mirakelspektakel skrev 2016-01-08 22:50:04 följande:
Som jag förstått det så har BVC hand om barnet när detta är fött (antagligen annorlunda för dig då ni inte är utskrivna från BB än). Men MVC och din BM har ansvar för dig fram till att ni har uppföljningsmötet. Jag tror att var du än vänder dig så kommer de hjälpa dig att få kontakt med en kurator eller psykolog.
Nu vet jag att dina tidigare barn också är för tidigt födda, annars så tänker jag att denna rädsla är rätt naturlig när det kommer till att få för tidigt födda barn. Mina brorsdotter är ju född i v 34 och hon fick gulsot och lite annat i början som gjorde att alla tassa på tårna i minst ett halvår efter att hon var född. När väl rädslan befäst sig så är det svårt att veta när "faran" är över. För att ständigt oroa sig för sina barn är väl en del i att vara förälder? allt som kan gå fel....
BVC kan också hjälpa till med kurator eller psykolog. Man får ju göra tester på bvc som mamma för att upptäcka depressioner och sånt. Min erfarenhet är att de inte bara bryr sig om barnet eftersom mammans välmående är viktigt för bebisens utveckling. Hade en jobbig period med mitt första barn och fick hjälp genom BVC på en gång, hade en urgullig sköterska som alltid frågade hur jag mådde.
Sen går det bra att prata med BB under första tiden, mvc har inget större ansvar efter graviditeten mer än återbesök med uppföljning. Det är främst BVC och BB man ska prata med, men jag antar att mvc inte direkt skulle neka en hjälp.