• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Niaa
    pandoraDiem skrev 2015-08-02 14:38:46 följande:

Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".[/

[quote=75591943][quote-nick]pandoraDiem skrev 2015-08-02 14:38:46 följande:[/quote-nick]Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".

Vi har inte heller berättat för någon. Känns som ett jättestort steg känner vi båda... Värst är föräldrarna som hela tiden pikar om att dom vill ha barnbarn...om det blir dags för ivf blir det nog dags att säga något, men det blir så himla definitivt på något sätt.
  • EkoS

Vi har berättat för ganska många i vår närhet, och jag kan verkligen rekommendera det. Det känns som en sån lättnad, och när vi är ledsna ibland så behöver vi aldrig hålla det inne eller förklara för någon, för de förstår ändå.

• pandoraDiem

Jo jag hade nog velat berätta men jag vet inte riktigt hur. Det är ju inte så vanligt att tala högt om barnlöshet men tycker väl det är dags att bryta den tabun. Det är konstigt att jag på något sätt nästan skäms över något som jag inte ens kan kontollera.

• BusigaSyrran
    pandoraDiem skrev 2015-08-02 21:24:26 följande:

Jo jag hade nog velat berätta men jag vet inte riktigt hur. Det är ju inte så vanligt att tala högt om barnlöshet men tycker väl det är dags att bryta den tabun. Det är konstigt att jag på något sätt nästan skäms över något som jag inte ens kan kontollera.

Håller med dig, jag /vi har bara berättat för våra föräldrar, syster och tre nära vänner. Men min ena vän sa riktigt korkade ord o sa ofta vi kanske vill ha ett till eller började prata om att hon kanske va gravid o skulle göra abort mm så jag sa ifrån för de va bara så jobbigt att jag till slut inte orkade träffa henne.

Men jag hade gärna gjort vad som helst just nu för att få va gravid igen.. Är o tar blodprov idag och jag hoppas att kliniken kan hjälpa oss på något sätt så att man kan bli gravid på den naturliga vägen.
  • pandoraDiem
    BusigaSyrran skrev 2015-08-03 08:35:19 följande:
    Håller med dig, jag /vi har bara berättat för våra föräldrar, syster och tre nära vänner. Men min ena vän sa riktigt korkade ord o sa ofta vi kanske vill ha ett till eller började prata om att hon kanske va gravid o skulle göra abort mm så jag sa ifrån för de va bara så jobbigt att jag till slut inte orkade träffa henne.

Men jag hade gärna gjort vad som helst just nu för att få va gravid igen.. Är o tar blodprov idag och jag hoppas att kliniken kan hjälpa oss på något sätt så att man kan bli gravid på den naturliga vägen.
    Usch, jobbigt med folk som slänger ur sig saker utan att tänka på andra än sig själva. Hoppas du får några svar från blodproven och att de kan hjälpa er. Har haft några dagar med rätt positiva känslor men imorse kom nästan tårarna igen. Är så fruktansvärt less på att behöva orka ta nya tag varje månad, behöva känna avundsjuka för andras små härliga guldklimpar när jag egentligen vill vara glad för deras skull. Är så less på att inte veta om det någonsin kommer bli jag som står där en dag med min egen guldklimp. Jaja, tur att inte alla dagar känns så hopplösa som denna iaf.
  • 91erica

Hoppar in här jag med.
    Vi har försökt i 15 månader nu..börjar kännas tungt. Alla får småttingar..men inte vi. Jag har gjort en abort för 6 år sedan, så jag vet ju att jag kan bli gravid. Så vad är felet?
    I juli skickade vi in en frågeformulär för utredning av barnlöshet, på ett ställe står de att man ska ha försökt i 1 år och på ett annat 2 år så vad är de som gäller?
    Står även att man bör vara över 24år...vilket jag fyller i dec. 
    MEN jag vill ha hjälp NU! Att leva i denna bubblan är så påfrestande..

Denna cykeln boostar vi oss med vitaminer, bidrottninggele, och äl-test.

• Niaa
    91erica skrev 2015-08-04 10:30:25 följande:

Hoppar in här jag med.

Vi har försökt i 15 månader nu..börjar kännas tungt. Alla får småttingar..men inte vi. Jag har gjort en abort för 6 år sedan, så jag vet ju att jag kan bli gravid. Så vad är felet?

I juli skickade vi in en frågeformulär för utredning av barnlöshet, på ett ställe står de att man ska ha försökt i 1 år och på ett annat 2 år så vad är de som gäller?

Står även att man bör vara över 24år...vilket jag fyller i dec. 

MEN jag vill ha hjälp NU! Att leva i denna bubblan är så påfrestande..

Denna cykeln boostar vi oss med vitaminer, bidrottninggele, och äl-test.

Jag gjorde också en abort för 9 år sedan så jag har också kunnat bli gravid, och sambons simmare var det inga fel på vilket vi först misstänkte. Så fruktansvärt frustrerande att inte lyckas nu när man äntligen känner sig redo för det.

Gällande utredning råder jag dig att gå till en privat klinik, det gjorde vi. Jättekompetent personal och utredningen var intensiv och tog drygt en månad från första till sista besöket. Dyrt var det inte heller. Jag betalade 300 kr per besök och sedan kom högkostnadsskyddet in.

Du kan boka utredning när ni har försökt aktivt i ett år och sedan bekostar landstinget assisterad befruktning om ni fortfarande är barnlösa efter 2 år.

Hoppas det hjälpte dig lite ????

Vi boostar också med vitaminer denna månaden. Efter denna kuren har vi nog provat ALLT )
  • halo83

Nån här som provat progestoronkräm? Testar det denna cykel men har helt plötsligt fått spottningar vilket jag inte haft nån gång.. Funkar det inte denna gång heller så testar jag nog bidrottninggele.. Vart kan man köpa det å hur gör man med den?

• eagle87

Hej har följt denna tråden ett tag men inte skrivit ngt. Jag O min man har haft oskyddat sex sen okt2013, men började försöka aktivt april 2014. Har gått igenom en utredning här vi bor i England. Jag har pcos men ändå egen äl. Ibland kan den va oregelbunden men oftast regelbunden. Vi är inne på 5 försöket. Har testat äl stimulerande för att typ bosta äl. Detta är 4 kuren, vi har fått plats för ivf i april 2016. Hoppas verkl de tar sig innan de.

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre