• JCA

Junibebisar del 3

Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.

Välkomna att prata massor!!!

• Svar på tråden Junibebisar del 3
  • Mandy

Ja det där med morgonsömnen är inte lätt vet jag av erfarenhet med min äldsta dotter. Hon vaknade oxå tidigt i den här åldern men det blev bättre. Gått lite i vågor.
    Nu vaknar Blenda tyvärr redan vid 5.30-6. Somnar vid 19.30-20 och det tycker jag är en bra tid. Ca. när syrran somnar och då är det så härligt att få lite tid tillsammans min sambo och jag innan läggdax. Som blir ganska tidigt nu när vi vaknar så tidigt.

Är jättesvårt att justera. Har testat ett och annat. Bara att vänta ut tror jag för jag tycker som sagt att det är ganska jobbigt att inte få lite ensamtid på kvällarna. På helgen tar vi var sin sovmorgon så en dag/vecka få man iaf sova ut.

men det blir nog bättre. Provade att göra det riktigt mörkt men det har inte funkat. Möjligtvis att korta ner sömen på dagen men då måste jag lägga henne så himla tidigt för natten och min sambo vill ju hinna träffa henne oxå.

• Mandy

Bea85: Spännande att dina båda nu delar rum. Min äldsta tassar upp på natten (jobbigt). Typ två ggr, en vid runt 3 och nästa gång runt 5-6. Trodde hon blev väckt av syster men så är det inte. Så nu måste sambon ligga utanför vårt rum för att hindra henne från att komma in och väcka lillasyster Hon går tillbaka ganska villigt dock.

Vem vet kanske hon skulle lugna sig om hon delade rum med Blenda....

Glad mamma och bea85: Hur ofta vaknar era bebisar?, ger ni mat på natten?

• Jessi74

Nu tror jag att jag har bestämt mig att det får vara nog med nattamningen. Det känns väldigt jobbigt just nu och att amma ca 3 ggr/natt och hon är ju över 9 månader så hon behöver ju inte äta, behöver bara hjälp att somna om. Men det känns som ett svårt beslut tycker jag. Har bestämt mig förut men sedan ändrat mig. Men nu tror jag att jag har bestämt att till helgen slutar jag. Hur har ni gjort?

• primusbarn

Jessi74: Jag nattammar också fortfarande, men jag orkar inte ta tag i det nu. Sambon kliver upp kl 6 så jag vill inte väcka honom på natten och det är lugnast för alla om jag bara ammar Edvin och somnar om. Jag brukar vara ganska utvilad på mogonen ändå, hade jag varit trött skulle jag nog försöka avvänja honom.

Till sommaren ska jag sluta iaf, och jag har funderat på att köpa en sjal för vi kommer säkert att behöva gå runt med honom och försöka söva i famnen. Men jag vet inte vad man ska köpa, det är ju en djungel av sjalar. Någon som är kunnig på sånt? Jag vill ha en som passar en ettåring (såklart), som är lätt att ta på sig, som han kan somna i och som jag enkelt kan plocka ut honom ur utan att väcka honom. Finns en sådan sjal?

• Mandy

Ammar fortfarande 1g/natt. Hon vaknar oftast en gång till men då stoppar jag in nappen bara. I natt t.ex. vaknade hon kl.24 och då räckte det med nappen. Vid 3 ammade jag lite snabbt. Orkar inte heller ta tag i det riktigt. Går det inte är ju alternativet att ge flaska och det känns ännu jobbigare.

men det härligaste vore ju ostörd nattsömn utan matning överhuvudtaget. Fast så bra tror jag inte alltför många har det under de jobbiga månaderna runt 8-10 månaders ålder.

Slutar man är det nog bäst att pappan tar det för annars blir nog barnet väldigt provocerat av att det luktar mat men inte får nåt.

• Manja

Mandy:

Ja, det bästa vore om pappa tog tag i det och det kommer att ta lite tid innan barnet vänjer sig men man måste kämpa och offra sig lite. När man ammar på natten så vill ju barnet bara ha närhet eller bröstet som napp, inte pga att barnet e hungrig för det mättar inte dem i den åldern. Det enda som mättar e ju vällingen.

Har själv inte haft några problem med Alicia, hon har alltid sovit hela natten utan att behöva äta ngt förän hon blev 7 månader gammal. Då vaknade hon en gång 1 gång och vill äta. Men det var inte för en vecka sedan som hon ändrade sig och började sova hela natten men vaknade 2 timmar tidigare än vad hon brukade på morgonen och vägrar somna om. Så det går upp och ner för ossSkrattande

• Mandy

Ja jag är själv inte van att behöva avvänja då min äldsta dotter sov hela nätter från ca. 5 månaders ålder. Men nu är det värre med Blenda.
    Har problemet att hon inte kan somna själv då hon far runt och ställer sig upp. Då är det så praktiskt att ta till bröstet både på natten men även på dagarna. Att försöka lägga henne i sängen och söva henne där är nästan omöjligt. Men jag får väl vagga henne kanske utan bröstet och få henne att somna in i min famn.

Vet att den här perioden då det är svårt att somna själv är övergående för så var min äldsta precis i den här åldern. Tyvärr är Blenda mkt tidigare så hon har ställt sig nu i snart 2 månader, pust. Hoppas hon lugnar ner sig snart.

• bea85

nu e storebror bra men lilla loke e dålig i gårkväll och i natt hade han nästan 40 graders feber och bara spyde man känner sig så makt lös. som tur e han lite bättre idag. tack för alla krya på sig ord det värmer en när det känns som mörkast.
    tur att man ammar iallafall för det e det ända han vill ha.

mandy: det funkade bra med att sova i samm rum tills loke blev sjuk. men när han e friks ska vi ta nya tag.
    går din dotter i sömnen eller bara vill komma till er eller va gör hon?

jag nattammar 1 gång ( i vanliga fall) just nu e det ju hela natten då han e sjuk och spur men annars e det 1 gång. runt 2 typ men då vill han även sova i våran säng. när vi flyttar sak jag ta tag i saken att sluta natt amma och att han sover hela natten i sin säng.

• Mandy

Bea85: Vet inte varför riktigt men hon är vaken. Vill upp ha sällskap av oss och titta på Pippi Inte ledsen och vill inte sova hos oss.

Tja vi får se hur det går. Tänkte faktiskt försöka ikväll redan. Ska ha resesängen hos oss och blir det jobbigt får hon ligga där lite.

• A lie

Widar är också magsjuk; har haft diarré sedan i torsdags Ringde BVC idag och här är tipsen jag fick av dem.. (skulle till BVC men de var på kurs så jag fick prata med en DS betydligt trevligare än min BVC sköterska

* massa vätska - de ska gärna kissa mer än vanligt. Ge vätskeersättning om man inte får i annat (10kg bebis rekomenderas inta 1,2l vatten/dag om de inte äter/dricker ngt annat)
    - koka upp 1l vatten med 35ml socker och 1/2 tsk salt och 2tsk koncentrerad juice. Serveras kall eller rumstempererad, håller 24h i kylskåp

* inga fullkornsprodukter, ge majsvälling

* som variation till vällingen kan morotssoppa ges - kokas enklast såhär:
    - 1 burk morotspuré, 1,5 burk vatten, 2tsk socker 1tsk salt, serveras och förvaras lika som vättskeersätningen

* vid diarre/kräkningar längre än 3dar ge massa smör/olja i välling, på smörgås etc för att smörja tarmarna och förhindra dem att torka ut...

Svar på tråden Junibebisar del 3