Junibebisar del 3
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Vet inte hur länge vi ska vara hemma. Egentligen vill vi att hon ska börja dagis i januari, men det verkar ju inte gå att få dagisplats någon annan gång än i aug/sept så jag vet inte om vi vågar det.
Jessi: Varför kan ni inte få plats i januari?
För att kommunen har total brist på dagisplatser och det verkar bara frigöras i samband med terminsstart när de som börjar skolan slutar. Visst får man kanske plats i januari men då kan man ju få var som helst i kommunen dvs lååångt från där vi bor. Det är kaos med dagisplatser helt enkelt. Är orolig för att vi ska stå utan dagisplats och vi har kanske inte råd att vara hemma till aug 08 om vi inte får nån i januari. Men jag ska ta reda på mer fakta om det verkligen är så illa som man hör av alla andra.
Har nån köpt en Mc Laren (stavning?) sulky? Testade en i en affär och tyckte den verkade jättebra och lätt att styra.
Men om du står i kö till i januari och det blir en plats ledis till dig i augusti så är ju den platsen din även om du inte vill ha den förren i januari. Jag menar, det är ju ingen som kan gå före dig i kön bara för att dom vill ha platsen före dig i tid!
JCA - funkar det så?! Så har jag inte fattat det?! Kommunen har 4 månaders garanti om plats (som de inte håller) och därefter går de på barnets ålder dvs en treåring får plats före en 1-åring om de vill ha plats samtidigt. Men det bästa är nog att snacka direkt med kommunen och inte lyssna på vad alla andra säger iofs.
Ja, gör det! Jag tycker att det låter konstigt, särskilt att de går efter ålder... De borde ju gå efteromsorgsbehovet isåfall skulle man ju kunna tycka. Men prata direkt med dom så blir det ju inga missuppfattningar!
Här är det oxå svårt att få plats i januari. Jag tror man måste skriva in barnet och låta henne gå lite om man ska få behålla sin plats i augusti (här alltså). Men jag har platsförtur pga hennes storasyster så det fixar sig nog.
Felixxmor: Bara du hemma till januari, ja då förstår jag att det måste snålas med dagarna
Kan verkligen rekommendera att din man tar nån månad dock. Är skönt att spara lite föärldraledighet till senare.
Vi lärde oss massor av varandra när min sambo var pappaledig. Vi bytte liksom liv och fick en mkt bättre förståelse för varandra. Hade "tvärtom disskusioner" och det var nästan komiskt ibland. Kändes så igen från när jag var mammaledig och han jobbade, fast tvärtom.
Tycker faktiskt att det var det mest positiva med hans pappaledighet + otroligt skönt det halvåret att jobba, bara komma hem och förvänta sig samma markservice som när jag var hemma. Och han visste vad som skulle handlas och tog hand om Ebbas packning när man skulle ut. Allt som jag haft huvudansvaret för innan.
Jag vill verkligen att min man ska vara hemma så han inser att det är FULLT UPP med en liten tjej hemma. Jag fixar inte all markservice fastän jag är hemma - no way! Fast mycket gör man ju...
Nåja det viktiga är väl att det blir rättvist så man gör samma när man är hemma.
Min sambo trives väldigt när han var hemma med Ebba. fast hon var en ganska lugn tjej som sov mkt så vi får se den här gången
Livliga Blenda som inte sover lika mkt och sen blir dagarna korta när man ska lämna och hämta på dagis och sen i några timmar ha båda barnen.
JCA
e du värkligen säker på att det e så? jag ringde till komunen när leo skulle in till mig sa dom att han får en plats men vill vi inte ha den går den till den efter. och så får vi nästa lediga plats. dom kan ju inte hålla en plats i 4 månader bara för att jag vill va hemma den tiden
Mandy måste fråga om det va du som hade dina två tjejer i samma rum? om det va du hur funkar det? vi funderar på att flytta loke till leos rum när vi flyttar