• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • halo83

Nån här som låtit er Karl gjort spermatest från Apoteket ? Funderar på om jag ska köpa hem ett sånt, jag har ju med hjälp av äl test lokaliserat äl och visat att jag har det, däremot inte säker att ägget släpper. Vi ska söka hjälp i aug men tänkte att man kanske ska ta ett sånt först för att verkligen ha testat allt innan..

• lilltess
    miamarina84 skrev 2015-07-13 11:33:37 följande:

Hur har det gått med bakterierna?

Ska få kallelse till återbesök för att se om de försvunnit av medicinen. Hade äl dagen efter han tagit sista tabletten så jag hoppas att det finns möjlighet att de verkade fort (trots att jag innerst inne vet att det behövs tid för sperman att anpassa sig till en bakteriefri miljö).

Men det är lätt att börja hoppas då jag är på bim+2 och känner mig illamående!
  • miamarina84
    lilltess skrev 2015-07-14 00:57:57 följande:

Ska få kallelse till återbesök för att se om de försvunnit av medicinen. Hade äl dagen efter han tagit sista tabletten så jag hoppas att det finns möjlighet att de verkade fort (trots att jag innerst inne vet att det behövs tid för sperman att anpassa sig till en bakteriefri miljö).

Men det är lätt att börja hoppas då jag är på bim+2 och känner mig illamående!

Wiho det kanske var bra att han hade bakterier o gick på pencelin för då tänkte du på annat medan du ibte fick bli med barn, vilket är bra. Man sks ju ibte tänka osv ;) hoppas på plus då...
  • EkoS
    halo83 skrev 2015-07-13 14:55:53 följande:

Nån här som låtit er Karl gjort spermatest från Apoteket ? Funderar på om jag ska köpa hem ett sånt, jag har ju med hjälp av äl test lokaliserat äl och visat att jag har det, däremot inte säker att ägget släpper. Vi ska söka hjälp i aug men tänkte att man kanske ska ta ett sånt först för att verkligen ha testat allt innan..

Jag har funderat en del på det. Vet ju att jag har äl och att vi träffar rätt varje månad... Kan du inte säga till om ni gör ett? Vill gärna höra hur resultatet blir!
  • halo83

Det ska jag... Han var dock inte så pepp på de så vi fr se. Han kanske ändrar sig nu när det inte verkar blivit nåt denna gång heller.. Bim idag

EkoS skrev 2015-07-26 08:21:40 följande:

Jag har funderat en del på det. Vet ju att jag har äl och att vi träffar rätt varje månad... Kan du inte säga till om ni gör ett? Vill gärna höra hur resultatet blir!

• miamarina84
    halo83 skrev 2015-07-26 09:02:56 följande:

Det ska jag... Han var dock inte så pepp på de så vi fr se. Han kanske ändrar sig nu när det inte verkar blivit nåt denna gång heller.. Bim idag

Min karl skulle inte heller vara pepp på det, så har inte lagt fram det. Bim på onsdag, lycka till idag för dig :)
  • halo83

Tack! Skulle vara helt otroligt om de e nåt men käkar hoppas så länge tanten håller sig borta :)

miamarina84 skrev 2015-07-26 09:45:32 följande:

Min karl skulle inte heller vara pepp på det, så har inte lagt fram det. Bim på onsdag, lycka till idag för dig :)

• Niaa

Hej igen allesammans.

Vad roligt att se att tråden har fått sådan fart, ser att en hel del hänger med fortfarande :(

Jag tog ett litet break härifrån, kände att jag höll på att bli fullkomligt "familjelivstokig" och blev bara ännu mer stressad av att vara inne och läsa bland alla trådar. 

Liten update då: Vi tog oss i kragen och i våras påbörjade vi en utredning på en privat fertilitetsklinik som visade att allt var normalt med oss båda. Det enda som möjligtvis (men troligtvis inte) skulle kunna påverka våra chanser att bli gravida var mitt sköldkörtelvärde som var något högt. Dom satte in mig på Levaxin som jag nu har gått på i två månader, men ännu inget plus. I oktober får vi remiss till insemination och IVF och innan dess är det alltså bara att försöka som vanligt. Ärligt talat så känner jag mig inte längre särskilt hoppfull när det närmar sig BIM, men ändå blir man fullkomligt knäckt när mensen ändå dyker upp som på klockslaget. 

Nåväl. Vi kämpar på :)

• BusigaSyrran

Hej hoppar in här igen, har varit lite tufft nu ett tag då alla vänner är gravida men inte jag :(
    Försökt nu i 1år o 2månader och utreds men allt är bra så nästa månad skall jag skölja min äggledar och de skall även kolla dom med ultraljud. sen va mitt skörtelvärde på gränsen men de tror inte att det har någon betydelse egentligen. jag skall dock fråga om sköljningen ej går bra om jag inte kan få hormoner då jag hade så otroligt mycket gravid symptom 1år innan vi började försöka med nr1 som nu är 3,5 år. vi har kört oskyddat i 3år o ingen bebis eller mf har vi fått.

vi skall dock prata med några kliniker om ivf o blir vi inte gravida när vi har försökt i 2år skall vi se om vår familj vill hjälpa oss med ivf eftersom det kan bli kostsamt. känns lite sådär att eventuellt behöva göra så när vår första gick på första försöket o nu vill det inte alls. har dock börjat med Natural Cycles så hoppas det kan hjälpa oss lite.

• pandoraDiem

Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre