• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • oOOo  oOOo
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 17:37:38 följande:
    Den enda som flyttar fokus är du. Här diskuterar vi samernas rasism, något du verkar helt besatt av att överskyla. Du kan diskutera samernas problem i en annan tråd, här är det OT, jag kommer verkligen inte hindra dig eller försöka överskyla det där på något sätt. Håll dig till TS, den handlar om en rasistisk same.
    FMP, ibland är små ord viktiga och bör inte överskylas
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 18:03:33 följande:
    Du menar hur en same resonerar om en annan fråga. Frågan i TS handlar ju om rösträtt sametinget, inte om man kan bli same eller inte. Rösträtt som baseras på etnicitet är rasdiskriminering. 
    Men EnAnonumius anser vad jag förstår att vem som helt bör ha rätten att bli betraktad som same och därför har mitt inlägg relevans:

"Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna"
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-24 18:39:34 följande:
    Men EnAnonumius anser vad jag förstår att vem som helt bör ha rätten att bli betraktad som same och därför har mitt inlägg relevans:

"Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna"

Eh nej du har förstått fel. Du sitter ju och dessutom rycker det utr sitt sammanhang. Även om det denna gång INTE kan klassa som "qoute mining" i rätta betydelse så tar du det ändå ur sitt kontext.  

• oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 18:39:34 följande:
    Ditt inlägg var ett fristående inlägg som saknar relevans för tråden. Håll dig till ämnet.

Är det inte dags att du börjar prata om det rasistiska i sametinget uppbyggnad? Du framstår som ganska oseriös eller kanske rent av oförmögen att hålla dig till sakfrågan. Men för all del, svamla på, jag vill ju inte att du skall känna dig ovälkommen här Du tillhör den där gruppen som gör FL intressant, en studie i argumentationsfel och motsägelser. 
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 18:50:09 följande:

Eh nej du har förstått fel. Du sitter ju och dessutom rycker det utr sitt sammanhang. Även om det denna gång INTE kan klassa som "qoute mining" i rätta betydelse så tar du det ändå ur sitt kontext.  

Det här börjar bli fånigt, istället för att kritiserar att jag citerar dig kan du väl förklara hur du menar? Om du inte förklarar hur du menar och dessutom vägrar att svara på en del av de frågor som jag ställer så går det inte att diskutera ämnet med dig.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 18:53:28 följande:
    Ditt inlägg var ett fristående inlägg som saknar relevans för tråden. Håll dig till ämnet.

Är det inte dags att du börjar prata om det rasistiska i sametinget uppbyggnad? Du framstår som ganska oseriös eller kanske rent av oförmögen att hålla dig till sakfrågan. Men för all del, svamla på, jag vill ju inte att du skall känna dig ovälkommen här smile2.gif Du tillhör den där gruppen som gör FL intressant, en studie i argumentationsfel och motsägelser. 
    Sametinget har kommit till för att stärka Sveriges enda ursprungsbefolkning samerna. Då är det väl högst relevant att diskutera definitionen av samer?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 18:58:04 följande:
    Sametinget har kommit till för att stärka Sveriges enda ursprungsbefolkning samerna. Då är det väl högst relevant att diskutera definitionen av samer?
    Nej, helt ointressant faktiskt. Inte ens särskilt intressant utanför denna tråden. Diskutera etnicitet får du göra på någon rasistsida på nätet.

Det intressanta är hur vissa accepterar eller rent av förespråkar rasdiskriminering, som du tex. Det bådar ju inte gott för en värld som arbetar mot rasdiskriminering. Tänk om det finns många som du som egentligen är för det men tror de är emot det. Som tycker att de kan bestämma när det är ok med lite rasdiskriminering.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 18:53:28 följande:

Är det inte dags att du börjar prata om det rasistiska i sametinget uppbyggnad? Du framstår som ganska oseriös eller kanske rent av oförmögen att hålla dig till sakfrågan. Men för all del, svamla på, jag vill ju inte att du skall känna dig ovälkommen här smile2.gif Du tillhör den där gruppen som gör FL intressant, en studie i argumentationsfel och motsägelser. 
    Klarar du av att besvara den fråga jag ställt till EnAnonumius i inlägg 148?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 19:04:52 följande:
    Klarar du av att besvara den fråga jag ställt till EnAnonumius i inlägg 148?
    Som sagt, helt ointressant. Värst vad du verkar intresserad av att klassificera människor. Det finns säkert någon rasistsida du kan få diskutera detta på.

Så länge man inte har lagar som utgår från etnicitet så behöver ingen bekymra sig om sådant och vi blir fria från rasism. Det är just därför denna tråden är intressant eftersom den just tar upp ett exempel där diskriminering utifrån etnicitet är uppe i dagen, nämligen hur rasdiskriminerande rösträtten i sametinget är då den baseras på etnicitet.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 19:10:45 följande:
    Som sagt, helt ointressant. Värst vad du verkar intresserad av att klassificera människor. Det finns säkert någon rasistsida du kan få diskutera detta på.

Så länge man inte har lagar som utgår från etnicitet så behöver ingen bekymra sig om sådant och vi blir fria från rasism. Det är just därför denna tråden är intressant eftersom den just tar upp ett exempel där diskriminering utifrån etnicitet är uppe i dagen, nämligen hur rasdiskriminerande rösträtten i sametinget är då den baseras på etnicitet.
    Så om Australiens regering ger förmåner eller exklusiva rättigheter till aboriginerna som de själva kan besluta om så är dessa förmåner eller exklusiva rättigheter rasistiska om inte

vem som helst har rätt att bli klassad som aborigin? Har jag förstått dig rätt här?
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same