• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Tallbarr12
    Kaka001 skrev 2014-12-11 06:47:15 följande:

Är de så hos er andra också att man måste vänta exakt ett år?! Ringde gyn igår och fick svaret.. Vänta ett år SEDAN kan du få en tid och de kan ta upp till tre månader ://///

Att bara se tiden rinna iväg stressar en ännu mer tycker jag :(

Jag vände mig till privat gyn först för undersökning och provtagning och utifrån de resultaten fick vi påbörja undersökning på kvinnokliniken efter ca 9 månader efter ppillerstopp , men behandling inte förrän 1 år efter. (Med förra barnet)
  • Niaa

Hej allesammans. 

Var hos gyn igår och pratade av mig lite och både jag och sambon känner oss lite lugnare nu. Hon bekräftade liksom det står överallt att det inte alls är ovanligt att det dröjer upp till ett eller två år innan man blir gravid även om man försöker pricka ägglossning och tar till alla knep. Ja, ni vet säkert allt detta redan men hoppas det kan skänka lite tillfälligt lugn till er också. 

Hon sa också att studier visar att 75 % blir gravida på naturlig väg inom ett år och 90 % inom två. Dom sista tio % lyckas i de flesta fall bli gravida med lite hjälp, så vi får hålla tummarna för att vi hör till den där majoriteten :) Hon sa också att för alla dom hon träffar som har lyckats bli gravida efter två-tre månader så träffar hon minst lika många par som det har dröjt runt året för.

Hopes up och trevlig helg till er :) 

• WhiteRose
    Niaa skrev 2014-12-12 09:32:22 följande:

Hej allesammans. 

Var hos gyn igår och pratade av mig lite och både jag och sambon känner oss lite lugnare nu. Hon bekräftade liksom det står överallt att det inte alls är ovanligt att det dröjer upp till ett eller två år innan man blir gravid även om man försöker pricka ägglossning och tar till alla knep. Ja, ni vet säkert allt detta redan men hoppas det kan skänka lite tillfälligt lugn till er också. 

Hon sa också att studier visar att 75 % blir gravida på naturlig väg inom ett år och 90 % inom två. Dom sista tio % lyckas i de flesta fall bli gravida med lite hjälp, så vi får hålla tummarna för att vi hör till den där majoriteten :) Hon sa också att för alla dom hon träffar som har lyckats bli gravida efter två-tre månader så träffar hon minst lika många par som det har dröjt runt året för.

Hopes up och trevlig helg till er :) 

Underbart att läsa, även om man redan vet det :) Trevlig helg!
  • everlove

Hoppar gärna in här :) Känner att jag behöver ventilera lite. 

Jag och karl min har haft oskyddat sex till och från sedan i juni. Det dröjde ytterligare några veckor innan vi faktiskt kom fram till att vi ville sluta med skydd (kondom) helt och hållet, även fast det var tidigt i förhållandet. 

Jag har korta cykler på runt 21 dagar, så räknar man från juni är vi väl på cykel 8 nu.. Antal "riktiga" försök, kanske 6? Jag minns faktiskt inte exakt när vi bestämde oss. 

Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt som det varit. Och med en karl som har attityden "det händer när det händer, vi behöver inte stressa upp oss utan bara vänta och se".. Lätt för honom att säga när det är jag som får hålla kolla på äl och bim och när det är min kropp som får eventuella symptom (som jag försöker att inte leta efter eller tänka att det och det kan vara just ett symptom, men det är ju omöjligt att låta bli.) 

Sist gick jag över 4 dagar, vilket aldrig händer och hjärnan började spinna iväg. Tanken på att jag kunde vara gravid gjorde mig så lugn och tillfreds och jag ville inte att de känslorna skulle ta slut.. Och så kom mensen. När det sedan var dags för äl var jag så less och jag ville inte gå igenom samma igen så vi hade bara sex två gånger under den vecka äl skulle inträffat. Jag är less på att "tjata" om sex, less på att känna mig som en barntokig flickvän, less på att få förväntningar som sedan krossas igen vid mens, less på att må skit när mensen kommer, less på att höra om folk som lyckas på första försöket.. Och vi har inte ens hållit på så länge, hur klarar man att hålla på 1-2 år eller mer?!

