Inlägg från: MeEmmA |Visa alla inlägg
  • MeEmmA

BF Januari 2016 :)

mitthemligajag skrev 2015-12-29 19:30:23 följande:

Idag har slemproppen börjat gå, 17 dagar innan bf! Förra gången tog de närmare en vecka från de att slemmisen släppte tills förlossningen blev av har jag för mig! Men fasen bebis håll dig därinne till januari haha

Spännande att se om det blir samma för dig den här gången som förra :)
    Jag tror att allt slem har runnit ur mig och jag känner att huvudet är väldigt långt ner. Har inte varit med om det här innan, blir intressant att se om detta sista barnet kommer innan bf trots att de andra tre har kommit efter. Men antagligen inte. Jag avskyr att inte veta NÄR det ska hända, bara känna och se en massa tecken på att det är på g... Inom max en månad är han här iaf!
  • MeEmmA
    CarolinaH skrev 2015-12-30 00:21:01 följande:

Har sedan besöket hos BM i morse börjat misstänka att om jag klarar mig över nyår så är det precis. Har fått parera mig mellan sammandragningarna hela dagen i dag. Brukar bli sån att jag boar rejält sista dagarna. Men har verkligen ingen ork alls denna gång.
    Men!!! Självklart har maken dragit igång värsta karusellen med att försöka förbättra här hemma i vår trånga tillvaro med att de tjejerna nu ska få loftsängar. Och då är det inte typ åka till Ikea och köpa. Nä det ska byggas själv.
    Det är väl jättebra... Förutom att han flyttat runt varenda möbel i hela lägenheten!!!!! Blir galen. De byter dessutom rum med varandra. Så hela min garderob ligger juni soffan, hela klädkammaren med allt vad vandringsryggsäckar, resväskor, klätterutrustning, sovsäckar, cykeltillbehör, arbetsrummet m.m är nu på alla andra ställen än där de ska vara. Jag tar mig knappt genom lägenheten ????. Och detta han de gemensamt besluta och påbörja mesans jag tog en lugn promenad med hunden.
    Vill ju bara krypa upp i sängen, kolla på en film och vänta in bebisen.
    Men hans svar är bara att "men du har ju själv sagt att bebisen inte komma innan nyår. Och 1/1 fyller ju din syster år. Så till 2/1 är vi klara"

Nästan så jag önskar att jag och bebisen kunde stanna kvar på BB tills maken fixat klart här hemma. Fast vem vet. Det detta kanske "stannar upp" igen.

Säg till han att du inte åker hem från BB förrän det är ordning och reda hemma och DU känner dig "utvilad" till att komma hem.

Min sambo skrattade idag när jag visade väskorna, han undrade varför jag och bebis ska ha en varsin väska och varför jag har packat så mycket kläder... Jo, för att det är så att denna gången tänker inte jag stressa hem, utan jag ska vila ut på BB tillsammans med bebis och få igång amningen o sånt i lugn o ro... (Framförallt slippa svärmor). Jag kommer hem när jag är redo :)
    Jag tror att barnen hemma klarar sig utan mig en eller två nätter iaf, ska tänka på mig själv denna gången... Sen får jag se hur det blir med det, hur snabbt jag blir rastlös o vill hem.
  • MeEmmA

Idag har vi köpt bil som ska hämtas nästa vecka, blev en Sharan som är rymlig och bra för vår blivande storfamilj :) nu är allt verkligen klart och den lilla kan få komma när han vill!
    Var hos bm idag, mätte bara magen som var 33 och bokade in tid för återbesök efter att bebisen är född!!
    Nästa besök är efter bf och hon sa att hon blir förvånad om jag kommer då, men jag antar att hon säger så för att inge ett litet hopp om att man inte ska behöva passera bf.... Mina tre andra är födda efter så denna bör väl också göra det.
    Men vad ont jag har i magen och ryggen idag, har fått stanna upp flera ggr för att det värker så och det bara rinner en massa äcklig sörja ur mig hela tiden. Börjar smålängta efter att få tillbaka min kropp nu!

• MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-30 20:37:35 följande:
    Ja som sagt, det hände min syster iaf, första gången. Vaknade med etablerade värkar 23:30, ringde förlossningen, nää du är förstföderska, stanna hemma...ringde igen och meddelade att nu kommer jag in helt enkelt, trots att de försökte övertala henne att bli kvar hemma... Öppen 7 cm vid ankomst och sen kom bebis 4:30 typ.
    Min första kom ca 3,5h från första värk, 2:an ca 3h och 3:an 2,5h. Man får lyssna på sina instinkter och ta det beslutet själv! Nr 3 ville de att jag skulle åka till ett annat sjukhus för att det var fullt här, men min sambo vägrade och de gick med på att vi kom in för en undersökning innan vi åkte vidare. Var helt öppen när de tittade och fick gå raka vägen till förlossningen, hann inget mer än att byta om. Så stå på er allihopa!
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:58:07 följande:
    Oj Gud så snabba förlossningar! Får jag fråga hur du upplevde det, kände du att du hann hänga med mentalt på vad som hände eller kändes det för snabbt? Jag hoppas på en lagom långsam process nu första gången så att jag hinner ställa in mig på det så att säga.
    Första barnet fick jag lite panik faktiskt, blev så väldigt intensivt på en gång. Hade målat upp en bild där jag skulle gå hemma med mensvärk som ökade successivt och att jag skulle hinna vila mellan värkarna. Hade varit med på en väns förlossning och hon hade uppehåll mellan sina värkar där hon kunde återhämta sig och när det blev värre hann hon diskutera bedövning. Men mina värkar kom på varandra hela tiden, han bara att andas snabbt så kom nästa på en gång. Var en hems upplevelse. Vid andra förlossningen blev det typ samma sak, men då var jag förberedd på det och det gjorde stor skillnad när jag hade mer kontroll över situationen.
  • MeEmmA
    Nettiis skrev 2015-12-30 20:54:29 följande:
    Just detta att stå på sig är svårt tycker jag, iaf som förstföderska.. Vad vet jag om att föda barn liksom?! Men hoppas jag tänker annorlunda när det väl är dags..

