• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • pandoraDiem

Jag hoppas så mycket att det är allas vår tur nu :) själv har jag lite längre kvar till bim, runt den 26 aug, så har ägglossning vilken dag som helst nu antagligen. Håller tummarna för oss!

• eagle87

Får jag fråga Er en sak? Skulle ni tycka de kändes jobbigt om er partner var väldigt nära sin syster son som är 11 mån om ni inte kom överens med henne O hon var helt okänsligt angående er barnlöshet plus att han sa att han älskar honom så mycket O att de va de näst bästa till eget barn. Typ han köpte massa presenter till honom, försökte lära han gå, ställde in eran utlandsresa för att den krocka med sonens ettårsdag etc.

• Niaa
    Idilia skrev 2015-08-09 14:24:10 följande:

Såhär ser det ut för mig idag :) bim-2 så det är svagt. Fast tydligare i verkligheten.

Klart positivt ju!!! Grattis

Jag har bim på onsdag men känner inga särskilda symptom förutom att det drar i äggstockarna vilket det gör på mig ibland, så svårt att räkna det som ett tecken. Däremot fick jag jävulsk "mensvärk" under tiden vi hade sex förrgår. Aldrig känt något liknande :-/ vi fick avbryta och jag vågar knappt ligga igen ifall det skulle hända igen. Lite svårt att få en liten en om man inte ens ligger dock, haha. Någon som varit med om något liknande? Svår känsla att beskriva, liknade mensvärk fast kanske 10 gånger så intensivt...
  • milliee

Niaa jag har fått så en gång, var inte så upphetsad och tror min man stötte i livmodertappen eller nå, var tvungen att ligga ner och ta alvedon kom plötsligt men var borta efter natten. Googlade lite då och beroende på var man är i cykeln är det större risk att det kan hända.

• pandoraDiem
    eagle87 skrev 2015-08-09 22:43:06 följande:

Får jag fråga Er en sak? Skulle ni tycka de kändes jobbigt om er partner var väldigt nära sin syster son som är 11 mån om ni inte kom överens med henne O hon var helt okänsligt angående er barnlöshet plus att han sa att han älskar honom så mycket O att de va de näst bästa till eget barn. Typ han köpte massa presenter till honom, försökte lära han gå, ställde in eran utlandsresa för att den krocka med sonens ettårsdag etc.

Det jag skulle tycka var jobbigt är nog att min längtan efter ett eget barn hade om möjligt blivit ännu större när jag sett hur mycket min partner älskar sin systerson. Hade liksom varit omöjligt att inte drömma om hur mycket både han och jag skulle älska vårt eget barn och sen kommer de där jobbiga tankarna "varför lyckas alla andra men inte vi?".

Har du pratat med honom om hur du känner? Om han och hans syster har bra kontakt med varandra kanske du kan be honom att förklara för henne hur er situation ser ut och hur det får er att må. Förhoppningsvis är hon inte okänslig med vilje. Jag borde kanske inte ge tips när jag inte vet hur din situation ser ut så hoppas jag inte skrivit något dumt, skrev mest vad jag själv försökt gjort. Hoppas det löser sig iaf och att ni snart har en egen liten att ta hand om.
  • miamarina84
    pandoraDiem skrev 2015-08-09 22:35:45 följande:

Jag hoppas så mycket att det är allas vår tur nu :) själv har jag lite längre kvar till bim, runt den 26 aug, så har ägglossning vilken dag som helst nu antagligen. Håller tummarna för oss!

Samma tid som mig då, lycka till :)
  • Tallbarr12

Idag var jag hos en privatgyn knuten till en privat fertilitetsklinik här i stan. Han upplevde det som att mina äggstockar var lite mindre än normalt vilket då kan göra att man inte har lika många ägg som kan mogna och därmed kanske inte släpper ett ägg per månad. Men ska ta prover nästa gång jag får mens och sen på återbesök så får vi se vart det leder och om jag kan få någon hjälp.

• pandoraDiem
    miamarina84 skrev 2015-08-10 20:24:36 följande:

Samma tid som mig då, lycka till :)

Desamma! Nångång ska det väl gå tänker jag, förhoppningsvis denna gång :)
  • eagle87
    pandoraDiem skrev 2015-08-10 09:59:45 följande:
    Det jag skulle tycka var jobbigt är nog att min längtan efter ett eget barn hade om möjligt blivit ännu större när jag sett hur mycket min partner älskar sin systerson. Hade liksom varit omöjligt att inte drömma om hur mycket både han och jag skulle älska vårt eget barn och sen kommer de där jobbiga tankarna "varför lyckas alla andra men inte vi?".

Har du pratat med honom om hur du känner? Om han och hans syster har bra kontakt med varandra kanske du kan be honom att förklara för henne hur er situation ser ut och hur det får er att må. Förhoppningsvis är hon inte okänslig med vilje. Jag borde kanske inte ge tips när jag inte vet hur din situation ser ut så hoppas jag inte skrivit något dumt, skrev mest vad jag själv försökt gjort. Hoppas det löser sig iaf och att ni snart har en egen liten att ta hand om.
    Tack för ditt svar och råd. Jag har pratat me honom flera gånger hur jag känner. Men han verkar inte förstå. Han tycker att istället för att vara ledsen O känna att de barnet har ersatt de barn vi inte har tycker han jag borde vara tacksam att syster sonen existerar så han åtminstone har något.

Grejen är att hon försökte själv i 7 år, så hon vet ju hur du känns ändå så beter hon sig så mot mig. Hon är bara en okänslig bitch O hon har aldrig gillat mig O har alltid tryckt ner mig från dag 1.

Sonen fyller år den 1 sept, han fyller 1. Min man är jätte excited O som jag nämnde innan ställt in våran Turkiet semester. Min ångest över födelsedagen växer dag för dag. Vet inte hur jag ska klara vara dag hela dagen, vara helt utfryst, se min man med honom hela dagen O veta att han nu är ett O vi började försöka när hon precis blivit gravid.
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2015-08-11 12:15:34 följande:
    Tack för ditt svar och råd. Jag har pratat me honom flera gånger hur jag känner. Men han verkar inte förstå. Han tycker att istället för att vara ledsen O känna att de barnet har ersatt de barn vi inte har tycker han jag borde vara tacksam att syster sonen existerar så han åtminstone har något.

Grejen är att hon försökte själv i 7 år, så hon vet ju hur du känns ändå så beter hon sig så mot mig. Hon är bara en okänslig bitch O hon har aldrig gillat mig O har alltid tryckt ner mig från dag 1.

Sonen fyller år den 1 sept, han fyller 1. Min man är jätte excited O som jag nämnde innan ställt in våran Turkiet semester. Min ångest över födelsedagen växer dag för dag. Vet inte hur jag ska klara vara dag hela dagen, vara helt utfryst, se min man med honom hela dagen O veta att han nu är ett O vi började försöka när hon precis blivit gravid.
    Fy, låter som en riktigt jobbig situation. Jag hoppas att du iaf får stöd av din man, att behöva gå igenom det här är jobbigt, att behöva gå igenom det ensam är nästan outhärdligt. Kramar till dig!
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre