Har du förtroende för regeringen?
Nu har jag också läst den andra publikationen - och tro det eller ej . det saknas en vetenskaplig definition och avgränsning av begreppet åsiktskorridor.
Den första publikationen jag läste refererade ju till denna publikation så det är ... ja... samma smörja som utgör intervjumaterialet i bägge studierna.
HEOs begrepp som han definierade (ingen vetenskaplig eller vetenskapligt avgränsad definition) i bloggen är med i materialet och SDsvansens upprapning om varför de anser sig vara tyskade - intervjumaterialet uttryckte en besvikelse och kampvilja inte olikt den som 'man och nöjd' uttrycker då han kallar alla meningsmotståndare som dristar sig till att säga mot för kommunister mm..
"Någonstans i botten finns i alla berättelserna en motivation som är kopplad till en analys av det svenska offentliga samtalet som begränsat och styrt av en trång
?åsiktskorridor?.7
När de talar om en åsiktskorridor
så gäller det specifikt invandringsfrågor och frågor
som rör islam (ett par respondenter nämner även genus och HBTQ-frågor, samt klimatfrågan, men den
helt centrala frågan är den om invandring). Själva begreppet ?åsiktskorridor? används flitigt av så gott
som alla intervjupersoner. Ett återkommande tema i
berättelserna är olika former av försök att få artiklar,
insändare, inlägg eller genmälen publicerade i de etablerade medierna, eller i kommentarsfält. Efter att
upprepade gånger ha blivit refuserade, eller bortplockade från kommentarsfält har man vänt sig till
andra publiceringskanaler som bloggar eller att starta
egna tidningar. Sverige framhålls också som ett land
som skiljer sig från andra länder i detta avseende:
?Sverige är annorlunda och det är ju för att Sverige
har så väldigt extrem media. Som är så väldigt politiskt korrekt och väldigt trång korridor liksom, åsiktskorridor? (Vávra Suk).8
7) Av Henrik Ekengren Oscarsson definierat som ?den buffertzon där du
fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en
dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd? (Oscarsson, 2013).
8) Vávra Suk är chefredaktör och ansvarig utgivare för Nya Tider, som
främst ges ut i pappersform men även har material på nätet. Han var tidigare partisekreterare för Nationaldemokraterna och chefredaktör för
dess partiorgan Nationell Idag "
Det här är ju inga vetenskapliga definitioner eller avränsningar av begreppet 'åsiktskorridor' - detta är en studie och en metastudie av andra studier där SDsvansen grinar över att de inte får sprida sin rasism utan att bli modererade eller motsagda.
Jag måste nog säga att jag har en annan syn än du har på vad som utgör vetenskap och vetenskapliga definitioner.
Jag säger inte att studiern inte är vetenskapliga - för det är de definitivt - de presenterar ett material där SDsvansen berättar att de tycker att det finns en åsiktskorridor. Ingen av SDsvansens företrädare har mer eller mindre akademisk trovärdighet än vilken random snubbe som helst - dvs du eller jag eller någon annan.
Så jag väntar på publikation efter publikation där begreppet är vetenskapligt definierat
Emellertid kan jag posta publikation efter publikation där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet i linje med mig/den vedertagna linjen.
Sluta spela fult bara för att du har destruktivt svårt för att ha fel.
Presentera nu belägg för din egen sak. Vad har du för källor - som är tyngre än orden från den som myntade för begreppet! - som stödjer din personliga tolkning av begreppet >>åsiktskorridor<<?