• Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-04-15 16:23:46 följande:
    Får titta närmare på det. Är det någonting som är åtkomligt/går på TV? Har för mig att jag såg någonting liknande hos min brukare, en föreläsning om vänsterideologiers tankegods... men jag kan ha tagit fel på loggan uppe i hörnet. Kanske var det Axcess med ett c i loggan eller något dyligt. Tittar inte på TV så är allmänt bortkommen på det området.
    https://www.axess.se/

Finns en TV-kanal också och så har de en Play-funktion på hemsidan.

Betalas för av Axelsson-Jonssons stiftelse, har jag för mig.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2019-04-16 16:39:21 följande:
    www.axess.se/

Finns en TV-kanal också och så har de en Play-funktion på hemsidan.

Betalas för av Axelsson-Jonssons stiftelse, har jag för mig.
    Senaste numret har lämpligt nog som tema: konservatism

https://www.axess.se/magasin/
  • Flash Gordon

Av alla regeringens misslyckade poster i den nya budgeten kan den här ändå vara den absolut vidrigaste:

https://twitter.com/Transaktivisten/status/1117890101164462080

KDM-budgeten satsade 20 miljoner specifikt på att ge gamla ökade möjligheter att få röra på sig - idrott/gymnastik/motion. Något man vet ger bättre hälsa och livskvalitet för dessa äldre.

En typisk KD-hjärtefråga.

"Vi vet, att äldre som suttit passiva förlora muskelmassa, förlora livslusten, och medicineras mer än andra. Vi vet även, att just dessa redan efter tre månaders träning, återfår förlorad muskelmassa, återfår livslusten och medicinerar mindre."

.
    Regeringen S och MP tar bort pengarna.

• Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-04-16 16:57:51 följande:

Av alla regeringens misslyckade poster i den nya budgeten kan den här ändå vara den absolut vidrigaste:

https://twitter.com/Transaktivisten/status/1117890101164462080

KDM-budgeten satsade 20 miljoner specifikt på att ge gamla ökade möjligheter att få röra på sig - idrott/gymnastik/motion. Något man vet ger bättre hälsa och livskvalitet för dessa äldre.

En typisk KD-hjärtefråga.

"Vi vet, att äldre som suttit passiva förlora muskelmassa, förlora livslusten, och medicineras mer än andra. Vi vet även, att just dessa redan efter tre månaders träning, återfår förlorad muskelmassa, återfår livslusten och medicinerar mindre."

.

Regeringen S och MP tar bort pengarna.

Det är ledsamt att se dessa beslut av sittande regering. Vad prioriterade de istället? Har svårt att se viktigare satsningar än på äldre Idag...
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-04-16 17:39:45 följande:
    Det är ledsamt att se dessa beslut av sittande regering. Vad prioriterade de istället? Har svårt att se viktigare satsningar än på äldre Idag...
    Står bara att de 20 miljonerna gick till de allmänna satsningarna de hade.

Friår, fri entré på statliga museum, laddstolpar till elbilar ...
  • Flash Gordon

Mer här:

https://www.svt.se/opinion/varfor-togs-satsningen-pa-aldrelyftet-bort-regeringen

I maj 2018 stod finansminister Magdalena Andersson och äldreminister Lena Hallengren i boxningsringen på Narva boxningsklubb i Stockholm och lovade att om de vann valet skulle de satsa på idrott, friluftsliv och studiecirklar för äldre.

...

För oss inom pensionärsorganisationerna och Riksidrottsförbundet var det glädjande nyheter då vi hade fört fram att vi ville genomföra dessa satsningar. Vi vet ju att effekten av träning för äldre är stor. 

Idrott och motion bidrar till att många håller sig friska, ger lust och glädje i fritiden och ett socialt sammanhang och gemenskap. Vi vet också att de undersökningar som gjorts av Socialstyrelsen riktade till äldre som har hemtjänst eller bor på särskilt boende svarar över hälften att de besväras av ensamhet. 

Sedan blev det val i Sverige och vi fick senare en budget klubbad i riksdagen där glädjande även Moderaterna och Kristdemokraterna gjorde verklighet av ett statligt stöd till idrott för äldre. 

Så vår förvåning och besvikelse över att regeringen väljer att plocka bort en satsning i budgeten som (S) hade som vallöfte och som Moderaterna och Kristdemokraterna hade sett till skulle ha blivit verklighet är stor.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-04-16 18:22:18 följande:
    Står bara att de 20 miljonerna gick till de allmänna satsningarna de hade.

Friår, fri entré på statliga museum, laddstolpar till elbilar ...
    Jag håller med om att  det är tråkigt att anslagen till detta ströks men vi får se kanske kommer detta finansieras på annat sätt? Sedan ska man nog inte överdriva betydelsen av beslutet. Det finns 2,2 miljoner pensionärer i Sverige så de minskade anslagen kommer påverka varje pensionär med 75 öre i månaden. Jag tror att en hel del pensionärer kan leva med den förlusten. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-04-16 19:11:55 följande:
    Jag håller med om att  det är tråkigt att anslagen till detta ströks men vi får se kanske kommer detta finansieras på annat sätt? Sedan ska man nog inte överdriva betydelsen av beslutet. Det finns 2,2 miljoner pensionärer i Sverige så de minskade anslagen kommer påverka varje pensionär med 75 öre i månaden. Jag tror att en hel del pensionärer kan leva med den förlusten. 
    Det berör förstås i huvudsak de kanske 100000-200000(?) pensionärer som har det sämst ställt med hälsa och rörelse på äldreboenden och liknande. 

Tjugo miljoner motsvarar kanske en 40000 timmars aktiviteter på åldringsboenden - om det kostar 500/timme att ta in en person från till exempel F&S.

Ett typexempel på hur en skitsumma (budgetmässigt) skulle kunna göra stor nytta. Inte minst mänskligt. Och räknar man på minskat behov av medicinering osv skulle pengarna förmodligen kunna räknas hem med vinst för samhället och (förstås) individen.

Tjugo miljoner mindre till laddstolpar hade däremot inte gjort ett smack skillnad för elbilens vara eller inte vara.
  • Flash Gordon
    Still here haha skrev 2019-04-16 19:15:49 följande:
    Friår måste ju vara den mest korkade reformen genom tiderna.
    Kravet på etanol vid alla mackar spelar i samma liga.

Tog död på säkert uppåt 1000 mackar på den svenska landsbygden och gjorde i ett slag det mycket mindre möjligt att leva och bo på landet.
  • Ni blir inte av med mig
    Flash Gordon skrev 2019-04-16 19:25:41 följande:
    Kravet på etanol vid alla mackar spelar i samma liga.

Tog död på säkert uppåt 1000 mackar på den svenska landsbygden och gjorde i ett slag det mycket mindre möjligt att leva och bo på landet.
    Men minns du butler i t-banan?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?