• FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-10-05 11:57:52 följande:
    Som vanligt har jag inte lika mycket att säga om dig men din prestation får en guldstjärna och sätts upp på kylskåpet.

Alla glada?
    Vad du gör därhemma har jag inga som helst synpunkter på.

I min åsiktskorridor är de skillnad på sak och person, men en hel del av martyrskapet i andra åsiktskorridorer tycks bygga på att man inte kan, vill eller får göra den åtskillnaden.

Blir du glad över att få sätta upp saker på kylskåpet finns det ingen anledning att du ska låta andra påverka din hobby.

Lycka till!
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-10-05 12:36:29 följande:
    Ja, jag tog själv upp Preference Falsification tidigare. Dock inte samma sak som en >>åsiktskorridor<< eller rättare sagt så ämnas man fokusera på olika saker även om något av det överlappar.

Det finns undersökningar hur begreppet åsiktskorridor används

https://sprakochpolitikblog.files.wordpress.com/2017/03/jon-viklund-strc3b6vtc3a5g-i-den-svenska-c3a5siktskorridoren.pdf

Undersökningen är i sig betydligt mer omfattande än HEOs myntande av begreppet - trots att underökningen inte är speciellt omfattande och presentationen i sig till viss del saknar referenser.

Denna undersökning visar inte samma sak som de tidigare publikationerna du refererat till, de som visade att det i huvudsak var SDsvansen som beklagade sig för att de inte fick uttrycka rasism och främlingsfientlighet.

Det finns inte ETT gängse sätt att använda begreppet enligt denna undersökning, min uppfattning att det finns fler korridorer är jag inte på något sätt ensam om.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-05 12:46:50 följande:

Ja, jag refererade till det du tog upp i ett tidigare inlägg - det har jag gjort många gånger. Det står som sagt på samma hylla som kattmaten du pratade om tidigare (en till referens till ett av dina tidigare inlägg)

Det finns naturligtvis många överlappningar inom vetenskapen - vetenskapen utvecklas genom dessa överlappningar då teori läggs på teori för att förklara det vi ser och upplever. 

Nja, kattmaten hade kopplingar men visst. Vi kommer nog inte längre än såhär verkar det som.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-05 13:16:41 följande:

Vad du gör därhemma har jag inga som helst synpunkter på.

I min åsiktskorridor är de skillnad på sak och person, men en hel del av martyrskapet i andra åsiktskorridorer tycks bygga på att man inte kan, vill eller får göra den åtskillnaden.

Blir du glad över att få sätta upp saker på kylskåpet finns det ingen anledning att du ska låta andra påverka din hobby.

Lycka till!

Vad bra då.

Så att beskriva mig så som du gjorde här:
    FDFMGA skrev 2019-10-05 11:07:02 följande:

Jodå, jag befinner mig ju utanför din åsiktskorridor, tittar förundrat in genom ett hål i wellpappen och noterar t ex vad du häftklamrat upp på väggen: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Varför inte testa att lämna korridoren en stund och bege dig ut bland verklighetens folk, här kan man diskutera det mesta utan att ställa psykiatriska diagnoser på dem med andra åsikter. Vågar du dig ut så blir det kanske ett litet steg för mänskligheten men ett stort för dig själv.

Testa, vetja! Du har inget annat än tryggheten i overkligheten bakom wellpappsväggarna att förlora

Har alltså ingenting med mig att göra som person?

Det verkar snarare vara du som saknar kontakt med verkligheten och som inte vågar lämna tryggheten i det overkliga... men ta det inte personligt, för all del.
    Skriver i E-Prime.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-05 08:41:15 följande:
    Jag misstänker dock att du/ni kommer att få känna på samma mynt inom en ganska snar framtid - det vill säga få prova på hur det känns när motparten som bjuder på skitvadning... inte enbart består av individer utan är etablissemanget per se i samhället som båda verkar i. För pendel slår onekligen mer och mer över.
    Enig i detta.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-10-05 13:54:57 följande:

Enig i detta.

