Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-10-08 06:09:23 följande:

Vad roligt att du hittat en, hoppas den är fin trots fläckarna.

Vi har köpt säng begagnad och så vagnen då och en del kläder. Andra större inköp för oss är babyskydd och kanske en babysitter. Har funderat lite över sele men tror jag väntar med det tills bebis kommit. Ergobaby är väldigt dyra här hemma också. Jag tycker tom att dem är dyra begagnade (snål som jag är, hahaha ) men om det är värt det beror nog helt på vem man är som person, om man kommer bära väldigt mkt i sele är det nog värt att införskaffa en bra sele, men jag som bara hade selen ngn gång ibland tyckte att det räckte gott med en babybjörn. Sen behöver man ju en skötplats, om ni behöver skötbord eller har en annan lösning och sen alla saker runt omkring som filtar, lakan, kudde, skötsaker osv.

Ok, vi har inte bil men vi kanske kommer köpa och man behöver ju ändå ett babyskydd om man ska hyra bil eller få skjuts i andras bilar. Bra påpekande! Vad är egentligen en babysitters funktion? Kan bebisen inte lika gärna vara i famnen eller ligga på rygg på en filt? Kanske jättedum fråga . Vi väntar nog också tills bebisen kommit med att bestämma oss om sele - här blir ju ganska varmt så man kanske bli helt svettig av att ha barnet så nära inpå?

Vi har inte plats för skötbord så vi har bara tänkt köpa plastad frotté på Ikea och byta i vår säng, hoppas det funkar. Har hört att bebisen inte ska använda kudde i början, stämmer det?
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-10-08 08:31:34 följande:

Babyskyddet möjliggör så att du kan spänna fast din baby i bilen, så om ni råkar ut för en krock hindrar det din baby att flyga runt i bilen eller i värsta fall flyga ut genom vindrutan. I en kollision har du inte kraft att själv hålla fast babyn i famnen. Babyskydden är sjukt dyra tycker jag, man använder dem ju en kort period och det är svårt att hitta begagnade för en skälig peng, då de flesta som är billiga redan passerat bäst före datumet på 5 år.

Jag har flera vänner som inte har ont om plats som använder sig av antingen denna www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50251798/ direkt på ex golvet eller sängen, eller har de köpt ett ihopfällbart skötbord typ som detta www.jollyroom.se/produkter/basson-baby-skotbord-ihopfallbart-svart har för mig att ikea hade något liknande tidigare men kan inte hitta det på hemsidan. Men plastad frotté funkar säkert det också. 

Vi har köpt ett skötbord som man har på badkaret som man kan fälla upp när man badar lekmer.se/barn-och-baby/skota-o-halsa/skotbord-o-skotbyraer/tv%C3%A4ttbj%C3%B6rne-classic-sk%C3%B6tbord-till-badkar-vit

Nu tror jag att du läste lite konstigt - babyskydd vet jag varför man ska ha, jag frågade om babysitters funktion . Tack för tipsen om skötbord, ska kolla upp dem!
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2015-10-08 08:06:53 följande:

Det är olika vart barn vill vara någonstans, vissa gillar sitters medans andra bara vill vara i famnen. Vår kille älskade sitter, speciellt de som hade någon extra funktions som att gunga eller spela musik.  Många tror jag gillar omväxlingen, ligga på en filt en liten stund, sitta i sitter en liten stund och sedan vara i famnen en stund. 

Jag tycker riktlinjerna gällande kudde ändras hela tiden. När vår son var liten (nu 2,5) SKULLE de ha kudde i början så att huvudet inte blev platt. Sedan skulle man ta bort den när barnet började kunna vända sig själv så att de inte skulle hamna på mage med näsan ner i kudden. 

Jag bar första barnet mycket och gissar att det blir så igen eftersom vi kommer ha två. Dessutom jättebra om man var någonstans där det var för trångt med vagn, som i vissa affärer. Förra gången hade vi en babybjörn som vi lånade av vänner men så här i efterhand var den ganska obekväm och jag fick ont i ryggen. Nu har jag köpt en Ergobaby 360 så håller tummarna för att den är bättre. 

