• JCA

Junibebisar del 3

Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.

Välkomna att prata massor!!!

• Svar på tråden Junibebisar del 3
  • Snigla

Mandy: Vi blandade ersättning och välling och det tog inte länge förrän vi kunde skippa ersättningen.

• Sunshine81

Hej idag, nu fick isaac macka o yoghurt i morse och det var ju gott tyckte han. Satt där o stoppa bröd bitarna en efter en i munnen o var så koncentrerad, haha. Så det var bra han tyckte om det.

Bea 85:
    Ja jag har båda barnen i samma rum, har funkat utan problem här . Flyttade in lillen när han var ca 1 månad och sen dess sover dom i samma. Dom somnar vid samma tid så det har gått bra. Jag ammar lillen vid halv 8 sen går jag in o lägger honom så ligger han o somnar själv. Och då är redan den store i sin säng och ligger o ser film som han brukar på kvällen. Så det e skönt.

Idag är det härligt väder, ska snart ut o gå, och sen bort o kolla på pappan som spelar innebandy turnering. Kul !! Ha en bra dag alla !!

• JCA

Ja, här är verkligen underbart väder idag!! Fast kallt, 19 minus hade vi i morse men nu är det väl lite bättre Solen värmer ju så nu. Vi var ute en lång stund...

Glad mamma: Skönt att det funkade med smörgås Och så härligt det låter att ha båda barnen i samma rum!! Jag hade den tanken med men jag gav upp när han inte sov om nätterna.

• Mandy

Snigla: Bra tips det där, Blenda drack 150 ml välling blandat med ersättning nu ikväll!

Blenda sover lite bättre nu om nätterna så vem vet, kanske inte dröjer alltför länge innan mina tjejer kan dela rum. Gud vad skönt det vore!

Nu kryper hon förresten. Trodde knappt hon skulle börja eftersom hon verkade ha siktat in sig på att gå. Har ålat i över 2 månader och bara krypt nån gång ibland. Nu verkar hon dock ha insett fördelarna.

• My sunshine

hejsan alla ... nån som vet om man får börja ge yoghurt o sånt åt bebbarna? min svärmor ger hela tiden massor med saker åt henne men själv så vågar jag inte o brukar säga till henne att inte heller ge... och e det nåt man ska vara speciellt försiktig med?

• Mandy

Yoghurt går bra att ge. Finns ju i barnmatsburkar oxå. Turkisk eller grekisk är bra eftersom den är fet och utan socker så kan man tillsätta frukt.
    Salt och socker ska man va försiktig med. Heller inte ge hårdstekt mat. Inte nötter, spenat, mangold, rödbetor eller honung.

• majflickan

Gjorde hemmagjord mat åt anton igår. blev faktikst rikigt lyckat.

Här är receptet ifall ngn e intresserad.

Blev 4 stora barnmatsburkar av de

3 medelstora potatis
    2 morot
    1 kycklingfile
    1 basilika buljon

koka potatisen o morötterna medvatten o mjöl o buljonen
    koka sen kycklingen även den me vatten o mjölk. ja koka i en annan kastrul men de kan man ju göra som man vill.
    mixa sen ihop till en lagom konsistens. Jätte enkelt o gott. testade den själv o kan mycket väl tänka mig o äta samma.

Men en sak jag funderat på. Anton får ju ibland smaka även på våran mat. Hur försiktig måste man eg va. e ju aldrig ngr mängder han får men ändå. Just de här me saltet tänker ja på??

• Mandy

Tycker det är svårt det där med saltet. Var väldigt försiktig med salt när Ebba var bebis. Lagade egen mat till henne utan salt och hon fick aldrig smaka av oss.

Nu när de är över 8 månader så innehåller väl burkarna lite salt så helt behöver man ju inte ta bort det. Lagar man egen mat brukar det ju heta att man inte ska tillsätta nåt salt men att ge korv och sånt som redan är saltat går bra.

Jag tycker nog man kan låta sitt barn smaka av ens egen mat. Sen kan man ju tänka på att vara lite sparsam med saltet och eftersalta.
    Men hur skadligt lite salt är för deras njurar det vet man ju inte.

• JCA

Erik har börjat få smaka på våran mat också lite. Oftast blir det ju så att han får äta först och då har han redan ätit när vi ska börja äta, men han får sitta kvar vid bordet. Han brukar få kex då, men han är ju vääääldigt nyfiken på vad vi äter för mat. Så ibland får han smaka men det handlar ju om så lite. Kanske i storlek med en 5-krona eller nåt så det är jag inte alls orolig över att han ska få i sig för mycket salt...

• Molina

Jag har faktist frågat på BVC när dom kan börja äta lite salt och till mig sa hon att dom får inta max 0.03 mikrigram salt per dag det är va det är i barnmatsburkarna från 8 månader men sen runt 10-12 månader så ska man börja lite smått att ha i lite salt i maten.
    När jag gör ordning mat till alla så brukar jag ta bort lite mat som Moa kan få innan jag saltar och pepprar.

Är så glad nu Moa verkar ha kommit på det här med krypningen lite hon står och gungar nu på alla fyra och försöker flytta ena benet men än så länge så flyttar hon det bakåt

Hmm vi håller på att göra iordning Moas rum och letar efter ett gulligt Nalle Phu bord och stol men det va svårare än va vi trodde det finns ju bara i blått.. Tur att man har snälla vänner som ställer upp och erbjuder sig att måla om ett träbord i passande flickfärg i Nalle Phu.

Svar på tråden Junibebisar del 3