Digestive skrev 2019-10-01 20:40:41 följande:
Nu tror jag inte för en sekund att det där skulle likna en vetenskaplig text eller var menat som något dylikt, men visst kan vi titta den igen:
>>ÅSIKTSKORRIDOREN -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i SVERIGE.
[...]
Undersökningarna visar att det i den svenska befolkningen finns mängder av exempel på hyggligt vanligt förekommande uppfattningar och ställningstaganden som idag nästan helt saknar plats i det OFFENTLIGA rummet.<<
Tror du att skribenten ovan menar åsiktskorridoren i bestämt singular när han skriver åsiktskorridoren i bestämt singular?
Tror du att skribenten ovan menar Sverige när han skriver Sverige?
Tror du att skribenten ovan menar >>det offentliga rummet<< när han skriver >>det offentliga rummet<<?
Du får förklara vad han annars skulle mena med dessa ord och formuleringar... än de faktiska.
Förklara även hur det han beskriver - som åsiktskorridoren - relaterar till multipla åsiktskorridorer, där exempelvis vänstern och högern i Sverige har var sin egen åsiktskorridor (och den så kallade >>skrikhögern<< och de >>vänsterblivna<< var sin egen därtill, får väl antas et cetera ad absurdum).
Kan du överhuvudtaget peka en enda formulering som hintar om att begreppet i fråga skulle beröra multipla åsiktskorridorer som stångas mot varandra om dominans?
Ok, så det HEO skriver i sin vetenskapsblogg är inte en vetenskaplig text, säger du. Hur är det då med begreppet i fråga, är det ett vetenskapligt avgränsat och definierat begrepp, eller är det HEOs sätt att beskriva en företeelse eller ett samtida fenomen?
Är det i dagens offentliga rum lika i fråga om plats och bemötande som 2013 för hyggligt vanligt förekommande uppfattningar och ställningstaganden?
Jag menar att det har hänt mycket sedan 2013 i fråga om vad som är Ok eller inte Ok - jag menar att det oavsett vad HEO beskrev 2013 idag ser ut på det sättet att det finns fler strömningar eller kanaler eller diken eller skyttevärn i den offentliga debatten.
Anser du att inget ändrats sedan 2013?
"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.
Jag ägnar stora delar av min forskning åt att försöka mäta samhällsopinioner med hjälp av vetenskapliga undersökningar. Undersökningarna visar att det i den svenska befolkningen finns mängder av exempel på hyggligt vanligt förekommande uppfattningar och ställningstaganden som idag nästan helt saknar plats i det offentliga rummet. "
HEOs kommentarer 2013 stämmer inte med dagens korridorer - oavsett han hade rätt eller inte 2013.