• JCA

Junibebisar del 3

Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.

Välkomna att prata massor!!!

• Svar på tråden Junibebisar del 3
  • Felixxmor

Ni som ger era barn yohurt....vilken sort köper ni??? Med fruktbitar i eller???

• Mandy

Jag ger turkisk eftersom den innehåller mkt fett och inget socker. Så kan man blanda i det man vill ha. Tycker de smaksatta blir för söta. Finns ju även yoghurt i barnmatsburkar.

• Sunshine81

Jag köpte safari yogurt och den älskar han, är inga bitar i. Va kul att höra om era guldklimpar.

• CamillaJ

Vi var på åttamånaders kontrollen den 27 februari..
    då vägde Isak 9480g och var 72cm..
    Vissa bebisar här inne är redan 9 månader
    Isak är ju åtta ett litet tag till han föddes ju inte förens den 30juni!

Men hans matschema ser ut såhär:

06- Välling 220 ml
    09-10 frukost, gröt (2dl vatten) en halv banan eller macka.
    12 Mellanmål, frukt eller fruktpure.
    13-14 Lunch en hel åtta månaders burk
    17-18 Gröt
    19-20 Välling 220ml

• Lady Namárië
    Bonanza--> Jag känner så väl igen mig i det du skriver! Jag är också lite orolig för att jag skall skapa någon slags ångest hos Cas genom att omedvetet betona saker jag tycker är viktiga istllet för att låta honom utvecklas i sin egen takt.

Hm, det verkar inte vara någon åttamånaderskontroll här där vi bor. Vi har i alla fall inte blivit kallade till någon.

Jag blir verkligen fascinerad när jag läser om hur era barn äter. Här går det långsamt, långsamt (som synes här http://beta.familjeliv.se/krypin/lady_namarie/gallery/phpricqle.jpg  ), och några scheman finns inte. Vi äter när vi är hungriga och sover när vi är trötta. Jag som lever så schemainrutat när jag jobbar tycker att det är ganska skönt att ta dagen som den kommer nu när man har möjlighet. Men jag får fortfarande lite ångest över att "alla" andra klarar av att följa fasta rutiner.   
    You can't take the sky from me.
  • CamillaJ

Är det många här inne som ger yougurt?
    Jag har inte vågat ge Isak det än för BVC tanten sa att
    man skulle vänta med det ett tag till,
    men det säger de ju om det mesta. Eller?
    Men när ger ni det? Som mellanmål då eller..?

• Mandy

Lady Namárie: Så är schemat som jag önskar det ska se ut. Lyckas inte alltid och det beror bl.a. på om jag lämnar på dagis eller inte. och idag vaknade Blenda nästan 2h senare än vanligt, totalkaos på schemat
    Och jag har precis lyckats få något sånär rutiner. Samt Blenda har ganska nyligen börjat äta så pass bra att det går att få till ett schema. Förrut åt hon sämre och då gav jag henne lite småmål då och då.
    Av erfarenhet med min äldsta dotter tycker jag det är skönt med rutiner och min dotter mår bättre då, mer harmonisk. Men alla är vi olika, både barn och vuxna.

CamillaJ: Blenda är född 27/6 så jag ser henne oxå fortfarande som 8 månaders. Men får väl inse att hon hastigt närmar sig 8,5

Ska på 10 månaderskontroll 6/4 så då får jag se om hon börjat växa till sig. Hade dalat på kurvan förra gången när vi var på BOEL testet och vägde 8760 och var 72 lång. Men nu tycker jag som sagt att hon äter bättre.

• Mandy

Min BVC säger att man kan ge yoghurt som mellanmål från ca.6 månader. Inte mkt och med ev. smörgås. Inte mjölkprodukter till maten eftersom det gör så att järnupptaget blir sämre.

Vet att det finns barnmatsburkar från 5 månader med yoghurt.

• CamillaJ

Mandy

Ok men såg att du ger turkisk yogurt men jag kan inte hitta sådan...
    går det bra med vanlig? Kan man inte köpa sånadär småpaket tex domino eller vad dom heter?

Många bebisar som börjat ställa sej själva?
    Isak ställer sej när han håller i sej fast han är på allt nu kan han ställa sej vid soffbordet med det kunde han inte innan det va för halt!
    Isak har lärt sej krypa nu mer .. tycker att det börja gå undan
    tror han säger däää...= där nu med,
    när man fråga vart lampan är så tittar han på den o säger dää...

• kajsa835

jessi74
    använder din flicka napp?
    hur går det med avvänjningen? malkolm har börjat amma fler gånger på natten nu, och jag vet också han inte är hungrig, han vaknar vid 12 första gången, innan va det vid 04-05...
    men han har inte napp, och vill absolut inte ha. hade ni köpt vyssanlull tassar, funkar dom?
    behöver också nått sätt att hjälpa han att somna om, ibland räker det att han snuttar ½minut, så vänder han sej om och somnar!
    på kvällen nattar vi han i spjälisen och det funkar, men inte att få han att somna om.

nu har malkolm också börjat vakna tidigare, sju istället för nio! han som vaknat nio varenda dag sen han föddes! när är det klockan ska ställas om?

Svar på tråden Junibebisar del 3