Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

FrökenBlå skrev 2015-12-28 00:09:37 följande:
    Ja jag kan tänka mig att det lätt blir så! Vill ju gärna undvika så långt det går att hon ska känna sig bortprioriterad. Vad har du köpt till dina tidigare barn? Tycker att det är svårt att komma på nått bra..
    Denna gången har jag inte riktigt hunnit fundera så mycket på vad dom ska få, men förra gången fick min flicka en pyssellåda och pojken ett tv-spel han hade önskat sig länge. Nu har dom precis fått en massa saker i julklapp så det blir lite svårare att komma på nått. Funderar på om de ska få biobiljetter så att de får göra nått skoj istället. Min minsta behöver inget, känns inte riktigt som att han förstår sånt än, blir nog tillräckligt med en bebis som kommer hem för honom :)
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-28 00:17:23 följande:
    Lustigt jag tänker precis tvärtom precis som många av mina vänner. Min systers mans familj är sådär att fyller ena barnet år så får det andra också en present. Medan jag är mer sådär att " idag är det x dag och därför får hen present, när du fyller är det din tur"= Man lär dem att inte alltid stå i centrum.

I min sambos familj har tex barnen alltid fått ta mat först på kalas, i min går gästen alltid först oavsett ålder.

Hellre då som min väninna sa, att gästerna tar sig lite tid med det äldre barnet. Min kompis har tex erbjudit sig att ta killarna på bio en helg när bebis kommit.

Present tycker jag alls inte är nödvändigt, även om jag förstår hur du tänker.

Eller så kan man säga som min frivilligt barnlösa väninna, varför ska man ge nyfödda barnet presenter, det har ju inte presterat något än, ge mamman istället efter det hon stått ut med! :)
    Just med födelsedagar så håller jag helt å hållet med dig och det är jag väldigt noga med att barnen ska få ha sin egna dag och respektera andras dagar. Likaså med servering av mat tycker jag också att man ska lära barnen att ge gästerna först, men ibland underlättar det att ge barnen först så att alla vuxna kan sitta i lugn o ro sen. Men det beror helt på vad det är för kalas/fest.
    Men just när det kommer ett nytt syskon som får väldigt mycket uppmärksamhet från mamman och alla runtomkring, så kör jag med presenter som en liten uppskattning till storasyskonen. Sen finns det självklart andra saker jag försöker göra också.
    Men det gör man som man vill :)
  • MeEmmA

Än så länge har jag väldigt snälls barn idag, så skönt :) och min mamma kommer hit nästa vecka, blir skönt med lite hjälp och att träffa henne såklart!
    Vi har bestämt med några grannar att vi ska gira nyår tillsammans, det blir några familjer. Tyckte att det var smartaste idéen från början då det bara är att gå hem om jag inte orkar. Men just nu känner jag mig helt omotiverad till det och är inte alls sugen på något firande. Känns dock lite sent att backa ur nu, då det är nog bara att bita ihop och gå dit, kan ju gå hem om det blir för jobbigt. Brukar annars fira med några vänner som bor två timmar bort, hade varit roligare att vara med dom iår som vanligt. Men vem vet, kanske blir jättekul ändå.
    Har vi inte många dagar kvar till januari, blir roligt att se om alla klarar sig över sträcket!

• MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-28 18:38:26 följande:

Var på läkarbesök idag i v 38+3. Allt var bra med mina värden och bebisens hjärtfrekvens idag. Han ligger med huvudet neråt men huvudet är inte fixerat som jag förstod det. Ni som är ungefär lika långt gångna - har er BM undersökt er livmodertapp för att se om något är på gång snart? Jag trodde att läkaren skulle göra det idag men hon gjorde inte det. Mitt nästa besök är dagen före BF.

Jag tyckte inte det verkade på läkaren som att något är på gång före nyår men hon verkade inte vilja uttala sig om det utan sa bara att den kommer när den kommer.

