• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Idilia
    Tallbarr12 skrev 2015-07-08 19:20:36 följande:

Inget här heller, är inne på månad 15 nu... Har fått en gyntid hos en privat fertilitetsklinik i augusti, så hoppas på lite hjälp! Fick avslag från sjukhuset eftersom vi har gemensamt barn sen tidigare. Morr!

Men det är ju jättehemskt! Bara för att man har ett barn kan det ju vara svårt att få fler. Och om det tog tid att skaffa det första barnet så kan ju det vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
  • Tallbarr12
    Idilia skrev 2015-07-08 20:59:49 följande:
    Men det är ju jättehemskt! Bara för att man har ett barn kan det ju vara svårt att få fler. Och om det tog tid att skaffa det första barnet så kan ju det vara ett tecken på att allt inte står rätt till.
    Jo, rätt trist. Tog ju ett år med sonen och påbörjade utbildning, men eftersom han blev till naturligt innan vi fick hjälp så är vi inte berättigade till hjälp från landstinget utan får gå privat och pröjsa istället. Och tiden bara rinner iväg och sonen blir bara större och större...
  • Idilia
    Tallbarr12 skrev 2015-07-08 21:17:36 följande:

Jo, rätt trist. Tog ju ett år med sonen och påbörjade utbildning, men eftersom han blev till naturligt innan vi fick hjälp så är vi inte berättigade till hjälp från landstinget utan får gå privat och pröjsa istället. Och tiden bara rinner iväg och sonen blir bara större och större...

Då blir jag orolig för oss. Min mens kom idag (skitskitskit) och nu har vi försökt i ett år. Men vi fick missfall efter fyra månader så det här räknas nog bara som åttonde försöket. Men första barnet fick vi på första försöket så risken är ju stor att de säger samma sak till oss.
  • kastrullen

Hej! Jag och min sambo har försökt i sju månader nu, det är mitt första barn men han har ett sedan tidigare. Tidigare har jag inte brytt mig så mycket men nu när det går så trögt för mig är jag lite svartsjuk. Jag vill också vara mamma till hans barn! Att vi ska va kompatibla och det ska bli en människa som har lite från oss båda. Vi har pratat om att ha 3-4 ungar tillsammans men tiden bara går och ingenting händer.

Jag har iaf äl om ca 1 vecka så nu ska vi ligga i! Sen ska jag prova progesteronkräm mellan äl och mens. Jag har spottings och har läst att det kan bero på progesteronbrist.

Sedan ska jag vänta på BIM den 29e!

• Tallbarr12
    Idilia skrev 2015-07-09 16:30:48 följande:
    Då blir jag orolig för oss. Min mens kom idag (skitskitskit) och nu har vi försökt i ett år. Men vi fick missfall efter fyra månader så det här räknas nog bara som åttonde försöket. Men första barnet fick vi på första försöket så risken är ju stor att de säger samma sak till oss.
    Ring och kolla med sjukhuset ni hör till, tror det är olika i olika landsting, vi hör till Uppsala. Hopas ni lyckas snart!
  • pandoraDiem
    kastrullen skrev 2015-07-09 17:46:53 följande:

Hej! Jag och min sambo har försökt i sju månader nu, det är mitt första barn men han har ett sedan tidigare. Tidigare har jag inte brytt mig så mycket men nu när det går så trögt för mig är jag lite svartsjuk. Jag vill också vara mamma till hans barn! Att vi ska va kompatibla och det ska bli en människa som har lite från oss båda. Vi har pratat om att ha 3-4 ungar tillsammans men tiden bara går och ingenting händer.

Jag har iaf äl om ca 1 vecka så nu ska vi ligga i! Sen ska jag prova progesteronkräm mellan äl och mens. Jag har spottings och har läst att det kan bero på progesteronbrist.

Sedan ska jag vänta på BIM den 29e!

Förstår dina blandade känslor, jag hade ingen aning att det skulle vara så känslomässigt redan innan jag ens blivit gravid, men det kanske beror på att det är svårare än jag nog trodde från början.

Jag har också äl snart och går i lite samma funderingar som du eftersom jag också får spottings. Vet du nåt mer om krämen, vill ju inte att den ska ge motsatt effekt.
  • kastrullen
    pandoraDiem skrev 2015-07-09 22:16:50 följande:

Förstår dina blandade känslor, jag hade ingen aning att det skulle vara så känslomässigt redan innan jag ens blivit gravid, men det kanske beror på att det är svårare än jag nog trodde från början.

Jag har också äl snart och går i lite samma funderingar som du eftersom jag också får spottings. Vet du nåt mer om krämen, vill ju inte att den ska ge motsatt effekt.

Det jag vet är att man ska ta den mellan äl och bim om man vill bli gravid och inte har haft missfall. Tydligen kan man även använda den när man är gravid för att förebygga missfall om man haft det tidigare. Men för att vara ärlig så vill jag bara prova och se om det kan ge effekt, jag tror inte riktigt på allt som skrivs. Det finns ju de som blivit gravida när de använt krämen, men jag kan ju inte säga att de inte blivit det även utan krämen. Jag vill bara göra nånting för att öka mina chanser och vill inte vänta tills vi kan söka hjälp!
  • Idilia

Nu blir jag tokig! Igår kom mensen, men bara lite. Behövde knappt använda något skydd. Idag kom inget, inte ens lite blod på toapappret. Är det mensen som är fucked up eller vad är det??! *suck* får se om den kommit igång i morgon...

• Idilia

Nu är jag på bim+4 och ingen ordentlig mens än... Kom blod i torsdag, mer som blodig flytning och inte som min mens brukar vara. Litegrann idag med men fortfarande inte mens "på riktigt". Tog test igår som var negativt.

Kommer mensen inte i morgon och ett nytt test är negativt ringer jag barnmorskemottagningen. Jag har inte varit mer än två dagar sen på flera år så någonting är konstigt.

• miamarina84
    lilltess skrev 2015-06-26 22:35:25 följande:

Läkaren ringde ang sambons spermaprov i veckan, fanns tydligen bakterier i det. Och så länge det finns bakterier så blir det inga bebisar här inte! Så han får äta medicin i tio dagar och sedan lämna nytt prov om tre månader för att se så det är som det ska. Inga farliga bakterier tydligen, men de ska inte vara där.

Någon som varit med om det eller vet mer?

Orolig att bakterierna gjort någon typ av skada och att det kommer vara omöjligt för oss även om de försvinner..

Hur har det gått med bakterierna?
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre