-
Jag kan inte reglerna, men känner du till om det finns någon regel att man ska hålla sig till ämnet?Padirac skrev 2019-10-02 19:45:00 följande:Om du spiller tid så behöver du inte besvara mina inlägg - jag ställer inga sådana krav, det är ett öppet forum där alla som håller sig till reglerna får utrymme att uttrycka sina tankar och annat.
-
Padirac skrev 2019-10-02 19:43:10 följande:Jaha, men begreppet myntades så vitt jag kan se och få fram uppgifter om på just HEOs blogg....
Jag kan se att begreppet beskriver ett fenomen, och jag ser att just det fenomenet finns uttryckt i fler olika sammanhang idag,
Vi kan ju för all del resonera som det görs om andra samhälleliga företeelser där vi tex pratar om media och alternativ media - med det så skulle vi få åsiktskorridoren och så alternativa åsiktskorridoren.
Jag kan vid första anblicken tänka att analogin mellan media/alternativmedia och åsiktskorridor/alternativ åsiktskorridor stärker min teori om att det finns fler olika åsiktskorridorer.
kanske finns det inte alternativ media, det finns bara mainstream media - allt annat är inte media allsOm vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?
Vad händer då? Jag tror inte vi landar där Demoskop hamnade i sin undersökning men jag kanske har fel.
"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. "
Bara genom att alla inlägg på trådarna här under rubriken politik så kanske man kan skapa sig en bild av vad som samtalas mest.
Hur mycket stigmatisering, karaktärsmord, misstänkliggörande och utfrysning förekommer i så fall?
Jag har sett en del inlägg som kan kallas ett utdelande av en dagsfärsk diagnos om mentalt tillstånd. T.ex. inlägg: #12936 innehöll en psykiatrisk diagnos men det finns säkert massor av olika exempel på hur åsiktskorridoren sträcker sig in i detta forum.
Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren. -
Nej, fel av dig.Missermajser skrev 2019-10-03 18:13:23 följande:
Inlägget innehöll inte en diagnos. Utan en fråga om det kunde finnas anledning reflektera. -
väl sammanfattatMissermajser skrev 2019-10-03 18:13:23 följande:
Om vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?
Vad händer då? Jag tror inte vi landar där Demoskop hamnade i sin undersökning men jag kanske har fel.
"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. "
Bara genom att alla inlägg på trådarna här under rubriken politik så kanske man kan skapa sig en bild av vad som samtalas mest.
Hur mycket stigmatisering, karaktärsmord, misstänkliggörande och utfrysning förekommer i så fall?
Jag har sett en del inlägg som kan kallas ett utdelande av en dagsfärsk diagnos om mentalt tillstånd. T.ex. inlägg: #12936 innehöll en psykiatrisk diagnos men det finns säkert massor av olika exempel på hur åsiktskorridoren sträcker sig in i detta forum.
Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren.
-
Hur svårt kan det egentligen vara att ha fel? Du får ta och ge dig någon gång...Padirac skrev 2019-10-02 19:43:10 följande:
Jaha, men begreppet myntades så vitt jag kan se och få fram uppgifter om på just HEOs blogg....
Jag kan se att begreppet beskriver ett fenomen, och jag ser att just det fenomenet finns uttryckt i fler olika sammanhang idag,
Vi kan ju för all del resonera som det görs om andra samhälleliga företeelser där vi tex pratar om media och alternativ media - med det så skulle vi få åsiktskorridoren och så alternativa åsiktskorridoren.
Jag kan vid första anblicken tänka att analogin mellan media/alternativmedia och åsiktskorridor/alternativ åsiktskorridor stärker min teori om att det finns fler olika åsiktskorridorer.
kanske finns det inte alternativ media, det finns bara mainstream media - allt annat är inte media alls
-
Fel?Digestive skrev 2019-10-04 00:22:02 följande:Hur svårt kan det egentligen vara att ha fel? Du får ta och ge dig någon gång...
Vad är fel med att ta ett begrepp som är löst formulerat på en vetenskapsblogg och resonera om hur verkligheten ser ut just nu utifrån detta begrepp?
Felet ligger i att inte se begreppets innebörd och applicera detta på nutiden.
Släpp sargen och se hur verkligheten ser ut idag, här och nu. -
SAOL
-
Ja, det du gör är att klippa sönder ett begrepp bortom igenkänning - till och med så att det börjar definieras som helt andra begrepp (som >>paradigm<<, >>hegemonier<< med flera).Padirac skrev 2019-10-04 08:57:00 följande:
Fel?
Vad är fel med att ta ett begrepp som är löst formulerat på en vetenskapsblogg och resonera om hur verkligheten ser ut just nu utifrån detta begrepp?
Felet ligger i att inte se begreppets innebörd och applicera detta på nutiden.
Släpp sargen och se hur verkligheten ser ut idag, här och nu.
Åsiktskorridoren som begrepp ämnas hantera den offentliga debatten i samhället - du hanterar dock begreppet som om varenda tänkbar konstellation av debatt i samhället vore åsiktskorridorer.
Det du gör är lika felaktigt som att hantera begreppet >>makroekonomi<< som >>privatekonomi<< för att du ser pengar inblandade i båda.
Lika förvirrat som felaktigt.
Och det är inga som helst problem att applicera begreppet >>åsiktskorridor<< på nutiden, man får bara fram en fundamentalt annorlunda slutsats än din - då din är resultatet av felaktig hantering. -
Ja, Demoskop hade säkerligen kommit fram till andra resultat idag då den offentliga debatten har förändrats en hel del.Missermajser skrev 2019-10-03 18:13:23 följande:
Om vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?
Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren.
Det är dock innehållet i den offentliga debatten som har förändrats... inte antalet offentliga debatter.
Du liksom Padriac verkar inte införstådda med att den offentliga debatten är en (1) till sitt antal (varav övriga debatter hel enkelt är inofficiella).
Det är den offentliga debatten som begreppet >>åsiktskorridor<< berör och det finns inte fler än en offentlig debatt att beröra. -
Nejdå ..Digestive skrev 2019-10-04 11:07:19 följande:Ja, det du gör är att klippa sönder ett begrepp bortom igenkänning - till och med så att det börjar definieras som helt andra begrepp (som >>paradigm<<, >>hegemonier<< med flera).
Åsiktskorridoren som begrepp ämnas hantera den offentliga debatten i samhället - du hanterar dock begreppet som om varenda tänkbar konstellation av debatt i samhället vore åsiktskorridorer.
Det du gör är lika felaktigt som att hantera begreppet >>makroekonomi<< som >>privatekonomi<< för att du ser pengar inblandade i båda.
Lika förvirrat som felaktigt.
Och det är inga som helst problem att applicera begreppet >>åsiktskorridor<< på nutiden, man får bara fram en fundamentalt annorlunda slutsats än din - då din är resultatet av felaktig hantering.
om du vill jämför med makroekonomi så ... finns det fler av varan även där...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroekonomi
"Det finns många olika makroekonomiska tankeskolor som inte alltid direkt konkurrerar med varandra även om de ibland kommer fram till olika slutsatser. Makroekonomi är, som andra vetenskaper, ständigt föränderlig just eftersom den fortfarande är relativt ny. Målet inte är att ha rätt, utan att komma nära sanningen. Det är uppenbart att ingen av de nuvarande skolorna lyckats begripa ekonomins fullständiga funktion. Var och en bidrar dock till att lösa det stora pusslet. Det är också möjligt att kombinera de olika skolorna för att komma fram till kompletterande slutsatser."