att sätta sig på (helst i livmodern och ingen annanstans) och embryot ska utvecklas utan några fel, så känns det ju ännu rimligare att det kan ta ett tag...

Samtidigt vill jag säga att har ni hoppiga cykler, har försökt länge eller har andra funderingar om något inte stämmer, så ring gyn!! Det gör ingen skada och förhoppningsvis gör det att ni får er bebis lite fortare!

Och så kan vi väl hoppas på att det framöver blir mer "ok" att prata om att det kan ta tid att bli gravid och att det inte är så jäkla roligt att vara i den situationen alltid, så man inte bara hör talas om de som lyckas på första försöket och tror att det är så det "ska" vara.

Men tills dess kan vi väl få känna oss normala istället för dom som blir gravida direkt

/tallbarr som jobbar på syskon till sonen som kom till efter ett års kämpade och gärna peppar er andra lite <3

• WhiteRose
    Tallbarr12 skrev 2014-12-07 15:02:05 följande:

Hörni, ska vi ta och bestämma att det är vi som är normala och dom som blir gravida på första försöket är dom onormala? smile5.gif Enligt min bm är det inget konstigt alls om det tar ett år av aktiva försök att bli gravid, så då borde ju vi vara mycket mer normala än de som blir gravida direkt smile2.gif

Lägg sen till att kvinnor normalt lossar ägg 10 ggr på 12 cykler, att man ska pricka äl, spermierna ska överleva simfärden och hinna fram i tid, ägget ska hitta ett mysigt ställe att sätta sig på (helst i livmodern och ingen annanstans) och embryot ska utvecklas utan några fel, så känns det ju ännu rimligare att det kan ta ett tag...

Samtidigt vill jag säga att har ni hoppiga cykler, har försökt länge eller har andra funderingar om något inte stämmer, så ring gyn!! Det gör ingen skada och förhoppningsvis gör det att ni får er bebis lite fortare!

Och så kan vi väl hoppas på att det framöver blir mer "ok" att prata om att det kan ta tid att bli gravid och att det inte är så jäkla roligt att vara i den situationen alltid, så man inte bara hör talas om de som lyckas på första försöket och tror att det är så det "ska" vara.

Men tills dess kan vi väl få känna oss normala istället för dom som blir gravida direkt smile5.gif

/tallbarr som jobbar på syskon till sonen som kom till efter ett års kämpade och gärna peppar er andra lite <3

Tack för ett peppande inlägg :) Det tog alltså ett år innan du fick ditt första barn?
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre