Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Jag tycker synd om mig själv idag, både jag, mannen och min stora pojk har åkt på magsjuka. Har fruktansvärt ont i magen :( nån som vet om det är något man ska tänka på som gravid och magsjuk?

• MeEmmA

Amelie79: fungerar bra att arbeta samtidigt som man är föräldraledig, jag hoppade in lite då och då när dottern klarade sig på mer än amningen. Om jag redan hade anmält föräldrapenning för just dom dagarna var det bara att ringa till FK och säga att jag hade jobbat så plockade dom bort de dagarna. Det viktigaste är att du inte får "dubbelt betalt" på en dag, men jobbar du en halvdag så kan du be dem ta bort en halvdag osv. Och planerar du från början så är det ju bara att inte söka föräldrapenning de dagarna.
    Det är även ett bra sätt att dryga ut föräldrapenningen på, kunde ha min dotter hemma väldigt länge på det sättet och samtidigt komma hemifrån och få lite socialt umgänge och vara något annat än mamma för en stund.
    Det är inga konstiga känslor du har, det är ditt första barn och det mesta kommer väldigt naturligt när du har bebisen i din famn. Jag var livrädd med mitt första barn och det var väldigt många tankar och känslor fram och tillbaka, men när jag väl träffade det lilla underverket blev jag helt förälskad :)

• MeEmmA

WiMe06: vilken fin mage :) men den största du har haft? Då känner jag mig enorm just nu jämfört med sig! Ska se om jag kan ta en bild senare.

• MeEmmA

Idag har jag äntligen mått bra, men är riktigt trött. Kan inte sova ordentligt på nätterna längre för att bebis far runt så mycket i magen, sista dygnet har varit extremt! Magen åkte åt alla håll igår kväll under lång tid, fortsatte när jag skulle sova (spelade ingen roll åt vilken sida jag låg). När jag väl lyckades somna så vaknar jag flera ggr av bebis som verkar vilja ta sig ut genom magen, lugnade ner sig vid tre. Kl 4 vaknade min 1-åring och var orolig ca en timma innan han somnade om. Därefter kommer min 6-åring och har drömt. Hinner sova en timma innan jag måste upp för att komma till skolan och skriva tenta. Sätter bebis i magen fart igen och har Studsat runt som bara den nästan hela dagen! Är det normalt att dom ska hålla på så mycket där inne, börjar oroa mig för att bebis inte har det bra och på så sätt inte kan slappna av. Är det nån mer som har en väldigt aktiv bebis?
    Kramper börjar bli värre nu likaså en hemsk halsbränna som jag hoppades att jag skulle slippa denna gången och jag vet inte om det beror på min sambos körsätt, men blir extremt åksjuk helt plötsligt om jag inte kör själv.

• MeEmmA

Många som börjar bli trötta nu den sista delen, hoppas att sjukskrivningar och annan ledighet går bra för er :)
    Jag känner helt plötsligt att jag mår riktigt bra nu, får lite ont i ryggen och kräks lite då o då samt halsbränna. Men annars känns det jättebra! Har börjat få mycket mer hjälp av mannen här hemma nu när han är föräldraledig och det gör underverk :) kom på mig själv igår med att springa upp för trappor Och energin har börjat komma tillbaka! Har en vild bebis som svarar med rörelser så fort jag tar på magen och just nu myser jag bara av att vara gravid! Har så mycket planerat som måste göras innan den lilla tittar ut, så förhoppningsvis kan jag bara fortsätta att njuta tills h*n väljer att kika ut, tiden går snabbt av sig självt... Skulle kunna stanna i just denna stunden läääänge, är trots allt sista gången jag har ett litet liv inom mig. Även om det går upp och ner när man är gravid, så är det iaf en fantastisk tid som man aldrig får tillbaka och som man inte är med om så lång tid i ens liv.

• MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-11-05 21:02:48 följande:

Är det någon mer än jag som har ojämnt svullna bröstvårtor? De är liksom stenhårda i nederkant och tunga, men som vanligt på ovansidan... svårt att förklara, nån som känner igen sig och vet vad det beror på? De är även extremt känsliga för kyla. Det borde väl inte vara mjölkstockning (har inte läckt någon mjölk än, är i v 29)??

Mina bröstvårtor har också börjat ändra på sig, har börjat få rätt mycket råmjölk som rinner ut också. Förbereder sig amningen :) har i normala fall ganska små bröstvårtor, men nu har de blivit stora och som du säger hårda. Anpassas på nått sätt så att bebis ska kunna få ett bra grepp antar jag. Är ganska öm också, men värre kommer det att bli första dagarna när bebis är född. Fy vad ont det gör med de stora bomberna innan mjölken kommer igång ordentligt.... Haha var rädd om tuttisarna :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-09 13:32:33 följande:

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

Vi hade mjölbaggar i skafferiet när vi flyttade in i huset, var ett helvete att bli av med dom. Fick slänga nästan allt och köpa burkar med lock att lägga allt i. Sanerade även alla skåp och då försvann dom. Men har man påsar eller vanliga förpackningar så kommer det nya då det är väldigt svårt att bli av med alla ägg om man inte har möjlighet att frysa ner hela köket.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-09 19:05:56 följande:
    Usch, låter inget vidare. Jag har slängt alla mjölpåsar, kartongförpackningar, knäckebröd och liknande. Så det som egentligen fanns kvar var oboy som står i en glasburk med tätslutande lock, pasta som också var i en tättslutande burk, konservburkar med majs och typ soya och sånt i flaskor. Eller ska man kasta det också? Skurade hela skafferiet och kunde inte hitta ngt.
    Men det intressanta var att havregrynen låg i en plastburk med lock så det var ju inte i en påse eller så.
    Vad konstigt att dom hittade in där. Om du har tur så räcker det så! Jag slängde allt och städade, men de kom tillbaka. Städade och städade. Fick slänga allt en gång till och köpte burkar till allt, då efter ett tag var de borta. Usch, jag ryser av tanken på dom, så äckliga!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-12 16:04:13 följande:

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

Det är olika med fritidsplatser i alla kommuner, i min är det tillåtet att ha kvar 8h per vecka, vilket de fördelar två timmar mån-torsdag. Du får nog fråga personalen eller rektorn vad som gäller där du bor :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Jag tycker inte att mitt liv har tagit slut sen jag fick barn, men däremot får man självklart göra vissa uppoffringar för att få ihop vardagen och prioritera vad som är viktigt för en själv likaså för partnern samt egentiden tillsammans. Dessutom har jag varit sån att jag har vant mina barn vid att följa med överallt, har aldrig stannat hemma för att de ska sova eller nått sånt eftersom att de sovit minst lika bra i vagnen eller i bilen som har blivit en vana för dom dagtid.
    Det är klart att det är så att vissa barn kräver mer, men många ggr tror jag även att man gör det lite för komplicerat för sig själv (som min sambo...).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)