Har du förtroende för regeringen?
Jag har ett till begrepp - parallella åsiktsvärldar - kommer från göteborgs universitet. SOM-institutet
Det har tidigare benämnts skilda åsiktsvärldar.
https://som.gu.se/digitalAssets/1287/1287328_hela_boken.pdf
Har inte läst den ännu - undersökningen är från 2007, men bygger på data med start från -90-talet om jag läste rätt - som jag förstått det är det essa undersökningar som HEO funderat på när han i som blogg myntade begreppet åsiktskorridor
Jag har ett till begrepp - parallella åsiktsvärldar - kommer från göteborgs universitet. SOM-institutet
Det har tidigare benämnts skilda åsiktsvärldar.
https://som.gu.se/digitalAssets/1287/1287328_hela_boken.pdf
Har inte läst den ännu - undersökningen är från 2007, men bygger på data med start från -90-talet om jag läste rätt - som jag förstått det är det essa undersökningar som HEO funderat på när han i som blogg myntade begreppet åsiktskorridor
Kan du inte föra en rak och hederlig debatt istället för att sänka ner dig till nivån där du kastar in helt irrelevanta saker i diskussionen, utan källhänvisningar och med en grinande emoji som förstärkning? Sådant är ett mycket fult sätt att underminera en annans argument på... och i min mening intellektuellt omoget - vilket jag i plågsamt långa utdrag hade förklarat för både dig och omgivningen, om motsvarande hade hänt IRL.
SOM-institutets uppgift är datainsamling och då är det i högsta grad viktigt att uppdatera och utveckla såväl sitt lexikon som operativa definitioner (vad fallet är här vet jag ingenting om). Är det på något vis en nyhet att det vetenskapliga arbetet är i ständig förnyelse? Tror du att vetenskapen vart klar så fort som du kände dig bekväm med den?
Och Demoskop-studien nämner inte SD utan det är din fixering som presenterar din slutsats för dig. Det är betydligt fler som sympatiserar med KD och M än SD, för konservativas räkning, och något (uttalat) antinationalistiskt parti existerar inte i riksdagen överhuvudtaget (- samtliga partier tyr sig till nationen Sverige, värnar om dess kultur, folk och gränser... men det talas sällan högt om det - och sedan börjar skalan mot en mer extrem nationalism, medan nationalistiska... det är samtliga riksdagspartier).
Eller vi kan sammanfatta det såhär: jag själv är varken nationalistisk eller för den delen konservativ i korrekt mening... jag är en anarkist som inte ens är partilojal, förespråkar ideologisk dödsdöd och hade velat se global rörelsefrihet i den bästa av världar - varför vadar jag genom skit så fort jag vädrar mina åsikter? Antagligen av samma impuls som får dig att dra likhetstecken mellan högerorienterad politik och rasism respektive främlingsfientlighet.
Jag står liberaler väldigt nära i och med det fria valet (en aning viktigt för en anarkist...) och för mig väldigt misstänksamt fram rent intellektuellt - vänder och vrider på saker i leda - vilket gör att jag uppträder ganska konservativt, men har även gemenskap med vissa konservativa tankegods.
Det hade troligen räckt för att gödsla varenda åker i Sverige om man tog skiten som jag får vada igenom när jag uttrycker mina åsikter exempelvis här - även om de grundar sig i en så exklusiv världsbild att du och övriga, högst troligt, aldrig någonsin igen kommer att stöta på något dylikt igen.
Men åsiktskorridoren fungerar som så att om du nämner vissa kodord så är du >>skrikhöger<< eller >>vänsterbliven<< och sedan tar det stop, stjärnstop. Det enda du och övriga verkar se i er kalkyl är om någonting gynnar SD eller inte, och med det värderas både personen och hens diskurs upp.
Inte heller är det här en offerkofta, jag trivs och utvecklas väl i strömt farvatten. Som person hade jag nog varit blott 25% av det jag är idag, om det inte vore för mina meningsmotståndare genom herrans massa år (ni står strax under mina vänner på min skala för uppskattning). Jag har dock svårare för hur åsiktskorridoren påverkar det offentliga samtalet - oavsett vem som drabbas.
Det fanns en tid då samtalet inte var så toxiskt och då folk vågade ta på varandra utan att söka skydd under allsköns etiketter och fulspel när den stora stygga meningsmotståndaren tog ton... jag kan sakna den tiden då vi vågade mer.
Jag noterar i övrigt att ingen fråga blev besvarad i föregående inlägg.