Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Mallis87 skrev 2016-01-04 14:28:04 följande:

Någon här som kör någon "huskur" för att sätta igång det hela? Jag har bf den 15/1, men börjar bli rätt trött på detta nu. Barn nr 1 kom nästan 4 veckor för tidigt, så liiiite inställd var man ju på att denna också kunde komma tidigare. Men icke! :) har haft en natt med lite förvärkar förra veckan, annars ingenting. Ont i högra sidan som strålat ner i högra benet inatt, men gissar på att någon nerv låg i kläm och att det inte var ett tecken på förlossning...

Då dottern som ändå föddes så pass tidigt, vägde 3300 g, gissar jag på att det är minst en 4kg bebis i magen nu, så hade inte gjort mig något om han hade velat komma ut nu, iställetför att ligga i magen och jäsa på sig.

Man har ju läst om en massa, tror ju det mesta är myter, men idag var jag en sväng på stan och köpte hallonbladste. Någon som testat? Dricker första koppen nu o får se om det händer något :)

Jag drack mycket hallonbladste när jag väntade min dotter, gick över nästan tre veckor med henne :) men vad jag har förstått så sätter inte teet fart på förlossningen utan det stärker livmodern och kan göra att man får mindre bristningar samt läker snabbare efteråt. Det är dock inte vetenskapligt bevisat att det är så. Men det smakar inte illa och det gör ingen skada att dricka det. Men personligen så märkte inte jag någon skillnad den gången jämfört med de andra gångerna.
  • MeEmmA
    Februari16 skrev 2016-01-04 12:37:31 följande:

Oj oj oj vad ni skriver här inne - härligt!

Nu rullas jag snart iväg till förlossningen för igångsättning, tappen är så gott som utplånad så håll gärna en tumme för att det här inte blir allt för segdraget
    Lycka till!!
  • MeEmmA

Gud, antingen kissade jag precis på mig eller också har vattnet börjat rinna. Har fruktansvärt tryck nertill och molvärk i ryggen. Min sambo sa att han ringer till svärmor, men jag sa NEJ, tänk om jag bara har kissat på mig. Gud vad pinsamt om jag har gjort det, har aldrig hänt förut. Hur som helst så har jag lagt i en binda nu, för att är det fostervatten så bör det ju komma mer... Men hur vet man skillnaden egentligen?

• MeEmmA
    qatteriin skrev 2016-01-04 21:00:01 följande:
    Haha förlåt men kommentaren om svärmor! Jag förstår dig! Sätt dig på huk och hosta, så får du se om det skvalpar ut! På mig sipprade bara vattnet efter den första skvätten som rann ner i toan. Men lukten var ju som havsvatten eller sperma sen när det kom i bindan, även om det inte kom några mängder. Spännande!
    Jag satte mig på huk och det kom massor, kändes dock som att jag kissade på mig igen. Ska testa en gång till sen, för att tre gånger kan jag ju omöjligt kissa på mig :)
    Har en binda som det känns att det rinner lite grann i då o då, men det syns inget i den. Får ta och lukta lite sen.

Jag vill helst inte ha hit min svärmor, speciellt inte i onödan, sa till min sambo innan att min kompis kan komma istället men han vågar inte säga det till henne. Jag blev lite irriterad innan idag när hon vräkte ur sig "det är så jobbigt när jag inte vet när jag behöver vara barnvakt, kan ju inte sova på nätterna längre för att jag är så rädd att något ska hända".
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-04 22:11:11 följande:
    Åh, spännande om det är vattnet. Det låter ju som det kan vara ngt på gång med tanke på trycket nertill och värken i ryggen. Alla mina värkar har börjat i ryggen. Håller tummarna
    Mina förlossningar har börjat med extrema och intensiva värkar på en gång utan förvarning, därför känns det konstigt om denna gången är annorlunda. Men samtidigt sägs det ju att varje graviditet är unik.
    Får se vart det slutar, någon gång ska han ut iaf.
  • MeEmmA

Jag har varit inne en sväng nu på morgonen och det var ingen vatten avgång vad de kunde se, däremot en kraftig svampinfektion där inne och urinvägsinfektion. Var öppen 2cm och huvud långt ner, men förhoppningsvis hinner jag klart med behandlingarna innan något startar på riktigt. Blä.

• MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-05 10:15:55 följande:
    Åh fy tusan vad jobbigt! Hoppas du slipper allt de under förlossningen så de inte blir någon klåda osv :(
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-05 14:35:21 följande:
    Vad fick du för behandling? Diflucan? Canesten? Misstänker att jag åkt på det med, det svider och är ömt. Ska till bm på torsdag och funderar på om jag ska vänta tills dess..har inga jättebesvär men blir gärna av med det så fort som möjligt..
    Canesten 500gr sa dom att jag skulle ta, det är bra att behandla så fort som möjligt, kan reta livmodern sa dom och helst vill man ju inte ha nån infektion när bebis ska ut.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2016-01-06 07:31:11 följande:
    Ja just det era blev ju för stora, synd. Kanske kan ni säga att ni vill ha den i er säng och fråga snällt om hon kan tänka sig att göra en ny med pyttesmå rutor så det blir en till de vuxna och en till den lilla? Man får kanske försöka vara lite slug Jag har alltid tänkt att jag velat ha en mormorsfilt - min älskade mormor hade flera egengjorda men jag tänkte inte på att be att få ärva dem tyvärr, så det var jättemysigt att svärmor kunde tänka sig att göra en till bebisen.
    Jag ville ha ett fint lapptäcke till min minsta pojk och fick inte riktigt vad jag ville ha när han föddes, så när det var dags för dop så sa jag till gammelmormor när hon frågade om present, att alla köper så mycket saker men jag skulle uppskatta väldigt mycket om han kunde få ett lapptäcke han kan spara tills han blir äldre (förklarade lite hur jag hade tänkt mig att det ska se ut). Är ett fint minne att ha kvar från henne och gissa om hon blev glad! Och det blev precis som jag hade tänkt mig eller tom finare :) Hon har sytt små syskonkläder till lillkillen o bebisen nu.
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 12:27:58 följande:

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

Vid min förra graviditet sprack vattnet inne på förlossningen i samband med värkar och min pojk var inte fixerad, så vattnet forsade verkligen ut och dom hade väldigt bråttom att lägga mig ner på en gång. När huvudet är fixerat så har jag förstått det som att då finns det vatten kvar hela tiden till bebis, därför måste man lägga sig ner när det inte är det för att det inte ska bli helt torrt.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)