• Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 21:30:02 följande:
    Då kan du ju aldrig mer sitta och klanka på svenskar som inte kan säga att Abdhul  från Saud Arabien, inte är svensk fast han självmant valt att assmilerar sig till den svenska kulturen, lever och tänker som en svensk och svenska tankebanorna etc etc och är till och med ateist (som den genomsnittlige svensken), han är ju fortfarande Arab.
    Med dina tankebanor så är det ju fel att kalla invandrar för svenskar hur mycket han än assimilerar sig frivilligt och hur mycket medborgarskap de än har. Så du kan ju börja genast rätta alla personer som kallar invandrar för svenskar i framtiden.
    Fast nu blandar du ihop begreppen. Svensk kan alla kalla sig som är svenska medborgare. En same kan exempelvis vara både same och svensk eller alternera mellan identiterna (det är upp till personen i fråga). För mig är en invandrare från Saudiarabien svensk så  fort han blivit svensk medborgare.
  • EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 21:06:29 följande:
    Klart det är rasdiskriminering om det särbehandlas efter etnicitet. Riktigt obehagliga fixeringar du har vid vilka människor som skall få klassificeras som än det ena än det andra för att dessa skall åtnjuta specialbehandling.
    Nej nej...
    Hur kan du påstå detta?
    Fy på dej oOOo oOOo rättning nu i ledet, och sluta med att tänka kritiskt och självständigt...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 22:02:39 följande:
    Nej nej...
    Hur kan du påstå detta?
    Fy på dej oOOo oOOo rättning nu i ledet, och sluta med att tänka kritiskt och självständigt... smile5.gifsmile2.gif

Haha, ja det är ju också denna frånvaro av kritik mot sametingslagen från de som kallar sig antirasister och som normalt är väldigt högljudda som får en att se dem mer som garderobsrasister. När man känner dem på pulsen skall det klassificeras än hit än dit på etnisk basis. Självinsikten är under nollstrecket.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 21:49:22 följande:
    Jo, du rabblar ditt mantra helt utan belägg precis som vilken rasist som helst som försvarar just sin rasism.
    Det blir liksom inte mindre rasistiskt bara för att du säger så. FNs definition av rasism är ju glasklar.
    KillBill skrev 2015-02-24 21:41:56 följande:
    Jag tycker att det skulle vara hemskt om det fanns fler som dig som driver tesen att det är rasistiskt att samerna ska ha ett visst mått av självbestämmande i frågor som är angelägna för samerna. Det tycker jag är rasism.
    Jag har inget emot att olika människor bestämmer över sig själva, tvärtom, jag tycker gott samerna kunde få skydda sina renar mot vargen tex om de vill. Någon som de tydligen inte får. Däremot är det givetvis rasistiskt att detta självbestämmande har etnisk grund. Låt renskötarna(neutralt) bestämma över sina renar.

Jag fattar inte denna fixering vid etnicitet som du och andra rasister lider av.

Du säger att FNs definition av rasism är glasklar men om du  tänker logiskt, hur troligt är det egentligen att sametingslagen skulle bryta mot FNs Rasdiskrimineringskonvention? Jag menar Sverige är i internationella sammanhang som brukar "rätta sig i ledet". Hur troligt är det att samtliga riksdagspartier, oreserverat skulle ställa sig bakom sametingslagen om den var rasistisk? Och till sist om sametingslagen nu är rasistisk hur kan det komma sig att det aldrig är någon som har anmält lagen till FNs rasdiskrimineringskommitté? Sametingslagen är ju trots allt 23 år gammal och om den var rasistisk så tycker man ju att någon borde ha anmält saken.

PS. Däremot har samerna anmält svenska staten till FNs rasdiskrimineringskommitté som har kritiserat svenska staten för att inte ha inhämtat samtycke från samerna för en gruvetablering.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-24 21:18:46 följande:
    Eftersom jag jag endast stödjer positiv särbehandling och aldrig det motsatta förstår jag inte vad det är som är så hemskt.
    Jag är inte för positiv särbehandling eller negativ särbehandling..
    Jag är emot all form av särbehandling.
    Faktum är också att samtliga riksdagspartier verkar delar min uppfattning då KU I total enighet i fjol röstade för att behålla konstruktionen med sameting.
    Jaha ja där säger ju jag inte emot.  Låt samerna ha sitt ting det är helt okey med mig. Dock så tar det ändå inte i från att samerna basera sitt "nekande" just på rasistiska grunder. Då de basera sitt nekande på just etnicitet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 22:21:54 följande:
    Jag är inte för positiv särbehandling eller negativ särbehandling..
    Jag är emot all form av särbehandling.
    Faktum är också att samtliga riksdagspartier verkar delar min uppfattning då KU I total enighet i fjol röstade för att behålla konstruktionen med sameting.
    Jaha ja där säger ju jag inte emot.  Låt samerna ha sitt ting det är helt okey med mig. Dock så tar det ändå inte i från att samerna basera sitt "nekande" just på rasistiska grunder. Då de basera sitt nekande på just etnicitet.