Okej jag ska se om jag hittar någon rolig sitter som både rör sig och spelar musik. Får fråga om kudde på mitt sjukhus och se vad de säger. Vi avvaktar kanske med sele tills vi fått barnet men det låter bra att ha om barnet vill vara nära hela tiden, så kan man ändå göra annat såsom ta in och ut i diskmaskinen, plocka lite och sminka sig/borsta håret.
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-10-08 11:51:45 följande:

De blir en del och för oss ännu mer när hon väl var född då hon hade kolik och vi köpte allt för att försöka få henne lugn! Men jag skulle nog säga att bärselen och sjalen var våra sämsta köp... Babysittern var inte heller någon favorit så jag skulle nog väntat och se vad man får för slags barn först så slipper ni lägga onödiga pengar :) men sen är ju saker som vagn och babyskydd dyra saker där pengarna sticker iväg. Tex babyskydd är ngt jag aldrig skulle köpa begagnat med tanke på säkerheten, på lillans första år har vi lagt 5 000 på maxi cosi babyskydd och maxi cosi bilbarnstol... Men sånt man måste ha om man har bil ju, mindre roliga kostnader

Ja vi väntar nog och ser men jag uppskattar allas synpunkter ang säng, babysitter, babygym, sele, babynest etc för vi vet ju i stort sett bara vad som finns och inte så mycket om vad man ska ha det till eller vad som egentligen behövs och vad som är mer "extra". Inte så lätt att sålla i babydjungeln som förstagångsförälder .

5000 totalt eller 5000 för babyskydd och 5000 för bilbarnstol? Vi har ju inte ens bil men vi hyr ju bil ibland samt åker iväg tillsammans med vänner i deras bil ibland så vi måste ju ha ändå. Ett nytt babyskydd som passar att sätta fast i den vagn vi tänkt kostar 300 dollar så det är ju dyrt men vi vill nog ändå ha ett nytt.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-10-08 21:28:11 följande:

hahah... ja det gjorde jag verkligen. förlåt, tyckte att det var lite konstigt, men som du dessutom skrev kanske dum fråga efteråt så... :) Vi har köpt ett tvättbjörne classic som sitter på badkaret, har dock inte testat det än, men det är en rejäl bjässe! Blev väldigt förvånad hur stort det var när min kompis lämnade av det hos oss (hon hjälpte oss att köpa det begat). Hur kan så små varelser behöva så stora saker???  Fördelen är att det verkar vara väldigt stabilt och det är inte i vägen när man ska duscha eller bada.

Haha ja jag tänkte väl det, du måste väl ha tänkt "är hon helt trög eller"
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-08 22:10:48 följande:

Jag har haft en rolig sitter som gungade och spelade musik, totalt bortkastade pengar var det för vår del :) mekanisk, hemsk musik och ett klickande ljud varje gång den rörde på sig och min dotter ville inte vara i den. De gamla, tunna modellerna som gungar lite när barnet rör sig är den som har varit populärast och billigast(!) Och musik finns betydligt finare och bättre att spela själv, sjunga eller de gamla dosorna som man drar upp.

Sjunga själv ja kanske det . Vi hittade någon variant som ges bort gratis och samma person sålde också en babysitter med sådana där dinglande grejer upphängda för 20 dollar, den såg tunn ut, så vi ska se om de grejerna finns kvar för vi vill inte lägga så mkt pengar på det. Är ju ingen panik att skaffa det än heller så vi får se vad vi hittar.
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-10-08 14:33:50 följande:

Jag kan absolut rekommendera ett ergonomiskt bärdon, sjal el sele spelar ingen större roll utan är väl en smaksak. Jag använde babybjörn till dottern och i efterhand önskar jag att jag vetat mer om vilket utbud det finns. Jag fick hemska besvär med ryggskott i ca 6 månader. Hade önskat att jag kunnat njuta av den tiden i dotterns liv mer än vad jag kunde pga all värk. Det är smidigt med att slippa vagn när man ska handla i trånga affärer osv med! Finns jättesnygga selar, t.ex Tula, beco butterfly och Boba 4g. De har väldigt bra andrahandsvärde oxå så man förlorar inte alls mkt pengar om barnet inte trivs i selen. Nu ska jag inte tjata mer om detta! ;)

Babysitter är bra om man t.ex behöver duscha osv men min dotter gillade den inte särskilt mkt, hon gillade mer babygymmet, men det kan man köpa billigt begagnat om man vill. Hos mina föräldrar har vi haft en skötbädd och det har funkat kanon, den funkar ju att använda lite varstans. Tror det finns uppblåsbara på Ikea med.

