• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • KillBill

Är det bara jag som tycker att ett överanvändande av Emojis i en diskussionstråd på FL liknar de svettningar som kan uppstå hos den som håller på att förlora en muntlig diskussion?

• Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 15:56:15 följande:
    Jaha DU säger detta.
    Jag anser att ALLA form av rasism är förlegat att ha och skall stävjas oavsett vem eller vilka som kommer med den.

Men vad har du för bevis som stödjer din tes?
    Du sitter ju och anklagar oss som deltar i denna tråden att vi "skyler över verkliga problem".
    Det i sig är ju en förolämpning mot tråddeltagarna det med.

Vems talan skulle jag annars föra? Du pratar för dig och jag pratar för mig. Eller pratar du för någon annan?

Jag tycker att angreppen på samerna börjar likna hets mot folkgrupp. 
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-24 15:26:07 följande:

Ok  det var slarvigt av mig att inte ta med assimileringen och anpassningen till de romska tankebanorna som du faktiskt skrev om. Då utvecklar jag frågan och för att få variation så tar jag ett nytt exempel. Om du flyttar till Australien och  gifter dig med en aborigin  och du assimilerar dig själv till den aboriginska livsstilen och de aboriginska tankebanorna blir du aborigin då? Kommer du att räknas som aborigin av aboriginerna?

Du ser inte haltningen i din egna frågeställning här? 

Du ger mig inga grunder att stå på OM aboriginerna. Du delger ju inte vad aboriginerna själva anser om de skulle se det som att jag skulle ses som aborgin av dem,  om jag gjorde en självpåtagen assimilering till deras kultur, tankesätt etc..
    Sitter man och söker efter detta så finns det ingen information att inhämta om det heller.

Samerna har ju själva ERKÄNT att man inte klassas som same trots självpåtagen assimileringen om man inte är "född same" och/eller har "samisk härkomst". VIlket är i sig faktiskt rasistiskt då tråden handlar om rasistiska etnisk minoritets grupper ( i tråden då samer).

Då jag basera mina kunskaper om rasism just från vad FN' deklarera, och det är faktiskt ratificerat av Sverige. 

Jag svara gärna på frågor om det är realistiskt ställda i stället för godtyckligt ställda som det är i ditt fall.  Jag kan ju knappast basera eller utgå från hur aborginerna tycker när det inte finns fakta grund att stå på i hur de tycker. Och det står inte att hitta även om man "gogglar" efter den infon, alternativ du vägra att delge det. 

Jag tänker knappast sitta och godtyckligt, på 0 fakta grund, svara huruvida jag skulle räknas som aborigin eller inte, av aboriginerna själva, efter giftemål och självpåtagen assimilering till det aboriginska folket. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Solidaritet skrev 2015-02-24 16:01:02 följande:
    Vems talan skulle jag annars föra? Du pratar för dig och jag pratar för mig. Eller pratar du för någon annan?

Jag tycker att angreppen på samerna börjar likna hets mot folkgrupp. 
    Men vad fint.. Jag har aldrig sagt att du för någon annans talan.
    En motfråga.. Är det vanligt att du ställer frågor som du saknar underlag att ställa?

Läs om läs rätt och vad som verkligen står inget annat.

Jaha då vet jag (och sannolikt även andra som läser) att DU tycker att angreppen mot samerna liknar "hets mot folkgrupp"..

Men det svara ändå inte på den verkliga frågan jag ställde dig i mitt andra stycke.

Jag citera hela mitt andra stycke:

"Men vad har du för bevis som stödjer din tes?
    Du sitter ju och anklagar oss som deltar i denna tråden att vi "skyler över verkliga problem".
    Det i sig är ju en förolämpning mot tråddeltagarna det med. "

Så jag ställer om frågan, med en ny formulering för att tydliggöra den.
    Vad har du för bevis för din tes om att vi "skyler över den verkliga frågan", bara för att vi deltar och vill stävja all from av rasism oavsett vem det som utövar den?

Jag lägger med en  tilläggsfrågor baserat på din sista mening som står i eget stycke...

På vilket sätt börjar det att likna hets emot folkgrupp bara för att man blottlägger rasismen i en "etnisk minoritets grupp"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 16:34:54 följande:
    Men vad fint.. Jag har aldrig sagt att du för någon annans talan.
    En motfråga.. Är det vanligt att du ställer frågor som du saknar underlag att ställa?

Läs om läs rätt och vad som verkligen står inget annat.

Jaha då vet jag (och sannolikt även andra som läser) att DU tycker att angreppen mot samerna liknar "hets mot folkgrupp"..

Men det svara ändå inte på den verkliga frågan jag ställde dig i mitt andra stycke.

Jag citera hela mitt andra stycke:

"Men vad har du för bevis som stödjer din tes?
    Det i sig är ju en förolämpning mot tråddeltagarna det med. "

Så jag ställer om frågan, med en ny formulering för att tydliggöra den.
    Vad har du för bevis för din tes om att vi "skyler över den verkliga frågan", bara för att vi deltar och vill stävja all from av rasism oavsett vem det som utövar den?

Jag lägger med en  tilläggsfrågor baserat på din sista mening som står i eget stycke...

