KillBill skrev 2015-02-24 20:47:50 följande:
Du tolkar FN deklarationen som att det är rasism, att säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same och assimilerar sig till den samiska livsstilen, tankebanorna osv. Inte räknas som/kan bli en same. Jag gör inte den tolkningen.
Vad gäller etnicitet så är jag av den uppfattningen att man inte kan byta etnicitet på det sätt du vill göra gällande. En same kan inte "konvertera" och bli aborigin (eller tvärt om) och det handlar för mig inte om rasism.
Jag tycker att det skulle vara befängt om en nation inte skulle kunna stödja sin ursprungs/minoritetsbefolkning utan att det skulle tolkas som rasism. Däremot är jag av den uppfattningen att om en nation skulle stödja/ge förmåner till alla andra än sin ursprungs/minoritetsbefolkning, ja då skulle det vara rasism.
Jag tolkar? Jag läser innantill vad som verkligen står i FN's deklarationen över rasism.
Det går ju för fan inte att misstolkas den enkla texten så som den är skriven. Jösses till och med en skolelev från högstadiet skulle inte ens kunna misstolka texten om vad som står.
Och så var det dags för dig (igen) att lägga ord och åsikter i min mun. Sitta och tolka efter mallen "Frånvaro av bevis, är ett bevis".
Jag har ALDRIG hävdat att man kan "byta etnicitet". Jag har inte ens använt det utlåtandet.
Jag har ej heller hävdat att en same kan "konvertera" till en aborigin. Vad bygger du de fablerna på?
Även om man förtydligar hur man tänker så ta mig fan så lyckas du alltid på någon märklig vis att få det att handla om något det aldrig har handlat om eller en skrivits, och du "tolkar in" något som aldrig har funnits från början.
Det får mig och undra om du vill medvetet med flit missförstå?
Jag har FORTFARANDE sagt att deras avvisande bygger på rasistiska grunder. INGET annat.
Men om man skall dra det på DEN nivån och använda dig av dina tankebanor.
Då kan du ju aldrig mer sitta och klanka på svenskar som inte kan säga att Abdhul från Saud Arabien, inte är svensk fast han självmant valt att assmilerar sig till den svenska kulturen, lever och tänker som en svensk och svenska tankebanorna etc etc och är till och med ateist (som den genomsnittlige svensken), han är ju fortfarande Arab.
Med dina tankebanor så är det ju fel att kalla invandrar för svenskar hur mycket han än assimilerar sig frivilligt och hur mycket medborgarskap de än har.
Så du kan ju börja genast rätta alla personer som kallar invandrar för svenskar i framtiden.