Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

Om jag var trött igår så är det inget mot vad jag är idag!! Sover verkligen som skit nu på nätterna. Först är det svårt att somna, ligger vaken till 01-02, sen vaknar jag av sammandragningar och ryggont 1-2ggr timmen, för att kissa 2ggr/natt, min ett-åring som vaknar 1-2 ggr/natt. Orkar inte mer!
    Och imorgon ska man upp för att lämna barnen på skolan, är tacksam för att vi för tillfället har två bilar nu iaf!

• MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-10 17:00:47 följande:

Hej hå kära damer! Nu ligger man på förlossningen hög på lustgas hehe, åkte in strax efter 16! 7 cm öppen och de var inget vatten som gått men otroligt buktande hinnor så snart så spricker dom nog av sig självt! :)

Haha vad skön du är som trots värkar och lustgas uppdaterar oss här :) så spännande, lycka till nu och skönt att det inte verkar bli så långdraget som med Charlie!
  • MeEmmA
    Elma skrev 2016-01-10 18:35:47 följande:

Haha, uppdatering under påverkan av lustgas! Lycka till :) Och det gäller er andra som är på gång också!

Här är enda tecknet på att förlossning närmar sig att familj och vänner hör av sig oftare för att kolla hur jag mår ;) 

Haha, känner igen det där... Speciellt svärmor har av nån anledning stressat upp sig något fruktansvärt nu och hon som har varit helt ointresserad av denna graviditeten från start (tyckte att det var ett misstag av oss att skaffa barn så tätt). Men NU ska hon höra av sig hela tiden och berätta vilka dagar och tider som passar bra för henne att föda på!! Jon blev sur idag för att jag bad min sambo att säga till henne att det faktiskt finns andra barnvakter.... Hehe, undra vad hon säger när jag stannar kvar på BB för att slippa henne första dygnet iaf :)
  • MeEmmA
    Hame skrev 2016-01-10 19:05:51 följande:

Fördelar med att gå aslänge över tiden:

- Det blev januari och med god marginal till nyår

- Hela julen är utstädad

- All tvätt är tvättad och vikt

- På tisdag kommer vår städhjälp och vi och bebisen kommer att komma hem till ett nystädat hus

Haha, skönt med en positiv inställning :)
    Städhjälp låter som rena lyxen just nu!!!
  • MeEmmA
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 19:29:51 följande:

Ni alla som fått era andra barn innan eller på BF har ni ställt in er på att det blir lika nu? Kan nästan tänka mig att det måste vara mer frustrerande nästan än för oss som gick över! Jag är ju som sagt heeeelt inställd på övertid å rejält då första var de. Men hur tänker ni andra?!

Jag har fött på bf +6, +17, +4 och var från början helt inställd på att gå över denna graviditeten också (här blir man igångsatt senast +14). Men denna gången har allt varit så annorlunda, haft blödningar, slemproppen som rinner ut i omgångar och en hel del förvärkar! De andra graviditeterna har det helt plötsligt bara sagt pang med intensiva värkar. Fattar inte varför det är så annorlunda denna gången och varför han där inne luras så... Det är ju nummer tre som ska va luringen. Kommer säkert att få stå ut till bf+14 och tvinga ut han :) känns så just nu. I vilket fall som helst är han ute innan januari är slut.
  • MeEmmA
    Ninin skrev 2016-01-10 21:24:58 följande:
    Usch vad jobbigt! Jag vaknar varje gång jag ska vända på mig, fogarna gör ont och jag är smidig som en blåval. Och så kissa 1-2 ggr/natt, nästäppa.. Har varit lite orolig för hur jag ska klara sömnbristen med en bebis och en 2,5-åring men å andra sidan kommer man förhoppningsvis vara smidigare, ha mindre ont, slippa kissa jämt få lite goa amningshormoner så förhoppningsvis blir det iallafall inte värre än nu.
    Jag tänker också som så att det blir bättre när man slipper vända på sig och kissa, visst blir man trött av nattamningen också men förhoppningsvis försvinner "tyngden" från kroppen och precis som du säger att hormonerna hjälper till lite.
    Har också nästäppa, slemmig hals och halsbränna. Har en rutin varje kväll där jag först dricker vatten, tar en tuggtablett, borstar tänderna, snyter mig och sen lite nässpray om det är illa (försöker att hålla ner på det). Sen när jag lägger mig i sängen har jag två tjocka kuddar under huvudet, amningskudde + täcke som jag lägger upp benen på och ett stort glas vatten på nattduksbordet. Stackars sambon kommer inte nära mig längre :)
    Jag tänker också som så att det finns en pappa som får hjälpa till lite mer på nätterna med 1-åringen sen, nu tar jag han själv mest för att jag ändå inte kan sova. Förhoppningsvis om man har tur så kanske alla helt plötsligt bara sover :)
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-10 22:31:21 följande:

Kom att tänka på en sak, hur vet man vilka riktlinjer de olika landstingen har gällande igångsättning? Står det nånstans? Har helt glömt att fråga min bm om detta. Det känns ju väldigt stor skillnad på att gå över 3 veckor istället för 2..

Det är barnmorskorna som har sagt det till mig när jag har gått över tiden vid det sista besöket. Här har dom som rutin att man får hinnsvepning om det går när man har passerat bf och händer det inget då får man åka till förlossningen senast den 14:e dagen för igångsättning.
    I v-Götaland däremot när jag gick över, fick man iaf förr göra en överburenhetskontroll efter ca två veckor och om det fortfarande såg ok ut bli igångsatt efter tre...
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-10 23:05:16 följande:
    Aha okej! Gick över 11 dagar med dottern, hade ett mvc-besök inbokat samma dag jag fick åka in till förlossningen, då hade vi nog diskuterat det då antagligen!
    Tror inte att de pratar så mycket om vad som händer när man har passerat bf förrän man är där eftersom att de flesta vill ju ha sin bebis till bf :)

Med 42 veckor menar de 14dgr efter bf, när man alltså är 42 fullgångna veckor.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2016-01-11 00:24:51 följande:

20.12 kom lille Petter till jorden, eller ja, liten var han inte, 55 cm lång 4580 gram men inte ett stygn! Ut kom han på krystvärkar och gjorde lilla familjen komplett! Jag är pigg som en lärka och kan inte sova då jag längtar så otroligt efter min stora tjej som är hos farmor! Allt har iaf gått kanoners :)

Vad kul, GRATTIS!! Härligt att allt gick så bra också :) förstår att du saknar din store tjej, hon är trots allt ganska liten fortfarande. Berätta gärna om reaktionerna från henne sen när hon har fått träffa Petter :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2016-01-11 04:27:37 följande:

Hmm, börjar bli lite orolig över Seven nu.

Förresten, härligt att höra från dig Amelie, hoppas ni fick komma hem i lugn och ro och bara ta in allt nytt tillsammans

Samma här! Får hoppas på att hon är väldigt upptagen av bebismys.

Angående kub och rul så skilde det bara en dag för mig på dem, 14:e och 15:e. Överensstämde fortfarande rätt så bra med alla mätningar i v 32, så jag tycker att min bebis ska komma denna veckan :) men för att underlätta med barnvakt så kan han lika gärna vänta till helgen nu.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)