Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-10-09 08:47:56 följande:

Jag bodde bara i en tvåa under min 1:as första år och det gick väldigt bra, dom tar inte så mycket plats när dom är små och dessutom kan du ju vara ute en hel del när det är så fint väder :) efter det har jag bott i större lägenheter och radhus tills förra året när jag var gravid med mitt tredje barn och det skulle ha blivit något trångt... Kostar väldigt mycket med hus här om man vill bo i ett någorlunda bra område, som tur var fick vi en bra vinst vid försäljning av lägenhet annars hade det tagit många år att få ihop insatsen när man redan har barn som kostar endel.

Om du inte får plats med skötbädd jämte handfatet så är det en jättebra idé att ha det på golvet, kan ju ha nån korg jämte med blöjor, tvättlappar o sånt :)

Okej ja jag hade också gärna flyttat till större boende snabbare men under tiden vi är här är det ju inte aktuellt för det är för dyrt så det är vi helt lugna över att vi får satsa på att vara ute istället. Sonen kommer vara 1,5 när vi kommer hem och vi kommer nog börja leta hus eller radhus direkt men många jag känner har fått leta i över ett år innan de hittat något som de både vill ha, har råd med samt vunnit budgivning (ganska höga priser där vi vill bo också men inte stockholmspriser, vi räknar med runt fyra miljoner).

Vi har en hyresrätt i Sverige så vi behöver inte tänka på att sälja och vi har alla pengar vi behöver till husköp inom den prisklass vi kan tänka oss, så det handlar "bara" om att faktiskt hitta ett bra hus och bli sist kvar som spekulant så man får köpa det. Men det kan ju ta tid så vi räknar med att det här barnet kommer vara 2,5-3,5 när vi flyttar. Ska bli kul när man äntligen får något eget lite större, och en liten trädgård .
  • Seven Costanza

Förresten så vill jag bara kolla med er att jag tänkt rätt om att jag gått in i sjunde månaden nu? Det låter mycket men jag tänker att om jag är beräknad 8/1 så borde ju nionde månaden vara mellan 9/12-8/1, åttonde månaden mellan 9/11-8/12 och sjunde månaden nu mellan 9/10-8/11, eller? Ville mest bara dubbelkolla för jag har lite svårt att ta in att jag skulle vara i SJUNDE månaden - känns helt bananas, har gått jättefort tycker jag .

Hur mår ni andra? Jag hoppas att jag kommer klara mig undan foglossning, känner inget än i alla fall men när brukar det börja? Hoppas ingen av er drabbats av det för det låter jättejobbigt. Trevlig helg på er!

• Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-09 21:36:52 följande:

Vi bodde i en tvåa med två små barn och det gick alldeles utmärkt. Vi köpte hus när vår yngsta var ett år. Nu när vi ska ha nr 3 är det superlyxigt att slippa tänka på platsbrist och praktiska lösningar men som sagt det funkade jättebra att bo trångt när barnen var små. Det som var jobbigast var tvätt och disk. Vi hade varken tvättmaskin eller diskmaskin.

Hur gammalt var äldsta barnet när ni flyttade till hus? Vi funderar på att försöka få två barn tätt nämligen. Hur sov ni och barnen i tvåan? Sov alla i sovrummet eller sov någon i vardagsrummet? Vi har inte heller tvätt- eller diskmaskin i Sverige men här har vi åtminstone diskmaskin. Funderar mycket på detta för vi vill nog bara ha två barn och om vi får dem tätt kan vi komma igenom båda föräldraledigheterna under tiden vi bor billigt i vår lägenhet och vänta med huskostnaderna tills vi jobbar igen (om man vill spara dagar under föräldraledigheten och sådär menar jag).
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-10-10 00:59:21 följande:

Läste också det i appen. Sjunde månaden? Jag har gnuggat mina geniknölar, men fattar ändå inte hur det skulle gå till?

Jag antar att de står att man är i sjunde månaden för man varit gravid i 7 månader.. Alltså april-oktober (om du räknar april och oktober som hela månader) så är man i sjunde månaden, men egentligen är man ju inte det.. Vi är "bara" i sjätte månaden. Hoppas du fattar vad jag menar :)

Men när har du BF då? För jag har ju BF 8/1 dvs om precis mindre än tre månader så det blir ju att jag nyss gått in i sjunde månaden. För när man har en månad kvar till BF är man ju i nionde månaden, två månader kvar = i åttonde månaden och tre månader kvar = sjunde månaden. När skulle man annars vara i nionde månaden om inte när det är precis mindre än en månad kvar? Man kan ju inte bara vara i nionde månaden precis på BF-dagen.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-10 06:49:44 följande:

Äldsta var 4 år. Vi sov alla i samma sovrum med varsin säng. Jag och mannen i en dubbelsäng. Vid fotändan stod dotterns säng och vid sidan sonens spjälsäng. Vi hade hela tiden målet i sikte så det gick bra. Vi ville hellre ha vårt drömhus än att köpa något bara för att ha ett hus, det var värt väntan. Vi hade dock markplan och uteplats så det var inte så klaustrofobiskt som det låter