På vilket sätt börjar det att likna hets emot folkgrupp bara för att man blottlägger rasismen i en "etnisk minoritets grupp"?
    Jag tycker att hela fenomenet att förflytta fokus från det angrepp samerna blivit utsatta för av vår vice talman och därmed av demokratin Sverige, till att handla om att de är rasistiska, en minoritet, är att normalisera rasism. Det är exakt samma sak som : "Men vänstern dååååååå?!!!" Förutom att man pekar ut samerna istället. "Varför får de vara rasister när vi inte får??!!!" Skillnaden är att vänstern inte är någon utsatt grupp. Vi kan ta det med ro. 

Den som inte vill hetsa mot folkgrupp kan förslagsvis formulera sig generellt. Exempelvis genom att ifrågasätta rasism som företeelse ur olika perspektiv. Samerna är en minoritet, de är utsatta i och med angreppen från SD. 

Allt som händer är att man skapar en vi mot dem mentalitet, vilket SD lever på. De lever på att spela ut människor mot varandra. Om vi enades skulle de inte ha något stöd. 
  • oOOo  oOOo
    Mimmieupp skrev 2015-02-24 15:38:09 följande:
    Den här är till och med ännu bättre
    " target="_blank">

Ja, visst är det märkligt. Han hade uppenbarligen aldrig tänkt efter vad rasdiskriminering egentligen är precis som en hel del här i tråden.

Det är väl bara att konstatera att en hel del personer som propagerar mot rasism i själva verket stöder rasism eller helt enkelt saknar förmåga att förstå. Jag tappade räkningen på hur många gånger den där pajasreportern sade att han inte förstod, undrar om han tänkte efter en aning och försökte förstå eller om han bara kör strutstekninken.

Man kan undra vilken som är dessa personers egentliga agenda när de nu visar sig att de är för rasdiskriminering.
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 15:42:49 följande:
    Klart att man skyler över andra problem. 
    Snacka om att försöka vända på steken.

Här diskuterar vi ett problem som vissa försöker överskyla men då är det vi som överskyler
    Solidaritet skrev 2015-02-24 16:51:11 följande:
    Jag tycker att hela fenomenet att förflytta fokus från det angrepp samerna blivit utsatta för
    Den enda som flyttar fokus är du. Här diskuterar vi samernas rasism, något du verkar helt besatt av att överskyla. Du kan diskutera samernas problem i en annan tråd, här är det OT, jag kommer verkligen hindra dig eller försöka överskyla det där på något sätt. Håll dig till TS, den handlar om en rasistisk same.
  • KillBill

Det är mycket intressant att läsa hur en same resonerar kring denna fråga!

"Kan man konvertera till same? Det här är ett spörsmål som jag verkligen trodde att jag aldrig skulle behöva ställa, varken till mig själv eller till någon annan, jag tyckte det föll på sin egen orimlighet, det går inte att bli en annan etnicitet. Det finns kanske dom som prövar, men man är ju det man är oavsett om man målar sig brun, lär sig dansa latinodanser eller bestämmer sig för att leva som nomadiserande barfotabarn, i takt med naturen, med gitarren på ryggen och en fredspipa bakom örat"

maxmackhe.wordpress.com/2013/04/02/sami-wanna-be-kan-man-konvertera-till-same/
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 16:20:22 följande:
    Du ser inte haltningen i din egna frågeställning här? 

Du ger mig inga grunder att stå på OM aboriginerna. Du delger ju inte vad aboriginerna själva anser om de skulle se det som att jag skulle ses som aborgin av dem,  om jag gjorde en självpåtagen assimilering till deras kultur, tankesätt etc..
    Sitter man och söker efter detta så finns det ingen information att inhämta om det heller.

Samerna har ju själva ERKÄNT att man inte klassas som same trots självpåtagen assimileringen om man inte är "född same" och/eller har "samisk härkomst". VIlket är i sig faktiskt rasistiskt då tråden handlar om rasistiska etnisk minoritets grupper ( i tråden då samer).

Då jag basera mina kunskaper om rasism just från vad FN' deklarera, och det är faktiskt ratificerat av Sverige. 

Jag svara gärna på frågor om det är realistiskt ställda i stället för godtyckligt ställda som det är i ditt fall.  Jag kan ju knappast basera eller utgå från hur aborginerna tycker när det inte finns fakta grund att stå på i hur de tycker. Och det står inte att hitta även om man "gogglar" efter den infon, alternativ du vägra att delge det. 

Jag tänker knappast sitta och godtyckligt, på 0 fakta grund, svara huruvida jag skulle räknas som aborigin eller inte, av aboriginerna själva, efter giftemål och självpåtagen assimilering till det aboriginska folket. 

Du borde väl i alla fall ha en uppfattning om hur du ser på situationen och därför undrar jag igen. Om du flyttar till Australien och  gifter dig med en aborigin  och du assimilerar dig själv till den aboriginska livsstilen och de aboriginska tankebanorna borde du då uppfylla kriterierna för att räknas som  aborigin då?

Anser du att aboriginerna skulle vara rasister om de under de omständigheter som jag beskriver ovan inte skulle acceptera dig som aborigin och i stället betrakta dig som nordeurope, svensk eller german?

Jag är helt enkelt nyfiken på hur du ser på detta.

• oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 17:43:08 följande:
    Det är mycket intressant att läsa hur en same resonerar kring denna fråga!
    Du menar hur en same resonerar om en annan fråga. Frågan i TS handlar ju om rösträtt sametinget, inte om man kan bli same eller inte. Rösträtt som baseras på etnicitet är rasdiskriminering. 
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same