Mensen ska komma i morgon och förväntar mig inget annat den här gången. Jag provade med några äl-tester för första gången denna gång, men fick inget utslag. (Gjorde bara tre st, det var det mitt psyke klarade av. Är så rädd att jag inte har ägglossning alls med tanke på mina korta cykler.)

Ja, de blev ganska långt detta men som sagt, är i behov av att ventilera ;)

(Jag är för övrigt 31 och min karl är 36.)

• WhiteRose

Mensen ska komma i morgon och förväntar mig inget annat den här gången. Jag provade med några äl-tester för första gången denna gång, men fick inget utslag. (Gjorde bara tre st, det var det mitt psyke klarade av. Är så rädd att jag inte har ägglossning alls med tanke på mina korta cykler.)

Jag är också rädd att jag inte har ägglossning, min cykel är 40-50 dagar. Har startat med bidrottninggele, och ska även prova tempning.

• everlove
    WhiteRose skrev 2014-12-13 22:02:50 följande:

Jag är också rädd att jag inte har ägglossning, min cykel är 40-50 dagar. Har startat med bidrottninggele, och ska även prova tempning.

Oj, 40-50 dagar, det var mycket. Mina cykler blir längre ibland, förra året hade jag en cykel som var 35 dagar. I år har de bara blivit kortare och kortare, 18 dagar som minst. Oregelbundet som fan med andra ord :/

Bidrottninggelé har jag läst att många har testat, måste läsa på lite om det tror jag.
  • Idilia

Jag hoppar också gärna in. Jag och min man försöker få vårt andra barn. Första fick vi på första försöket men nu går det trögare. Inne på femte försöket (räknar med att jag haft äl vid mens). Har fått ett missfall i vecka 5.

Mensen ska komma i morgon. Gjorde ett test igår som var negativt så jag har inte så höga förhoppningar

• minezza

Hoppar också gärna in här. Månder vi försäkt är nu 6, men ÄL av dem är väl 3st ungefär. Så lite sådär snabbt räknat så blir det här en lång process. Har i bagaget ett förhållande utan barn, där vi försökte i 3 år utan ett enda +. Nu har min mens varit mycket mera regelbunden, tidigare 31-50 dagar, nu 27-29 dagar :) Lider av hypotyreos, men den borde vara i relativt bra balans nu.

• everlove

Hej på er nya! Glad

Uppdatering från mig: Min mens kom som jag trodde, dock 4 dagar sen IGEN så självklart började tankarna fara iväg även fast jag visste att det typ var omöjligt att jag var gravid. 

Nu blir det äl-tester från och med juldagen och lite eller helst mycket sex i mellandagarna och runt nyåret ;)

Just nu försöker jag tänka lite att det kanske är någon mening med att det ska ta tid.. Att vi måste bli starkare i vårat förhållande först eller något. Att det kommer hända när det är meningen att det ska hända. Jag är ateist, men tror att det finns några krafter i universum som påverkar oss. Hursomhelst så gör den tanken mig lite lugnare. 

Hoppas ni får en riktigt god jul allihopa!

• linolin

Fick missfall i v 12 i oktober 2011. Har inget skydd men valt att inte pricka in äl varje gång men nu har vi försökt sen i somras och inget hänt. Har alltid 30-31 dagar i mellan blödningarna. Så har alltid regelbundet. Äl på dag 17 från första Mensdagen . Ska verkligen fortsätta att försöka skulle vilja ha en liten nu. Mina barn är pojke o flicka och 10 och 8,5 år. Lycka till alla. God jul.

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre