Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Gud vad skumt!
    Efter att jag skrev förra inlägget för en liten stund sen fick jag springa på toa, dålig i magen som fan och rätt så mycket blod som rann ut. Och nu håller det onda i sig. Blir jag besviken om det luras igen!!

• MeEmmA

Det börjar bli pangvärkar som mina tidigare graviditeter, känner igen dom nu!

• MeEmmA

Min Lillplutt är här :)
    En kille på 51cm, 3630g. Orkar inte skriva så mycket just nu, kommer mer uppdatering när vi har myst och syskonen har vart här.

• MeEmmA

Har sovit första natten jämte lilla Casper, han är lugn och nöjd så länge han får vara jämte mig :) stannade kvar själv med han så att min sambo kunde sova hemma med de andra barnen och vi vila upp oss här. Vilken upplevelse det var när syskonen hälsade på en stund igår kväll!
    Han har kräkts väldigt mycket fostervatten inatt, det har jag aldrig varit med om tidigare. Suga och ta bröstet var han en hejare på en gång med, visade bara tutten så sög han tag aggressivt och har efter det snuttat en hel del :)

Förlossningen gick bra igår, dock är jag besviken på barnmorskan jag hade då hon inte alls lyssnade på mig och hade kunnat varit ett bättre stöd. Önskar även att min sambo hade stått upp lite mer för mig i situationen när jag inte själv inte orkade tjata. Men i slutändan så spelar inte det så stor roll när jag äntligen fick min underbara bebis och det är över.
    Jag fick pangvärkar, intensiva och starka på en gång efter att jag hade skrivit igår imorse. Ringde förlossningen och frågade om jag kunde komma in omgående eftersom att det har gått snabbt tidigare med öppningsskedet tidigare. Första kommentaren jag fick från bm var att "oj, du är redan öppen 6cm, det trodde jag inte"... Gick in i duschen, men när det inte var några mellanrum på värkarna längre valde jag att börja med lustgasen inne på rummet. En timme efter att jag hade kommit dit var jag helt öppen, vattnet gick och krystvärkarna kom. Det var då den jobbiga biten kom, som med de andra barnen, att få ner han. Pratade med bm också mör jag kom in. Efter krystande i ca en timme var min kropp trött, jag sa till henne att jag inte hade tillräckligt med kraft längre och att jag har fått hjälp med de tre andra att få ner dom. Nej, det ville hon inte hjälpa till med, fick prova alla möjliga ställningar istället. Efter ytterligare 30min fick jag dropp, bad om hjälp en gång till och sa att droppet tidigare inte har hjälpt dom ner. "Nu börjar vi med det här ändå" säger hon då. Inget skillnad hände, han kom fortfarande inte ner. När två timmar krystande hade gått var jag något utmattad, bebis mådde dock bra hela tiden DÅ äntligen kom läkaren in + 3 andra barnmorskor och gjorde på samma sätt som har gjorts tidigare förlossningar för att få över han den sista biten. Jag tog i allt vad jag hade då för att äntligen var det någon som lyssnade på mig och det gick!!

• MeEmmA

Tack för alla grattis och ett stort grattis till er andra som också fick bebisar igår :)
    Tre bebisar på en dag var inte illa jobbat! Får vi se om fler kommer idag :)

• MeEmmA
    Elma skrev 2016-01-12 09:08:39 följande:

Ojoj så dum jag kände mig igår när jag gått och lagt mig, trodde en stund att nu fick jag allt en ordentlig värk! Jag kved till, det gjorde rejält ont men insåg sen att det var bebisen som bökade runt riktigt riktigt mycket! Bara att börja skratta åt sig själv! Iaf tills bebisen gjorde om det för då gjorde det så ont att det inte gick att skratta... Så höll det på en bra stund, började misstänka att bebisen försökte hitta en annan väg ut. Så här kraftiga rörelser har jag inte haft innan och sista tiden har det mest varit lite diskreta rörelser.

Skrattar fortfarande åt att jag faktiskt trodde det var dags en liten stund :)

Min pojk höll på att böka runt som bara den, kunde inte sova för att han var fullständigt galen där inne i magen. På morgonen sen satte det igång :) har hört att barnets tryckande kan trigga igång hormonerna, vet inte om det stämmer dock.
  • MeEmmA
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-12 07:59:59 följande:
    Va mysig natt ni ändå haft! Vill oxå ha min bebis här nu! Men vilken Jävla BM (ursäkta språket) men om du ber om hjälp så ska hon ju ge det! Hon finns ju där för den anledningen!! Tur att det gick bra ändå!!
    Jag är väldigt tacksam för att det gick bra och samtidigt ska jag kanske inte klaga eftersom att det finns de som verkligen har utdragna förlossningar. Men eftersom att det inte direkt var mitt första barn så kanske att hon hade kunnat lyssna lite på mina erfarenheter, hade sparat en del på mina krafter. Min sambo såg att jag hade krystvärkar varannan minut i två timmar, det blir ganska många totalt.
    Men som sagt, nu sitter vi och myser och jag behöver aldrig genomgå något sånt igen :)
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2016-01-12 07:55:37 följande:
    Starkt jobbat! Men så illa av bm att inte lyssna på dina erfarenheter, när du faktiskt varit med om detsamma tidigare så borde det ju vara självklart! Skönt att Casper är så nöjd! <3
    Jag tycker att hon var väldigt nonchalant redan när jag kom in och inte så erfaren jämfört med de barnmorskor jag har haft tidigare. Hade värkarna inte blivit så intensiva på en gång så hade jag sett till att få någon annan. Förstår inte riktigt varför min sambo inte tog striden när han märkte hur trött jag blev... Men svårt för honom att sätta sig in i också, vad som är normalt/ok och inte.
    Tips är till alla andra att ha en överenskommelsen med pappan kanske :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-12 10:13:35 följande:
    Underbart, så himla fin stuns när syskonen träffas för första gången <3 Petter kräktes också otroligt mkt fostervatten första natten. C gjorde aldrig de så jag blev livrädd, värsta kastspyorna som flög ur men de är visst bara bra och helt normalt :) ush vad jobbigt med förlossningen, fan att de finns sånna där barnmorskor, hade en sån förra gången som inte alls lyssnade... Sämsta gången att inte lyssna på sin patient i de läget
    Jag blev jätterädd när det lät som att han inte fick upp det o det satt i halsen, sen kom det upp en massa slem med blod, efter ett par timmar blev det brunt äckligt slem istället. Usch, men nu verkar det vara bra.
    Var C intresserad av bebisen? Min lilla skulle vara på och klappa o kramas hela tiden, sen när han skulle hem fick lillebror en puss o kram och sen vinkade han och vandrade iväg med pappa. Men han är liten och så på han var så känns det som att det blir en del jobb när vi kommer hem :)
    Haha häftigt att vi nästan prickade in samma dag igen, blev inom 24h iaf!
  • MeEmmA

Haha! Vilken härlig bild, så sööööt!!

WiMe06 skrev 2016-01-12 10:26:34 följande:

Hm, jag undrar jag om det är sonden hon är glad att slippa (bild)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)