Jag har aldrig varit med om att de har undersökt tappen bara för att. Men min förra bm sa att hon skulle göra undersökning på besöket efter bf och göra hinnsvepning, hon gjorde det som rutin för att alla får igångsättning efter max två veckor här och enligt henne var det då bättre att försöka reta igång det på naturlig väg. Men min son föddes innan det besöket så det blev aldrig av.
    Tror inte att man vill vara där o pilla i onödan.
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-28 20:12:56 följande:
    Ja fy tusan, min bm hade lite för långa naglar sist också, uuuuh så det gjorde ont OCH stack lite! Får se på onsdag hur det känns då. Jag får ju ont bara hon ska mäta sf-måttet eftersom hon måste hitta rätt på symfus!
    Min bm brukar klämma så att jag mår illa, vid ett besök blev jag helt likblek o höll på att svimma av allt klämmande. Tog ett tag att återhämta mig innan jag kunde åka hem. Förstår inte riktigt hur det kommer sig att det knappt känns något med vissa och att andra ska vara så hårdhänta. Ska bli skönt att slippa min bm jag har denna gången, gillar henne inte alls.
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-28 21:36:02 följande:
    Men fy så jobbigt! Min brukar vara snäll när hon mäter och jag har vanligtvis inte ont av det, har ju inte direkt ont i fogar osv. Men detta klämmande på var sida om huvudet aj aj aj.

Min ordinarie bm är en mycket späd liten persisk kvinna med små kalla försiktiga händer, hon ber alltid om ursäkt för att hon är så kall osv. Därför var detta lite av en chock
    Min förra bm var också väldigt försiktig och snäll, blev besviken när jag inte kunde få henne denna gången. Istället blev det en kraftig, tysk hårdhänt kvinna som inte är tyst två sekunder. Men men, inte många ggr kvar nu...
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-29 13:03:24 följande:

Näe hörni, nu undrar jag var WiMe06 håller hus, som brukar vara inne varje dag!

Jag analyserar nog kroppen rätt bra, men samtidigt är jag så inställd på att det ska starta med vattenavgång som det gjorde sist, så jag är ändå rätt avslappnad. Men just alla dessa förvärkar som jag aldrig hade med sonen gör ju att det känns lite lurigare. Det är just när jag går upp på toa på natten som jag får tanken - tänk om vattnet går nu, på vägen till toan! För det var precis så det var sist. Gud, jag kommer bli så jäkla snopen om det inte börjar med vattenavgång!

Jag har också funderat på vart hon är nånstans...

Just att börja med vattenavgång har jag inte varit med om, tänker bara på all dramatik på filmer när man ser att vattnet går. Men var du hemma när vattnet gick och var det mycket som kom? Mina första två tog dom hinnorna på, men med min minsta exploderade det verkligen (small som bara den och forsade överallt) precis innan krystvärkarna kom. Var en upplevelse :) Men jag tror att smällen hade att göra med hur huvudet tryckte på, för att om det börjar med vattenavgång innan värkar knäpper det väl bara till och jag har förstått rätt?
  • MeEmmA
    Nettiis skrev 2015-12-29 13:13:45 följande:
    Haha, nu så här i efterhand kan jag skratta åt det hela.. Hunden var iaf helt slut igår kväll vilket var rätt skönt..

Tolken försökte vara med under vårt möte och ville först inte ge sig.. Haha! Sambon bara skratta när jag berätta när jag kom hem.. Förstår nu i efterhand det roliga..

Sambon ska eventuellt åka till Tyskland med sin lastbil och är då inte hemma fören fredag kväll.. Lite nervöst men har ett tag till bf så hoppas Lillån inte får för sig att komma redan.. Är i vecka 35+4 idag..
    Haha, tycker också att det lät lite komiskt med tolken :) varför hade de fått för sig att du skulle ha den eller skulle tolken egentligen vara hos någon annan?
  • MeEmmA
    Hame skrev 2015-12-29 12:02:22 följande:
    Samma här glad ? Även min man haha, två nätter i rad han han suttit upp i sängen, superstirrig, efter att jag kommit tillbaka efter att ha gått på toa. "Jag tyckte det tog lång tid", "har du bara kissat, jag hörde inte när du spolade" och liknande får jag höra ????
    Min sambo är helt tvärtom, vet inte hur många ggr jag får påminna honom om att bebis faktiskt kan bestämma sig för att komma när som helst inom en månad. Eller att mina krämpor kanske beror på att jag är gravid... Sa till honom som en pik i förrgår att i min förra graviditet var missade han lika många besök på mvc som han totalt har varit med på denna gången. Han var lite mer engagerad och "med" då än nu, känns lite som att det fortfarande inte helt har sjunkit in i honom att vi ska ha en till. Blir intressant att se hur han fungerar när det väl sätter igång....
  • MeEmmA

WiMe06: grattis till din lilla tjej! Skönt att det gick bra för er och hoppas att amningen kommer igång snart så att ni får komma hem och hon kan växa till sig <3

Svar på tråden BF Januari 2016 :)