Ha det bra!

Nej precis, har hört att babybjörn inte alls ska vara särskilt bra. Hoppas ryggen blev bra igen sedan? Är de märkena du nämnde billigare eller dyrare än ergobaby eller ungefär samma? Ha det bra du med, tack för tipsen!
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-08 22:00:56 följande:

Jag hade ett skötbord på badkaret med min första son, avskydde det när han började röra på sig och lite "jobbigt" när allt inte var på plats hela tiden.

Nu har vi bara en skötdyna på diskbänken i tvättstugan, skönt att ha en kran jämte där man lätt kan tvätta av när det bli kladdigt.

Det som jag vill tipsa om vilket alternativ man än väljer är att ha allt som behövs tillgängligt hela tiden.

Åh lyllos som har en tvättstuga! Själva bor vi i en tvåa, visserligen med större badrum än i den tvåan vi har i Sverige men det finns ju inte plats att montera ett skötbord någonstans. Vi har dock badkar men jag vet inte om jag tycker det låter så praktiskt. Ska nog också titta efter en mjuk skötdyna att lägga på vårt handfat (vi har ju ett sådant där amerikanskt handfat med handfatet nedsänkt i en stenplatta med utrymme på båda sidor). Hur mycket plats behöver bebisen på diskbänken? Vi har ca 40 gånger 60 cm till vänster om själva handfatet, räcker det tror du? Man har ju självklart uppsikt över bebisen hela tiden.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-10-08 23:06:54 följande:

du kom på mig :) försökte verkligen skriva på ett icke dömande sätt. Har en kompis som kommer från Ryssland och hon tvekar inte en sekund att sätta sin bebis i någons famn om det är platsbrist. Man har så olika värderingar och utgångspunkter.

Haha, jag är själv lärare så jag kände direkt igen hur man försöker svara artigt och pedagogiskt på frågor som man tycker är hur dumma som helst... Sådana har vi väl alla fått, och säkert ställt sådana också . Jag själv känner mig ju helt famlande i bebisdjungeln och har säkert jättemånga frågor som man om ett år kommer tänka att "duh, hur kunde man inte fatta hur det där funkar"?

För oss är det mer att i och med att det är så sjukt dyrt att bo här (nästan halva vår månadsinkomst går till hyra) så vill vi inte bli pålurade alla möjliga grejer som är helt "livsnödvändiga" till bebisen och sedan tycker vi kanske att det var helt bortkastade pengar. Så jag uppskattar verkligen att ni kommer med för- och nackdelar med olika inköp. Vi har ju självklart en buffert men den vill vi helst ha kvar för vi ska börja leta hus när vi kommer tillbaka till Sverige. Då får vi ju äntligen en egen tvättmaskin, ser verkligen fram emot det. Nu har vi åtminstone diskmaskin, det hade vi inte i lägenheten i Sverige så det är ju positivt i alla fall .
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-08 22:54:54 följande:

Det finns ju mindre skötbäddar, någon borde ju få plats alternativt att du gör en egen :) mät och kolla mått kanske. Blir ju mycket stadigare när man har något fast då bebisarna börjar röra på sig, över badkaret blir det något skakigt när de blir större. Och uppsikt över bebisen behöver man vart man än byter nånstans, sker jättemånga olyckor från skötbord när föräldrar tex ska sträcka sig efter något så det säkraste alternativet är egentligen på golvet eller att man har allt till hands som sagt.

Vi bor i villa och med tre barn så längtar jag inte tillbaka till tvättstugan i lägenhet, kommer ihåg med mitt första barn hur jag fick konka han och tvätten fram och tillbaka till källaren tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det fanns tider. Så tvättstugan är jag väldigt tacksam för nu :)

Åh va bra, jag ska kolla upp det annars kan kanske min svärmor sy en som passar. Annars får vi byta på golvet på toaletten, det funkar nog och då kan man ju ha standardstorlek på skötbädden. Ja jag längtar tills vi bor i hus, det underlättar nog väldigt mycket men vi valde ju själva att skaffa barn med vetskapen att vi bara skulle ha råd med en tvåa här i USA, så man får göra det bästa av det så länge . Hur gamla var barnen när ni flyttade till hus? Vi hoppas kunna hitta något att köpa inom två år efter att vi kommit hem, så innan första barnet är 3,5.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)