Junibebisar del 3
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Inatt sov Theo hos morfar
Det gick jätte jättebra! men hade inte förväntat mig nått annat heller!
Jag å killen fick sova ut, å vi sov till 12... Det var så skönt
Å så fick vi lite tid för oss själva oxå...
Nu är man utvilad ett tag framöver hoppas jag
Hur är det med er andra då?
Någon som har lite råd till mig.....
Min lille Felix bara kräker eller "bajsar" ut all vätska han får i sig.
Han har varit sjuk sedan igår. Så idag ger vi honom ingen mat utan bara vätska men han kräker upp all vätska igen eller så liksom bajsar han ut det. Det är ju rent löst, rinnger igen blöja och byxor på en gång.
Har gett honom blåbärssoppa, majsvälling, vanlig välling, vätskeersättning....inget hjälper.
När e det risk för uttorkning?????
Har ringa barnakuten sedan i morse men där e så många som ringer så mitt samtal får inte ens plats i kön.....skumt!!!!!
Oj, stackars liten!
Jag har ingen erfarenhet av sånt, men jag har hört att man ska ge väldigt lite vätska i taget så att kroppen hinner ta upp det sas. Någon annan har kanske bättre råd att komma med.
Hoppas han blir bra snart.
Ja, ge en tesked var 5:e minut så hinner kroppen ta upp det även om han kräks. Kokt mat, kokta morötter och potatis och majs är ju snällt mot magen. Majsvälling eller vanlig välling fast tunnare, kanske hälften av pulver än vad det ska vara.
Vätskeersättning är inte dumt att ge heller, det kan du ge var 5:e minut. Jag ska leta efter recept... *kram*
Blanda 1 liter vatten med 3 matskedar strösocker eller 2 matskedar druvsocker och 1/2 tesked salt.
Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.
www.vardguiden.se/Article.asp
Egenvård
Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med sked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas med små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar.
Barn är känsliga för vätskeförlust och kan snabbt bli uttorkade. Därför är det viktigt att barnet får i sig tillräckligt med vätska.
Om ett litet barn har magsjuka är det viktigt att uppmärksam på hur barnet mår eftersom små barn är mycket känsliga för uttorkning och snabbt kan blir sämre. Hög feber gör att barnet förlorar mer vätska och därför är det viktigt att ta tempen ett par gånger per dygn. Kontrollera att barnet kissar i normal omfattning.
Barn i åldrarna 6-12 månader behöver 0,5-1 liter vätska per dygn och barn över 1 år 1-1,5 liter.
För att motverka att ditt barn blir uttorkat:
om ditt barn ammas - amma oftare och sluta med eventuell annan mat. Kanske behöver ditt barn också vätskeersättning
om ditt barn får modersmjölksersättning eller äter fast föda: Låt barnet äta vad det vill, bara barnet får tillräckligt med vätska
om ditt barn får akut diarré kan du genast starta behandling med vätskeersättning. Vätskeersättning kan du köpa på apoteket. Vätskeersättningen innehåller en perfekt balans av vatten, salt och socker och det är viktigt att den blandas precis enligt anvisningarna på förpackningen. Om ditt barn kräks kan du försöka att ge små mängder till exempel med tesked kontinuerligt under exempelvis en halvtimme.
Om ditt barn äter fast föda kan du prova att ge morotssoppa om barnet vill äta. Morotssoppa verkar stoppande och ger både näring och vätska.
Så fort ditt barn vill kan det få börja äta som vanligt igen, men vid svårare diarré är det bra att undvika mjölk, glass, läskedrycker och fullkornsvälling de första 3 dagarna.
Kontakta vården
BVC-sköterskan kan ofta ge råd om ditt barn har magsjuka. Vänd dig till barnakuten om ditt barn:
är under 6 månader när symtomen börjar
är slött och likgiltigt
kräks så mycket, eller har så häftig diarré, att det inte får behålla någon vätska
kissar väldigt lite eller inte har kissat på 6-7 timmar
har högre feber än 39 grader
har ont i magen
har blodiga kräkningar eller avföringar
inte vill suga på bröstet eller nappflaskan
inte är tydligt bättre efter tre dygn eller har diarré i mer än en vecka.
felixmor; jag la in de svar jag fick när W hade diarré tidigare i tråden. Morotsoppan var populär, och sedan som du fått tips om ovan ge en tsk var 5e min även när han sover så hinner han få i sig lite vätska... KOlla blöjorna hur mkt han kissar, sånt brukar de vilja veta när man ringer...
Tack så mycket för alla svar!!!!!
Han har inte kräkt sedan kl 15 men fyller blöjan med vätska så fort han får något i sig.
Majsvällingen har gått bra nu...men jag har ju gett honom typ 100ml på en gång.
Kanske fel av mig!!???
Ska testa med lite i taget nu.....
Blir det inte bättre till i morgon så ringer jag barnakuten.....där har ju varit fullt på linjen hela dagen så jag har inte kommit fram så jag fått prata med någon....vilket jag tycker e märkligt!!
Felixxmor: Usch hoppas han blir frisk snart och att ni klarar er.
Låter som väldigt många ligger i magsjuka just nu.
Hörde på nyheterna att varme luft är på väg in till Europa beräknas komma hit i slutet på nästa vecka äntligen...
Kan magen på dom hära små reagera när dom får tänder? Moa har varit lite konstig i magen ingen diarre utan många blöjbyten bara och nu ser vi att hon har en bula vid en hörntand om det är den som spökar? Dom andra 2 tänderna hon fått har vi inte märkt något av.
troll77
Jonathan reagerade verkligen i magen när han fick tänder..bytte väll 10 blöjor/dag..
men så fort tanden kommer igenom brukar det ge med sig!!
troll77: Erik har också reagerat i magen när tänder är på gång. Inte alla gånger men vissa. Det är jättevanligt.