Aha, jag vet inte om vårt sovrum i Sverige skulle ha plats för både säng och spjälsäng, men det minsta barnet skulle kunna sova i vår säng i babynest för i Sverige har vi 180-säng medan här har vi bara 160-säng. Vi har inte uteplats utan bara en liten balkong men vi är ju vana att bo trångt. Vi har tänkt möblera om i vardagsrummet när vi kommer hem till Sverige så att vi kan ha en barnhörna, till att börja med bara för byrå och leksaker men sedan kanske för en barnsäng, vi får se. Vi gillar lägenheten och framförallt läget så vi vill inte byta till någon annan lägenhet i väntan på att köpa hus.

Det låter härligt med drömhus - får man fråga vad det är för typ av hus? De typer av hus jag känner är drömhus i min smak är tyvärr runt dubbelt så dyra som de vi kommer ha råd med så det blir nog inget drömhus för oss även om vi väntar några år till. Fyra miljoner är nog runt max vad vi kan tänka oss att lägga och det får man tyvärr inget drömhus för där vi vill bo. I så fall får vi bo rätt långt ut på landet och inte ens då är det säkert om vi kan hitta något drömhusmässigt som vi har råd med. Jaja det är ju inte alla som har råd med hus överhuvudtaget så man ska väl inte klaga, men det låter ändå så himla härligt om ni kan känna att ni kunde få ert drömhus .
  • Seven Costanza

Amalie: känner igen mig en del. Jag har t ex sålt min häst pga att vi skulle flytta utomlands samt skaffa barn så jag känner att jag redan har offrat en del för denna förändring i våra liv. Som tur är har jag ju peppar peppar haft en busenkel graviditet hittills och hade enkelt att bli gravid så själva graviditeten har inte varit en belastning men om den hade det så hade jag säkert tänkt annorlunda ang fler barn och hur tätt. Vi har inga barn sedan innan men som det känns nu blir det två barn och inte fler, och helst tätt så att man kommer förbi de värsta småbarnsåren snabbare. Jag fattar ju att det kan bli skitjobbigt men det blir förhoppningsvis inte sömnbrist under en utdragen tid exempelvis utan de blir större snabbt och kan ha mer utbyte med. Jag känner mig osäker på om jag kommer gilla spädbarn, tycker om barn men har ingen erfarenhet av spädbarn.

• Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-10 08:14:35 följande:

Man får se alla ytor som allas ytor. Vi hade alla leksaker i vardagsrummet och det funkade.

Antar att ni bor i en storstad då är ju läget helt annorlunda, priserna är ju hysteriska. Vi bor på landet flera mil ifrån Göteborg. Vi har byggt vårt eget hus på en fantastisk tomt så jag känner mig lyckligt lottad. Priserna är något helt annat här.

Ja, min mans arbetsmarknad är väldigt begränsad till storstadsområden och om vi skulle komma billigare undan skulle vi behöva flytta ut så att han fick runt en timmes pendlingtid enkel resa. Det tycker vi känns mycket när man har småbarn, men t ex i Stockholm tycker ju många att det är helt normalt. Jag hade 50 min med bil enkel resa till mitt första riktiga jobb och jag tyckte det blev långa dagar med kontorstider. Från den lägenhet vi har i Sverige har vi båda under 15 minuter på cykel så det är ju lätt att bli bortskämd . Låter härligt att ni känner er så nöjda, njuuuut!
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-10-10 08:25:34 följande:

Jag hänger inte riktigt heller med på detta med månader. Enligt den app jag har så är jag i kalendermånad 6 men i graviditetsmånad 7. Så jag vet inte riktigt hur man räknar.

Nä jag fattar inte hur det kan vara så krångligt. Nya bekanta tittar ju på magen och frågar hur långt gången jag är men nu svarar jag bara att jag är beräknad 8/1 så får de räkna själva .
  • Seven Costanza
    Kixpix skrev 2015-10-10 10:06:38 följande:

Haha sant. Jag har BF 17/1. Vad står det i din app då? Om du har någon vill säga :)

Okej ja men precis då tänkte jag rätt men du får vänta några dagar tills du går in i sjunde månaden för du har ju senare BF. Jag har ingen app så det var mest en liten undran från mig efter mina egna beräkningar.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-10 10:03:04 följande:

Är fullt medveten att de flesta vill bo i eller nära storstäder och jag förstår precis varför. Hoppas det kommer att lösa dig för er. Samtidigt får ju ni vara med om en upplevelse nu med att bo utomlands som är få förunnat. Hade varit drömmen!

Ja det är ju härligt förstås, tack för att du sätter det i perspektiv! Fast som det känns nu vill vi hem till Sverige igen sedan, hemma bäst .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)