Ja, och något av en händelse att Public Preference Falsification-teorin togs upp i sammanhanget. Men vi märker hur det står till med grodan i grytan tids nog...
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-10-05 13:35:06 följande:
    Vad bra då.

Så att beskriva mig så som du gjorde här:
    FDFMGA skrev 2019-10-05 11:07:02 följande:

Jodå, jag befinner mig ju utanför din åsiktskorridor, tittar förundrat in genom ett hål i wellpappen och noterar t ex vad du häftklamrat upp på väggen: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Varför inte testa att lämna korridoren en stund och bege dig ut bland verklighetens folk, här kan man diskutera det mesta utan att ställa psykiatriska diagnoser på dem med andra åsikter. Vågar du dig ut så blir det kanske ett litet steg för mänskligheten men ett stort för dig själv.

Testa, vetja! Du har inget annat än tryggheten i overkligheten bakom wellpappsväggarna att förlora

Har alltså ingenting med mig att göra som person?

Det verkar snarare vara du som saknar kontakt med verkligheten och som inte vågar lämna tryggheten i det overkliga... men ta det inte personligt, för all del.
    Inte alls.

Jag anser att du befinner dig i en åsiktskorridor där påståenden som "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals" och liknande hör till det kitt som förenar dem som befolkar korridoren och bygger dess väggar mot verkligheten utanför.

Det är ju dina ord. Det är du som skrivit: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Du hävdar att det bara finns en åsiktskorridor - men självklart finns det om man vill använda sig av begreppet ett flertal.

Så nej, det är inget personangrepp. Du gillade ju att använde begreppet diskurs ett tag. Jag köper inte den diskurs som finns i din åsiktskorridor. 

Du är inte ensam att beklaga dig över hur dina åsikter förtrycks, censureras - men så är det knappast. Det finns ju t o m folk i din korridor som ständigt gnäller på moderatorerna på FL.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-05 14:17:58 följande:

Inte alls.

Jag anser att du befinner dig i en åsiktskorridor där påståenden som "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals" och liknande hör till det kitt som förenar dem som befolkar korridoren och bygger dess väggar mot verkligheten utanför.

Det är ju dina ord. Det är du som skrivit: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Du hävdar att det bara finns en åsiktskorridor - men självklart finns det om man vill använda sig av begreppet ett flertal.

Så nej, det är inget personangrepp. Du gillade ju att använde begreppet diskurs ett tag. Jag köper inte den diskurs som finns i din åsiktskorridor. 

Du är inte ensam att beklaga dig över hur dina åsikter förtrycks, censureras - men så är det knappast. Det finns ju t o m folk i din korridor som ständigt gnäller på moderatorerna på FL.

Jag har aldrig uttryckt att just mina åsikter förtrycks eller censureras - citatet berör en allmän observation, vilket har påpekats för längesen... citatet har varken med Familjeliv eller specifikt mina åsikter att göra.

Jag väntar på att du ska lyckas göra någonting gångbart med citatet du viftar runt med. Tredje gången gillt?

Du menar att mod, graden verklighetskontakt med mera inte utgör en del av någons personlighet?

I övrigt bryr jag mig inte om hur du använder begreppet >>åsiktskorridor<< och kan inte heller se hur det skulle vara ett ämne som du vill diskutera.
    Skriver i E-Prime.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-10-05 14:03:16 följande:
    Ja, och något av en händelse att Public Preference Falsification-teorin togs upp i sammanhanget. Men vi märker hur det står till med grodan i grytan tids nog...
    Men de blir knappast lika hårt ansatta. Även om pendeln svänger så kommer många, många av de institutioner som idag vaktar åsiktskorridoren att styras av samma folk som idag. Aftonbladet och DN kommer knappast att börja bedriva häxjakt på ett hotell eller en artist som erbjuder sina tjänster till Miljöpartiet.

Däremot kommer det att vara omvända roller vid middagsborden och fikahörnorna och de som fram tills nu styrt i åsiktskorridoren kommer att vara de som får bita sig i läppen. Det svider för dem att de tappat det sk probelmformuleringsinitiativet.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?