Idag har jag extremt ont i ländryggen.. Vill inget annat än att ligga ner och att sambon får trycka lite försiktigt
    Även om man är förstföderska så känner man när de ordentliga värkarna har satt igång, de känns inte som lite mensvärk och kommer de regelbundet med kort tidsintervall ska du bara åka. Det är bara du som vet hur ont det gör och har du fel så skickar de hem dig ändå. Så bättre att ta det säkra före det osäkra om det inte känns rätt som dom säger.
  • MeEmmA

Jag trodde faktiskt att alla förlossningsrum hade tillhörande duschar eller badkar eftersom att det kan vara rätt skönt att spola vatten under värkarbetet. Något de borde fixa tycker jag, hade inte velat gå ut i nån korridor och blotta mig så när man känner sig så äcklig.

• MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-12-30 22:12:34 följande:
    Ja det är ju en av grejerna jag har svårast med, detta att de kan skicka hem en. Psykologen säger att om jag känner att jag verkligen inte klarar av det så ska jag och sambon vara supertydliga och envetna för då är hennes erfarenhet att de lyssnar om det står i journalen att man är förlossningsrädd.

Jag vill ju helst vara på sjukhus från första början, känner mig alls inte tryggast med att vara hemma som alla undersökningar tydligen visar. Så plan B är att få en panikattack så får väl någon avdelning på det förbaskade stället ta hand om mig. De kan ju inte skicka hem en människa i full panikångestattack
    Det är klart att dom inte kan skicka hem dig med den rädslan, se till så att din sambo ser till att dom verkligen tar hand om dig om det skulle vara så att du själv inte orkar tjata. Har hört om en del som har stannat kvar på sjukhuset och gått till kafeterian eller promenerat i området för att det känns tryggast att vara nära. Men i ditt fall så bör det ju finnas någon typ av plan för smärtlindring också... Svårt att sätta sig in i din sits när jag inte har känt så själv. Jag fokuserar inte så mycket på själva smärtan, utan tar det lite som det kommer. Med mitt första barn så tänkte jag på den mest korkade människan jag visste som hade barn och sa till mig själv flera ggr "om hon klarade det så klarar fan jag det också", såg även mammor med flera barn och tänkte att om det är så hemskt så skulle ingen skaffa mer än ett barn! Haha, hjälpte det mentala för mig en del. Men som sagt, går inte riktigt att jämföra med hur du känner då ag inte hade den rädslan.
  • MeEmmA

Gott nytt år allihopa!
    Vi har passerat över till 2016 :) har känt mig lite orolig hela dagen då jag har haft väldigt ont i nedre delen av magen och gegga bara rinner ur mig hela tiden. Det är nära och nu är det fritt fram för honom när han vill!!
    Har varit med några andra familjer fram till tolvslaget och när det var klart var det väldigt skönt att gå hem med barnen som allihop har lyckats hålla sig vakna för första gången... Men snabbt somnade dom nu!

• MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-01 21:25:59 följande:

Idag blev en fixardag, verkar som om jag inte varit ensam om det idag ;) Bebis är ju så välkommen ut nu att jag nästan bara vill ha en knapp och trycka igång förlossningen med!! Har kollat igenom BB-väskan, lagt i kameran osv så nu är det bara mobilladdaren som ska ner när det väl är dags :) Har lagat mat och fryst ner, bäddat i liggdelen och fixat vagnhänget som jag gjort av några små figurer från färg och form, sambon har satt i babyskyddet i bilen osv.

Hade ordentliga förvärkar igår och höll mig så stilla som möjligt fram till kvällen, idag har det varit lugnare (tyvärr). Ursäkta infon, men har svullnat lite i underlivet med känns det som, nån mer som varit med om det i slutet av graviditeten?

Jag är också svullen i underlivet :) har känts konstigt där nere så jag har känt lite och det känns väldigt annorlunda... Men det är ju nått som trycker på hela tiden och det förbereds för att komma ut så jag antar att det är helt normalt :)

Angående mössa så har det gått åt två stycken för mig på BB. Min minsta pojk var jättekänslig för kyla, skakade o huttrade och mössa hjälper att hålla värmen. Var tvungen att ha han i tjock filt och använda mössa hemma också innan det blev bättre. Ser fortfarande framför mig hur han låg o huttrade varje gång filten åkte av eller speciellt när det var blöjbyte.
    Den första mössan efter förlossningen har blivit lite blodig och äcklig, därför har det varit en helt vanlig vit hjälmmössa som jag inte har varit rädd om. Efter det har jag bytt till någon "roligare". Ombyten har jag tagit två stycken + två pyjamaser. Tar inte så mycket plats ändå och skulle det behövas mer får min sambo ta med sig det.

Nu ikväll har jag monterat spjälsäng och inrett min ett-årings rum, ska bli så spännande att se hand reaktion imorgon när hans leksaker står i storebrors f.d rum :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)