Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

FrökenBlå skrev 2015-12-14 11:44:31 följande:

Barnmorskan ringde, det venösa blodvärdet va oxå väldigt lågt så på torsdag ska jag in till sjukhuset och få en järntransfusion. Lite trist såhär innan jul då jag har 3 miljoner andra saker som ska fixas med, men samtidigt vill man ju vara vid medvetande efter förlossningen! ;) Man förlorar ju endel blod då med..

Det är ju bra att dom tar hand om dig så att du får upp värdet. Jag har bara trott att dåligt järnvärde gör en lite trött och att bebis iaf får i sig vad den behöver. Men mitt sista besök fick jag stränga order om att skärpa till mig med järntabletterna och ta extra två veckor innan bf för att ladda upp. Hon sa att det behövs för läkningen efteråt. Så om du har så extremt dåliga värden att du behöver transfusion och det är tråkigt att göra nu innan jul, så är ju det bättre än att läka dåligt efter förlossningen. Tar ju redan rätt så mycket kraft och energi att ta hand om en liten bebis och att återhämta sig själv.
    Hoppas att det hjälper med transfusionen och att din kropp tar upp det den behöver!
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 12:45:28 följande:
    kom du på något smart? Har båda äldre barnen bälteskuddar? Vi borde också gå ut i bilen och testa babyskyddet tillsammans med 2 bälteskuddar, finns ju en risk att det inte kommer funka... Äldsta är tyvärr inte tillräckligt lång för att sitta utan än, men vi har som sagt 2 säten till i bagageutrymmet som man kan använda om det verkligen inte går. Vart kommer ni sätta babyskyddet? Vi funderar att ha det på mittensätet. 
    När min minsta hade babyskyddet (med bas) så hade vi även en bältesstol och en bilkudde där bak. Trångt blev det, fick lära oss att trixa lite för att kunna knäppa deras bälten. Babyskyddet var skönt att bara kunna klicka fast. När vi bytte till den större stolen för ett tag sedan fick min äldsta sluta med kudde (han är 147cm). Problemet hade iofs lätt varit löst om någon av barnen satt fram, men jag gillar inte att ha dom där.
    Nu har vi nästa problem för att överhuvudtaget få plats allihopa. Behöver ha en sju-sitsig bil med ett bagage till syskonvagn. Har tittar på nästan alla bilar som finns nu och det är inte många alternativ kvar och ha en sambo som är biltokig o något kräsen så gör det allt ännu svårare. Försöker få honom till att tänka på vad som blir lättast och mest praktiskt, men utseende och märke är viktigt för honom. En buss är tack och lov det enda vi är överens om att vi inte ska ha! Ska börja titta på allvar efter nyår, i vilket fall som helst ska det bli underbart med en rymligare bil.
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:10:40 följande:
    Vi har har en nissan qashqai+2, det är en rätt liten sub. Vet inte om det är ett tillräckligt fint märke för din man, men i den så går vår Britax go next vagn in om ett av de extra sätena därbak är uppfällda. Har ingen aning om vad ni valt för syskonvagn, men om den inte är jättebred så kanske denna bil även skulle kunna passa er... Annars funkar alltid släpkärra där bak :D 
    Har tittat på den också, men bagaget blir för litet när vi måste använda ett säte där bak och man ska få in vagn och packning/matkassar. Vill inte bygga för mycket på höjden heller när någon av barnen ska sitta där bak.
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:16:09 följande:
    haha. Bra där! Är de några fler medicener du får äta som gravid som du inte redan tagit :P Är du säker på att du är psykolog och inte apotekare eller psykiatriker? 

kommer du ihåg att jag sa att jag typ aldrig får influensan men skulle kasta mig över vaccin för halsfluss?! Jag blir liksom dödssjuk och ligger och yrar i feberfrossor. När jag tänker efter så kanske jag borde ringa efter en läkartid och ta ett halsprov genast... hur är det med antibiotika och att vara gravid? 
    Jag har gått på två antibiotikakurer under denna graviditeten och det ska inte vara någon fara, finns ju alltid olika alternativ. Är nästan svårare när man ammar, många sorter går över i bröstmjölken men det finns andra alternativ till det också.
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:32:26 följande:
    Har ni kollat på den nya x-trailen med? Den är ju lite större vad jag förstått. Sen hade faktiskt citroen en ny jätte fin 7-sitsig, som såg helt enorm ut, jag kan missminna mig men har för mig att det inte var en buss. 
    Citroën eller Renault skulle jag aldrig få han att titta på :)
    Vi har tänkt att Max lägga 250000:- på en bil nu för att sedan kunna ha en s-max när vi inte behöver ha barnvagnen (när det räcker med en sulky). Därför är det inte aktuellt att titta på en helt ny bil. Våra främsta alternativ just nu är xc90, Voyager eller alhambra. Men det hinner säker ändra sig till januari.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-14 13:44:35 följande:
    Hur sjutton fick ni ihop det där bak för jag får det inte men hade gärna fått in barnen bak, det hade känts bättre.
    Som sagt så fick de plats, men var lite pilligt att komma åt deras bälten. Fick vinkla lite på stolarna för att komma emellan med händerna. Hade babyskyddet på sidan med Isofix, bältesstolen i mitten och kudden på andra sidan. Har en passat nu och sätena är inte riktigt anpassade för barnstolar.
  • MeEmmA

Känns verkligen som att det börjar närma sig nu, tror att jag nyss såg en bit av slemproppen för första gången i mitt liv... Lite äckligt :)

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-14 18:03:31 följande:
    Spännande! När har du BF?
    Inte förrän 15:e, så det är några veckor kvar. Vad jag har hört då säger inte slemproppen något om hur lång tid det är kvar till förlossningen. Den kan tom återbildas om jag har förstått rätt.
    Men det är lite komiskt, för att jag sa till min sambo igår att det börjar kännas som att kroppen förbereder sig nu. Har haft endel förvärkar som har känts rejält.

Men inga av mina tidigare barn kommit innan bf och därför är jag övertygad om att denna inte heller gör det :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-14 19:30:43 följande:
    Gud va sjukt att vi har exakt samma bf och barn födda samma år och dag sedan tidigare hehe!!
    Haha... Visst är det :) men jag tror inte att oddsen är så stora att vi föder på samma dag igen även om vi har samma bf. Vi måste typ ha kommit in i samma cykel efter förra förlossningen. Vad hade du för bf med dottern?
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-14 19:25:09 följande:
    Jag tror också att min slempropp börjat släppa, har några färgade tjocka sega flytningar idag som inte liknat några tidigare flytningar jag haft. Sen har jag haft värk nertill i magen till och från under hela dagen, även när jag slappat på soffan.
    Det känns annorlunda i magen och kroppen nu än tidigare.
    Lite äckelvarning, men mitt var verkligen som gult, tjockt, segt slem som inte delade på sig när jag drog ut på det (låg i trosan). Har aldrig sett något sånt innan och blev lite paff.
    Spännande att du också börjar känna att det händer grejer :) påminner mig om att jag kanske ska ta tag i att fixa de sista grejerna snart och tvätta upp textiler o kanske fundera på vad jag ska ha med mig i BB-väskan.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)