Två kommetarer:

Stämmer det att du verkligen är emot all typ av positiv särbehandling? Hur är det med parkeringstillstånd för handlikappade? Är du för eller emot det?

Det är staten som genom sametingslagen reglerar vem som har rösträtt i sametinget. Att vinkla detta till att det är samerna som är rasister, är rasistiskt.

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-24 12:53:07 följande:

Ja men titta, här har jag hittat ngt. Jag utgick från wikipedias sida om rasism och hittade ganska omgående detta dokument:

www.regeringen.se/content/1/c6/06/26/24/00017b2d.pdf

i vilket det står (sid 5):

"Särskilda åtgärder som enbart syftar till att trygga en godtagbar utveckling för sådana rasgrupper, etniska grupper eller enskilda personer som har behov av skydd för att på lika villkor kunna åtnjuta och utöva sina mänskliga rättigheter och grundläggande friheter skall inte betraktas som rasdiskriminering, så länge dessa åtgärder inte leder till att olika rättigheter bibehålls för olika rasgrupper eller att de består när deras syften har uppnåtts."

Detta måste vara detta som appliceras för att ge samer dispens. Man kan även notera att andemeningen är att undantaget ska vara tillfälligt (så länge det behövs).

Man kan säga att jag redde ut det själv. Jag ska dock erkänna att flera i tråden kände på sig detta utan att kunna motivera fullt ut, vilket gav intrycket att argumenten var i stil med "jamen samer kan väl inte vara rasister, de är ju inte så många och måste få göra som de vill".

Enligt FN är det ok att de gör som de vill (tills vidare) så deras godtagbara utveckling kan tryggas.

Case closed.

Intressant! men eftersom sametingslagen stiftades 20 år senare så är jag inte övertygad om att det är detta dokument som gör det möjligt att tillämpa positiv särbehandling för samerna, men det kan vara det!

Sedan tycker jag att det är fel att säga att samerna får göra som de vill, det är faktiskt Sveriges riksdag som har satt upp reglerna för vad samerna får göra och inte göra.

• Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 19:03:55 följande:
    Nej, helt ointressant faktiskt. Inte ens särskilt intressant utanför denna tråden. Diskutera etnicitet får du göra på någon rasistsida på nätet.

Det intressanta är hur vissa accepterar eller rent av förespråkar rasdiskriminering, som du tex. Det bådar ju inte gott för en värld som arbetar mot rasdiskriminering. Tänk om det finns många som du som egentligen är för det men tror de är emot det. Som tycker att de kan bestämma när det är ok med lite rasdiskriminering.
    Varför skulle en saklig diskussion om etnicitet vara rasism? 

Ja, det förstås, för att normalisera rasism. Glöm att jag frågade. 
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-25 08:16:50 följande:
    Ingen som har sagt det heller, hur är det med läsförståelsen?

De som är besatta av folks etnicitet som KillBill kan med fördel diskutera detta tillsammans med andra som är intresserade tex rasister. 
    Ja, det förstås, för att normalisera rasism.  
    Normalisera rasism är precis vad den gör som tytcker sametinget är i sin fulla rätt att utöva rasdiskriminering genom att utesluta andra bara pga deras etnicitet.
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 11:37:17 följande:
    Ingen som har sagt det heller, hur är det med läsförståelsen?

De som är besatta av folks etnicitet som KillBill kan med fördel diskutera detta tillsammans med andra som är intresserade tex rasister. 
    Ja, det förstås, för att normalisera rasism.  
    Normalisera rasism är precis vad den gör som tytcker sametinget är i sin fulla rätt att utöva rasdiskriminering genom att utesluta andra bara pga deras etnicitet.
    Diskutera etnicitet får du göra på någon rasistsida på nätet.

Ja, det förstås, för att normalisera rasism. Glöm att jag frågade. 
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same